Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpa vid kampsport

Produkter
(logga in för att koppla)

Setterborg

Avslutat medlemskap
Var nere och plåtade när ett gäng killar tränade kampsport. Testade lite olika inställningar och lyckades till slut få en oskarp bakgrund vilket skapade en känsla av fart men jag lyckades inte få båda killarna att bli skarpa. Ena killen blev jätteskarp men hade ju velat ha med båda. Detta gäller ju inte bara kampsport utan många andra idrotter. Men hur ska jag göra för att kunna få båda killarna skarpa?

Kan det ha med att jag hade ett för stort och ljussvagt (?) objektiv?

mvh tobias
 
För att få det du vill så är det liten bländare (kort skärpedjup) men testa lite olika så att inte bara "nästippen" blir skarp, och snabb slutartid, för att frysa rörelser och eliminera egna skakningar, som gäller
Ett teleobjektiv kan medverka till att få den oskarpa bakgrunden.
 
Förmodligen har du dåligt ljus vilket gör att du behöver öka på ISO-talet så mycket du kan för att kunna blända ner tillräckligt. Oftast är det svårt att inomhus få både tillräckligt skärpedjup och tillräckligt snabb slutartid för att frysa rörelser så du får kompromissa lite. Höga ISO ger också brus vilket gör att det blir mer jobb i Photoshop eller motsvarande för att få bilderna att se bättre ut.
 
När det gäller kampsport kan det vara bra om den som blir kastad eller svept är oskarp det bidrar till att skapa en fartkänsla i bilden.
 

Bilagor

  • bild12.jpg
    bild12.jpg
    49.5 KB · Visningar: 260
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.