** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpan sparas ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats.J

Aktiv medlem
Har redigerat en bild i Lightroom som blir grynig och tappar skärpa när jag flyttar mig från framkallningsmodulen till biblioteksmodulen. Vid export av bilden får den samma dåliga kvalité som i biblioteksmodulen. Oavsett exportinställningar.
Öppnar jag den redigerade bilden i Photoshop (inifrån Lightroom) blir den lika dålig som i biblioteksmodulen.
Jag har provat att bearbeta i Lightroom 5,5 och i Photoshop CC och CC 2014 på min stationära dator och i Lightroom 5,5 och 4,4 och i Photoshop C6 på min bärbara dator.
Jag får samma resultat i Lightroom oavsett vilken version och dator jag provar i.

I Photoshop CC och CC 2014 har jag provat att dels lägga på skärpa i Camera-RAW och sedan använda ”Smart skärpa” i Photoshop, dels lämna bilden orörd i Camera-RAW och lägga på ”Smart skärpa” i Photoshop.

Det intressanta är att när jag har dialogrutan för ”Smart skärpa” öppen och ”Förhandsvisning” ibockad kan jag se förändringen av skärpan i bilden. När jag klickar ”OK” så att dialogrutan försvinner ”tänker” Photoshop en kort stund. När den är klar FÖRSVINNER den pålagda skärpan i bilden. När jag sedan i ”Händelsefönstret” växlar mellan den pålagda skärpan och händelsen före så är det ingen skillnad i bilden. Den pålagda skärpan finns helt enkelt inte i bilden trots att händelsen finns med i ”Händelsefönstret”!?

Jag har även provat att öppna filen i Photoshop och först spara den som en PSD-fil och sedan lagt på skärpan. Men får samma resultat som ovan.

Dock så fungerar det i Photoshop C6 på min bärbara dator!?

Med andra ord så kan jag inte få ut den redigerade bilden i "orört skick" från framkallningsmodulen. Detta tycks gälla alla mina bilder men det syns olika mycket på olika bilder.

Kan det vara så att det har med åldern på hårdvaran? Det låter dock långsökt.

Och varför påverkas bara skärpan och inte de andra förändringarna jag har gjort i bilden?

Är det någon som råkat ut för samma fenomen och hittat en lösning på detta problem?

Mvh
Mats

Vad exporterar du bilden med för kvalitet? Det måste ställas in i export-rutan i lightroom. Se till att alltid exportera med kvaliteten på max först och främst.

Att datorhårdvaran skulle ha med saken att göra behöver du inte ens fundera på, den är inte relevant.

Vad exporterar du bilden med för kvalitet? Det måste ställas in i export-rutan i lightroom. Se till att alltid exportera med kvaliteten på max först och främst.

Att datorhårdvaran skulle ha med saken att göra behöver du inte ens fundera på, den är inte relevant.

Jag har exporterat med full kvalité (jpg) och "webbkvalité" och får samma dåliga resultat. Jag får helt enkelt ut den bild jag ser i "Biblioteksmodulen" i Lightroom, inte såsom den ser ut i "Framkallningsmodulen".

Har du någon exempelbild du kan lägga upp?

Jag kan lägga upp en redigerad bild men det säger nog inte så mycket när jag inte kan visa hur det ser ut i Framkallningsmodulen i Lightroom. Det jag kan göra är att exportera ut en jpg-fil i full upplösning och lägga den tillsammans med RAW-filen och XMP-filen så kan du förhoppningsvis se skillnaden.

Då filerna är för stora att lägga upp här kan jag mejla en länk till dig där du kan ladda ner dem och se om du får samma problem som jag.

Vet inte om det framgick men har du testat att öppna råfilen direkt från Photoshop och redigera den i Camera RAW och sedan därifrån öppna den i Photoshop? Blir det samma resultat som LR?

LR kan ibland bete sig märkligt och ofta kopplas det till korrupta kataloger och/eller en korrupt skärmprofil och/eller cachen. Det första jag brukar göra när något inte stämmer är att profilera om skärmen samt avinstallera och installera om LR och skapa en ny testkatalog och importera in några bilder för att se att det lirar.

Hej!
Ursäkta min sena kommentar, semestern kom i mellan.
Jag har öppnat upp bilden i Photoshop både via Lightroom och Camera Raw. Jag har dels gjort redigering i Camera Raw innan jag öppnat den i Photoshop och dels bara låtit bilden passerar Camera Raw, utan redigering, och endast redigerat i Photoshop. Jag har provat på både min bärbara dator som på min stationära dator (= olika databaser) och fått samma beteende.

Jag installerade Canons bildredigeringsprogram (Digital Photo Professional) på min bärbara dator och skärpte upp bilden där. Då sparades uppskärpningen! Upplevde dock att uppskärpningen blev ful då den skärpte upp hela bilden. Då jag inte har hunnit sätta mig in i detta program (och inte har tid till det just nu) så vet jag inte om man kan gör selektiv uppskärpning i programmet. Dessutom har jag gjort annan redigering i originalredigeringen som jag inte heller vet hur man gör i detta program.
Om man kan göra selektiv redigering i ”Digital Photo Professional” kan det vara en möjlig väg att lösa mitt bekymmer.

Jag sliter med samma problem

Jag sitter i detta nu med ett liknande problem. Varken skärpa eller brusreducering följer med från Camera Raw in till Photoshop (CC 2015). Någon med en simpel lösning?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar