Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa upp ett foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det viktigaste när det gäller dagspress är att använda rätt ICC-profil vid cmykningen. Installera profilen i PS och justera bilden så hårt du kan med kurvor och färgmättnad innan den "faller samman". Använd "fargpressen_v3" och softproofa med den profilen när du justerar.

En annan sak är att man bör lägga på mer skärpa än vad som ser bra ut i skärmen eftersom man tappar en hel del när bilden kommer ner på det usla pappret. Gärna med lite större radie än vanligt.

Det trista är att jag laddade hem just fargpressen_v3 härom veckan och lade den på en bild av en kakelugn och resultatet blev då dassigt att jag fick en chock. Hur jag sedan än drog i kurvor och kontrast så blev det inte bättre. Inte ett dugg. Det svarta blev bara mer jämnmörkgrått och allt såg ut som om man lagt fotot i ett glas mjölk. När jag poängterade det för den person som skulle sätta annonsen, kunde hon tyvärr inte hjälpa till så mycket. Jag kanske gör fel??

Ska jag utgå från en sRGB i stället för AdobeRGB eller ProPhoto?
För att sedan softproofa med fargpressen_v3?
För att sedan dra i spakarna och få det rätt?

Känner mig som en idiot...

//Lena
 
Det trista är att jag laddade hem just fargpressen_v3 härom veckan och lade den på en bild av en kakelugn och resultatet blev då dassigt att jag fick en chock. Hur jag sedan än drog i kurvor och kontrast så blev det inte bättre. Inte ett dugg. Det svarta blev bara mer jämnmörkgrått och allt såg ut som om man lagt fotot i ett glas mjölk. När jag poängterade det för den person som skulle sätta annonsen, kunde hon tyvärr inte hjälpa till så mycket. Jag kanske gör fel??

Ska jag utgå från en sRGB i stället för AdobeRGB eller ProPhoto?
För att sedan softproofa med fargpressen_v3?
För att sedan dra i spakarna och få det rätt?

Känner mig som en idiot...

//Lena

Jag tror inte du gör fel. Dagspresstekniken är så dålig att det inte går att göra det man vill med en bild. De bilder som brukar bli bäst är de som innehåller många olika, rena färger. En monokrom bild behöver vita högdagrar och djupa skuggor för att bli snygg. Tyvärr räcker inte dagspressens omfång för att det ska bli bra. Jag tycker du ska utgå från Adobe RGB.

Känn dig inte som en idiot, det är bara att gilla läget :)
 
Ska jag utgå från en sRGB i stället för AdobeRGB eller ProPhoto?
För att sedan softproofa med fargpressen_v3?
För att sedan dra i spakarna och få det rätt?

Känner mig som en idiot...

//Lena
Det här är en sådan fråga som är lite för svår att utreda via ett svar i ett diskussionsforum. Ett steg är att läsa de artiklar som jag skrivit här på fotosidan om färghantering. Ett steg till är att gå på en kurs.

Men i korthet är det du ser på skärmen som det kommer att bli. Du kan inte få det svartare än den maximala svärtan som du har i ett dagstidningstryck, du kan inte få det vitare än det papper du har i en dagstidning. Men du kan få en bättre simulering genom att bara visa bild på skärmen. Trycker du på Tab försvinner verktygslådor och paletter. Trycker du sedan på f-tangenten ett par gånger kommer du till ett läge där du ser en helt svart bakgrund. Om du höger-klickar (Cntrl-klickar på en Mac) kommer det upp en meny där du kan byta till grå bakgrundsfärg.

Nu kan du se hur din bild ser ut. Ofta behöver man förstärka kontrast för att den ska fungera i dagstidningstryck, men gör det med Kurvor så att du kan lägga denna förstärkning i mellantonerna.

Stefan
www.profiler.nu
 
Du duplicerar lagret med din bild på, väljer Filter - Other - High Pass.
Där väljer du sedan ett värde som får kanterna att synas, det brukar räcka med ett lågt värde. Då blir lagret grått och du ser konturerna.

Sedan väljer du bara Overlay som Blending mode. Sedan kan du ju välja hur mycket det ska påverka bilden genom att ändra opacitet på det gråa lagret. Det du inte vill skärpa upp målar du över med grått.



Det här var ett bra tips som jag inte vetat om, kommer troligtvis användas vid flera tillfällen, mera sådana tips är välkomna.

Mycket tack

/Pether
 
Bra tips om det gäller att öka kontrasten, men det har inte mycket med skärpa att göra.
Sorry!

Från Internet:
"If you want real horsepower when it comes to correcting the brightness and contrast (and even the color) in your image is Level".
Jag testade med Nivåer med en bild på en hand. Mitt i handen blev det skärpa, men den svarta bakgrunden gjorde att kanten av handen blev skitig + skitiga fingrar.
 
unsharp mask vs smart sharpen.

Är det någon som har åsikter om dom olika? Vad är bäst och varför?

Det är många som säger (skriver i böcker) att Smart Sharpen är bättre än USM. Det är mycket möjligt att det är. Det finns fler parametrar för ditt och datt och visst kan man få mycket bra resultat med det. Ändå använder jag det nästan aldrig. Den främsta anledningen är att det inte finns något tröskelvärde (!). Tröskelvärdet i USM är i högsta grad väsentligt för att undvika att lågkontrastområden (t ex blå himmel, hud etc) blir skärpta och därmed får förstärkt brus. Jag förstår inte varför Smart Sharpen inte har tröskelvärde som USM. Hade det det skulle jag nog använda det betydligt mer.

Som det är nu använder jag vanligtvis någon variant av högpasskärpning när det är noga, USM när det är mindre noga. Men det är ingen strikt regel. USM är inte alls någon dålig skärpningsmetod, men högpass ger större flexibilitet och fler variationsmöjligheter.
Jag brukar experimentera hej vilt med egna varianter av grundläggande skärpningstekniker, försöka hitta helt nya metoder att skärpa bilden. I grunden handlar det ju om att höja kontrasten längs bildens kanter, men just detta kan göras på så väldigt många olika sätt.
När det är noga brukar jag ofta vilja använda något slags kantmask. Förutom det gamla vanliga Find Edges som står i alla tutorials testar jag ibland egna sätt att hitta bildens högkontrastområden. Kommer jag på något användbart gör jag ett action av det för framtida bruk.
Inte sällan kombinerar jag olika skärpningar. Det kan vara USM och högpass, flera olika högpass med olika pixelradie, selektiv skärpning av olika bildpartier osv.

Men det finns en röd tråd jag nästan alltid följer, färgerna ska inte skärpas, bara ljusheten. Framförallt gäller det när jag använder USM. Då skärper jag med blandningsläget Luminosity, eller skärper bara L-kanalen i Lab.
Skillnaden är inte alltid uppenbar men skärpningen blir renare eftersom det inte uppstår färghalos längs kanterna, vilket också gör att bilden kan skärpas hårdare utan det börjar se fult ut.

/Lasse C
 
Med dagens teknik på digitalsystemkamerorna borde man väl kunna ta en skarp bild från början?

Jo visst kan man det. Bilden från sensorn ÄR skarp. superskarp. Men man får också en massa moiré-effekter och andra konstigheter med på köpet så signalen filtreras innan den går vidare till minneskortet för att bli användbar och det är denna filtereffekt man försöker ta tillbaka med diverse skärpningsmetoder.

Moderskeppet.se har släppt en DVD-kurs som uteslutande handlar om skärpning. Den är skitbra!!!
 
Mycket intresant tråd ........
Jag har ju trott att jag fick en bättre skärpa bara genom att använda "Justera skärpan"
Vad är då skillnaden att använda "Oskarp mask" ?
Eller använder man båda?
 
Jag förstår inte varför Smart Sharpen inte har tröskelvärde som USM. Hade det det skulle jag nog använda det betydligt mer.

Tanken är att det inte skall behövas. Den skall vara (här kommer ordvitsen) smart nog att hålla koll på sånt själv. Som du har noterat så funkar det inte alltid som önskat.

Men som alltid får man hoppas på att nästa generation gör det bättre ;)
 
Mycket intresant tråd ........
Jag har ju trott att jag fick en bättre skärpa bara genom att använda "Justera skärpan"
Vad är då skillnaden att använda "Oskarp mask" ?
Eller använder man båda?

Vet inte riktigt vad du menar med "justera skärpan". PS har ett antal skärpemetoder och de som fungerar bäst enligt mig och många andra är oskarp mask. Där har man kontroll på vad som händer och kan även begränsa effekten så att inte ev brus blir förstärkt (tröskelvärde). Oskarp Mask lägger till svarta och vita kanter runt allt som har hög kontrast och höjer den visuella skärpan. Vanligen används ett relativt högt värde på styrkan (amount) och avsevärt lägre nivå på radien. Man kan också använda reglagen tvårtom, dvs låg styrka och stor radie. Effekten blir att man höjer kontrasten i hela bilden eller ett visst parti.

"Smart Sharpen" är enligt mig ett onödigt verktyg där tanken är att man ska kontrollera varje delfärg och olika delar av kurvan Lite klumpigt och långsamt, men det finns så klart de som tycker att man får bättre resultat av det filtret. Med lagermasker och selektiv skärpepåläggning uppnår man bättre resultat med Oskarp Mask eftersom man kan styra det hela lite mer kreativt.

Motivet är också helt avgörande för hur mycket man kan smacka på med oskarp mask. T. ex. ett föremål i metall tål betydligt kraftigare behandling än en naturmiljö. Bilderna nedan har fått exakt samma grad av oskarp mask. Den ena är katastrofal, den andra fungerar. I alla fall enligt mig.
 

Bilagor

  • ex1.jpg
    ex1.jpg
    94.6 KB · Visningar: 616
  • ex2_.jpg
    ex2_.jpg
    82.3 KB · Visningar: 615
Motivet är också helt avgörande för hur mycket man kan smacka på med oskarp mask. T. ex. ett föremål i metall tål betydligt kraftigare behandling än en naturmiljö. Bilderna nedan har fått exakt samma grad av oskarp mask. Den ena är katastrofal, den andra fungerar. I alla fall enligt mig.
Det beror väl snarare på detaljnivån i bilden än metall vs trä. Du kan använda mycket större radie på bilder med få detaljer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.