Annons

Skärpan på Cyberphotos bildexempel 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Jag satt och kollade lite på Cannon 20D på Cyberphotos hemsida och kikade på exempelbilderna.

Jag tyckte att bilderna med bländare 2.8 var väldigt suddiga. Det kanske bara är jag som inte lyckas hitta var skärpan ligger i bilderna. I mitt tycke så har bilderna med bländare 8 helt klart bättre skärpa i sig. Jag vet att bländare 2.8 ger kort skärpedjup så det behöver du inte berätta.

Kan nån eller några andra kolla in det också så jag vet om det är mitt öga det är fel på eller inte ;)

Tala gärna om exakt var skärpan ligger om jag ser fel så jag lyckas jemföra rätt.

Eller har fotografen slarvat? ;)
 
zlice skrev:
bilderna med bländare 2.8 var väldigt suddiga. bilderna med bländare 8 helt klart bättre

Antingen skakde fotografrn på handen eller ställde skärpan slarvigt vid 2.8 bilderna. Om vi utgår från att det enda som ändrats mellan 2.8 och 8 är just bländaren så är det väl troligare att vi skall söka svaret i hur den använda linsen presterar vid dessa två bländartal. Kameran har liksom inget med det hela att göra. Förövrigt tycker jag att 2.8 bilderna är nog så skarpa. Vilka bilder tycker du är oskarpa?
 
Jag håller med Stellan (letade skärpa på skogspartiet när cyber lade ut testet) men avfärdade det med tanken att "jaja, det är ju helt ok för ett budgetobjektiv". Men nu ser jag att de använt ett riktigt bra objektiv så det är nog snarare fotografen som slarvat (även om han säger att han använt stativ). Men självklart ligger inte felet i kameran iaf.
Kanske är det ett bra test på att DI-tekniken som Tamron kör med faktiskt hjälper digitalkamerors sensorer? Tamronbilderna är ju rent tekniskt kalasbra.
 
På bilden av ett skogsparti som är tagen med 50mm bl 2.8 ligger skärpan på några grenar framför den vita björken, ung mitt i bilden, längst nog är det skarpt, trots att det på bilden med bl 8 verkar ha blåst en del, men björken i sig är ur fokus.

På en annan bild ser man på asfalten att med bl 2.8 så ligger skärpan åter igen lite framför texten i motivet.
 
Re: Re: Skärpan på Cyberphotos bildexempel 20D

in2kma skrev:
Antingen skakde fotografrn på handen eller ställde skärpan slarvigt vid 2.8 bilderna. Om vi utgår från att det enda som ändrats mellan 2.8 och 8 är just bländaren så är det väl troligare att vi skall söka svaret i hur den använda linsen presterar vid dessa två bländartal. Kameran har liksom inget med det hela att göra. Förövrigt tycker jag att 2.8 bilderna är nog så skarpa. Vilka bilder tycker du är oskarpa?

Jo, du har ju rätt i att det är optiken och inte kameran. Något skit bakom spakarna kan ju också finnas. Kolla in bilden med cykelramar t ex.

Jag tycker de flesta är något suddiga... eller rättare sagt, alla jag tittat på. Jag ska kolla igenom resten också.
 
Tuvärr verkar ju som sagt deras 50/1.8 vilken är väldigt skarp på bl 2.8, fokusera framför det dom siktar på. Men på en del av bilderna som saknar förgrund går det inte att se, utan allt som syns är lätt oskärpa.

Bilden med en blå container eller dylikt på ser man att fokus ligger på asfalten framför.

På bilden av ett skogsparti är några grenar i fokus en bra bit framför björken i fokus.

Dom andra bilderna saknar förgrund varpå det är svårt att säga var fokus har hamnat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.