Annons

skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

vilda tilda

Aktiv medlem
Här kommer kanske en väldigt dum fråga.....men jag läste någonstans att man skulle mäta sig fram till var man vill ha skärpan! men om man bara kör med en fokuspunkt så hamnar väl skärpan där??

Här kommer kanske en väldigt dum fråga.....men jag läste någonstans att man skulle mäta sig fram till var man vill ha skärpan! men om man bara kör med en fokuspunkt så hamnar väl skärpan där??

Jag förstår inte riktig vad du menar med att "mäta sig fram till var man vill ha skärpan"?

Kanske har du läst om de som har råkat ut för kameror som fokuserar fel? I så fall kan man använda diverse testmetoder för att "mäta" om fokus fungerar som det skall.

I normala fall är det precis som du säger, väljer man en fokuspunkt så skall kameran sätta fokus just där.

Har du problem med att sätta skärpan där du vill?

Kanske gäller frågan skärpedjup DOF och hyperfocal distance, där man beroende på bländare och brännvidd kan optimera sitt skärpedjup, eller enklare 1/3dels regeln. Dvs att vid tex naturfotogrefering så kan man sätta avståndet inte dit man riktar kameran utan mäta 1/3fram för att få mer skärpa i förgrunden, men väldigt beroende på vilket objektiv man använder. Med ett vidvinkel så kan man fokucera kanske 1m fram även om man fotar något som är 100m bort

tror mest jag krånglar till det för mig själv...är ju relativt ny inom fotografering så jag försöker läsa mig till mycket...har bara svårt att sätta skärpan när det är dåligt ljus,men det beror ju på längre slutartider,men tack för hjälpen;-))

...har bara svårt att sätta skärpan när det är dåligt ljus,men det beror ju på längre slutartider...

Kom ihåg att "sätta skärpan" kan betyda både att fokusera rätt och att uppnå en osuddig bild. I meningen ovan syftar du på det senare, men det verkar som att de som besvarat i tråden hittills har tolkat det som att du främst syftar på det första.

Sök på diopterinställning. Du får upp länk till fotoutbildning.com. Välj den som är daterad 27 dec 2011 så får du svar på din fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar