"The_SuedeII skrev: Praktiskt erfarenhet och testning är alltid bra - men jag måste fråga vad för slags praktisk erfarenhet du tycker att du har, och vad du egentligen analyserat."
???!!.
Strikt betraktat har skärpedjupet vid en viss bländare enbart att göra med objektivets brännvidd. Det är negativets storlek i förhållande till brännvidden som sedan avgör om objektivet skall betraktas som ett vidvinkel-, normal- eller teleobjektiv. Wikipedia. Ja, man bör läsa Wikipedia med en viss kritik,
Ovanstående uttalande är emellertid sant. Ett objektivs egenskaper bestäms ju av objektivet och inget annat. Sedan kan man definiera hur stor oskärpecirkel, för en given brännvidd, man tycker är lämplig.
”Eftersom jag hade lite objektivtester liggande kanske du kan berätta vilken av dessa bilder som enligt en normal DoF-beräknare (med 0.019mm CoC inställt) har 310cm skärpedjup och vilken som har 118cm skärpedjup. Den ena är 150mm F7.1 på FX, den andra är 50mm F2.0 på CX (2.7x crop). Själv tycker jag det ser ut som om de har identiskt skärpedjup.
Bild 1
Bild 2”
Bilderna är tagna i olika ljus och är olika skärpta så det går inte att avgöra med vilka objektiv bilderna är tagna.
Det är lättare att se skärpedjupet om man kan avgöra om föremålen är skarpa.
Parkerade bilar, skyltar efter en gata….
Du bör inte ange samma CoC till objektiv med olika brännvidd.
Mer om detta nedan.
En jämförelse
Pentax 67 har negativformatet 55mm*70mm medan småbildsformatet är på 24mm*36mm. Det som gör det så trevligt är Pentax negativformat är dubbelt så stor än småbildens. För resonemangets skull. (Det går bra även med andra negativ/sensorformat.)
Låt CoC vara 0,03 mm på småbildssensorn. Detta förefaller vara ett standardvärde.
Av ren proportionalitet blir då oskärpecirkelns diameter den dubbla på Pentaxen. De upptar ju lika stor del av negativet och ger samma visuella intryck.
Här har vi förstoringfaktorn .
Till småbilden användes ett normalobjektiv på 50mm och till Pentaxen ett normalobjektiv på 100mm. (Samma bildvinkel även om det inte har någon betydelse för resonemanget.)
Skärpedjupet blir inte detsamma för de båda objektiven. Skärpedjupet är mindre för den större brännvidden.
Hur får man "samma" skärpedjup?
Jag har pillrat lite med linsformeln och använt Excel till följande utredning..
Exempel: Uträknad med linsformeln 1/a+1/b = 1/f.
Skärpan inställd på 1 meter.
50mm småbild
Då kommer ett föremål på 1,1 m avstånd att ligga 0,25 mm från skärpeplanet.
100 mm mellanformat
Då kommer ett föremål på 1,1 m avstånd att ligga 1,11 mm från skärpeplanet.
Kvoten 1,11/0,25 är approximativt 4.
Kvoten går allt närmare 4 vid längre avstånd mellan objektiv och föremål.
(Dessutom är (100/50)^2 = 4)
Definiera CoC som 0,03*4mm = 0,12mm för mellanformatet. Då får objektiven "samma" skärpedjup.
Detta har inte mycket med praktisk fotografering eller hur vi upplever oskärpa.
Bättre är nog att använda sig av proportionaliteten beskriven ovan som ger en oskärpecirkel med diameter 0,06mm.
Det hela blir lättare att beräkna CoC för mellanformatkameran om man använder (1) nedan
Teori
Jag har roat mig med att med hjälp av linsformeln och lite matematik härleda sambandet nedan.
Skärpedjupet för olika brännvidder är lika om kvoten mellan CoC för respektive brännvidder är lika med kvoten för brännvidderna f1 och f2 i kvadrat, samma bländare.
Givet brännvidderna måste ett CoC bestämmas.
dvs
COCf1/COCf2 = (f1/f2)^2 , samma bländare (1)
Index 1 ,2 står för respektive objektiv.
Formeln fungerar bra vid avstånd >10 ggr brännvidden.
Ex. (100/50)^2 = 4, (150/50)^2 = 9 osv
På DOFMaster
http://www.dofmaster.com/dofjs.html sätts
”CoC” på 0,03mm på 50mm objektivet och 4*0,03mm = 0,12mm på 100mm objektiv. Man kan välja andra brännvidder bara kvoten är två.
Du kan sedan välja avståndet, lika för båda.
I resonemanget bortses från linsfel och att ljusets vågrörelsenatur begränsar upplösning. Diffraktionen antas vara försumbar och filmen/sensorn av god kvalitet.
Avslutningsvis. Om man definierar kvoten för COC enligt (1) ovan ger olika brännvidder samma skärpedjup.
Sedan måste man bestämma CoC för en av brännvidderna.