Tack för info och illustrationer. Då är jag med, alternativet Monitor Size Previews finns inte i CS3.
Följande står i boken "The HDRI Handbook" (ISBN 978-1-933952-05-5). Detta var innan CS4 och avsnittet handlar egentligen om HDR-bilder men det förklarar samtidigt den dåliga skärpan i Bridge CS3:
Citat:
But it doesn't really let you view the image itself. All it will ever display is a preview image that it generated along with the thumbnails. To show the image itself, it defaults to starting up Photoshop, which is not exactly what I would call a lightweight image viewer and certainly overkill for having a quick look.
The problem with that approach is that this preview image is a crude JPEG and doesn't remotely give you any representation of the dynamic range that was in the original HDR image. It pretends to display the HDR mage and even displays the original file info. But the colors are all wrong and clipped, you can not tune the viewing exposure, you can't even zoom in.
Slut citat.
Detta att det inte går att zooma i previewbilden tog jag upp för att jag betraktar det som en god indikation på om ett program visar den faktiska bilden eller inte. Tydligen så gör inte Bridge CS4 det heller. Detta tycker jag fortfarande är mycket märkligt. Tom mitt gamla Elements 3 kan visa den faktiska bilden i sin sorterare!
Bra är dock att previewbilden blivit större. Bilden borde då se OK ut i fullskärm vad gäller skärpa eftersom bilden inte behöver samplas upp som i CS3.
Men som nämns i citatet ovan är det ingen vidare bra lösning med en förminskad cachad preview istället för den faktiska bilden. För egen del är det framförallt skärpan jag stört mig på, men även bandningar och andra defekter som inte finns på originalet förekommer på previewbilden.
Att det inte går att zooma i bilden i organiserardelen till ett program av den här kalibern är ju heller ingen höjdare. Normalvisning eller luppen, det är ungefär vad man har att välja på.
När jag tänker efter är det faktiskt rätt ofta jag t ex skulle vilja jämföra någon detalj i flera bilder samtidigt och får krångla med tre, fyra luppar som dansar runt och vänder sig lite som de vill. Dessutom blir det inte sällan för nära att gå in till 100%. Ibland ger jag upp och öppnar bilderna i PS istället, men det borde inte behövas bara för att titta på dem.
/Lasse C