Annons

Skärpa upp ett foto

Produkter
(logga in för att koppla)

tilholm

Aktiv medlem
Hur gör ni för att skärpa upp ett foto? Finns det något bra plugin (till Photoshop) eller använder ni de inbyggda funktionerna?

Själv använder jag Unsharpen, och fick igår lära mig skärpa upp via High Pass. De två kompletterar varandra bra tycker jag!
 
USM (oskarp mask) och högpassfiltret är mest använt hos mig. Högpassfiltret kan användas till mycket, t.ex. hudretusch.
 
Dancerboy skrev:
Jag använder mest unsharp mask. High pass har jag hört talas om, men vet ej vad det är. Hur använder man det?


Du duplicerar lagret med din bild på, väljer Filter - Other - High Pass.
Där väljer du sedan ett värde som får kanterna att synas, det brukar räcka med ett lågt värde. Då blir lagret grått och du ser konturerna.

Sedan väljer du bara Overlay som Blending mode. Sedan kan du ju välja hur mycket det ska påverka bilden genom att ändra opacitet på det gråa lagret. Det du inte vill skärpa upp målar du över med grått.
 
Här är lite historia om "Oskarp Mask"

Ganska konstigt uttryck egentligen. Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital. Redan på 50-talet faktiskt.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

När jag började jobba med digitala bilder 1982 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.

1990 skaffade vi två st "monsterdatorer" och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden. Det man kan göra i datorn nu kunde man göra då också. Fast oändligt mycket långsammare...

Allt är inte nytt i datorn...

/iBoat
 
tilholm skrev:
Du duplicerar lagret med din bild på, väljer Filter - Other - High Pass.
Där väljer du sedan ett värde som får kanterna att synas, det brukar räcka med ett lågt värde. Då blir lagret grått och du ser konturerna.

Sedan väljer du bara Overlay som Blending mode. Sedan kan du ju välja hur mycket det ska påverka bilden genom att ändra opacitet på det gråa lagret. Det du inte vill skärpa upp målar du över med grått.

Ok, tack så jättemycket =) Skall prova så fort jag får möjlighet!
 
Mats, intressant med en så ingående förklaring av var Oskarp Mask kommer ifrån!
Vet att det kommer från den analoga tiden och att det verkligen var en fysisk mask.
 
Kul att du gillade min "stofilförklaring" :)

Vad jag ville säga med denna lilla historieberättelse var att många tror att digital bildredigering är ganska nytt och så är det ju inte. Tekniken att flytta och ändra färg på pixlar fanns i början på 80-talet. Så småningom kom workstations som Quantel Paintbox, Scitex RightTouch och Scitex Softproof, med flera. Dessa "svindyra" system ägde marknaden fram tills persondatorerna började bli tillräckligt snabba i början av 90-talet. Photoshop började ta form och från början fanns detta program bara för Mac. Studenten Thomas Knoll knåpade ihop den första versionen av PS på sin Mac och resten vet vi. Photoshop är ett program som används av amatörer och fullblodsproffs.
 
Mats
Jag har faktiskt undrat hur tusan de kom på att döpa funktionen till "oskarp mask" när det faktiskt skärpar upp! Helt ologiskt för en som bara jobbat i photoshop. Tack för beskrivningen!
 
iBoat skrev:
Här är lite historia om "Oskarp Mask"[...]
Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

Tack, Mats!

Men... jag förstår inte, tyvärr! Den oskarpa masken sprider ljuset så att det bildas konturer? Varför då? Och vad har man det till?

Har du lust att lägga en stund på en förklaring till en okunnig?

Per.
 
Man var tvungen att färgseparera bilden i reprokamera innan tryck. Man fick en svartvit film för Cyan, en för Magenta, en för Gul och en svart.
Bilden fotograferades alltså fyra gången med olika färgfilter.

Om du konverterar en bild till CMYK i PS och sedan tittar i kanalerna så var det precis så det såg ut.

I botten på kameralocket låg en oexponerad film, Ovanpå den ett raster och ovanpå rastret en oskarp mask. Genom linsen kom sedan en skarp bild som exponerade filmen. Men först passerade ljuset från linsen den oskarpa masken som bildade kanter runt alla delar med hög konstrast för att skenbart höja skärpan i bilden. På samma sätt fungerar det i PS, fast något förfinat... :)
 
Walter:
Det finns ibland anledningar att skärpa upp en bild som var skarp och bra från början.
Minskar man storleken på en bild för att t.ex. kunna lägga in den här på FS så tappar den i skärpa. Då kan man skärpa upp den lite för att den skall se ut som den gjorde i orginal.

Bara ett exempel på när man kan behöva skärpa upp en bild som man lyckats med direkt i kameran - det finns fler.
 
Dagens digitalkameror tar inte skarpare bilder än de analoga. I trycksammanhang (och även vid utskrift av bild) behövs extra skärpa eftersom bilden tappar väldigt mycket av både skärpa och färgomfång när den kommer ner på papper.
 
Senast ändrad:
För den som vill fördjupa sig i skärpning av bilder i Photoshop rekommenderar jag följande artikelserie. Den består av sex delar, och detta är första delen:
http://ronbigelow.com/articles/sharpen1/sharpen1.htm
Mycket lärorik och intressant läsning. Både guider i praktiken och teoretiska förklaringar. Allt från hur man ställer in parametrarna i USM till avancerade tekniker på petnivå.

Mvh.
Lasse
 
Jag har kikat på länken ovan och kommer att testa den på sista sidan med "Find edges".

Jag har nämligen problem med bilder som ska ut i dagspress. De ser dassiga ut i print, tycker jag. Hur får man stuns i dessa bilder så de gör sig bra i "vanliga" tidningar (DN, SvD etc)?

Har frågat människor som sätter annonser och får tyvärr ingen direkt vägledning, bara att det är knepigt. Det hjälper inte mig så mycket, för det har jag redan upptäkt.

Har försökt att dra till kontrasten, utan resultat, skärpa med högpassfiltret plus USM, men ingen träff. Problemet är att jag ligger i skarpt läge hela tiden, så jag kan inte testa utan att riskera att det blir pankaka. Det skulle vara en katastrof om det kom ut helfel i tryck. Snälla hjälp!!

//Lena
 
Jag har kikat på länken ovan och kommer att testa den på sista sidan med "Find edges".

Jag har nämligen problem med bilder som ska ut i dagspress. De ser dassiga ut i print, tycker jag. Hur får man stuns i dessa bilder så de gör sig bra i "vanliga" tidningar (DN, SvD etc)?

Har frågat människor som sätter annonser och får tyvärr ingen direkt vägledning, bara att det är knepigt. Det hjälper inte mig så mycket, för det har jag redan upptäkt.

Har försökt att dra till kontrasten, utan resultat, skärpa med högpassfiltret plus USM, men ingen träff. Problemet är att jag ligger i skarpt läge hela tiden, så jag kan inte testa utan att riskera att det blir pankaka. Det skulle vara en katastrof om det kom ut helfel i tryck. Snälla hjälp!!

//Lena

Det viktigaste när det gäller dagspress är att använda rätt ICC-profil vid cmykningen. Installera profilen i PS och justera bilden så hårt du kan med kurvor och färgmättnad innan den "faller samman". Använd "fargpressen_v3" och softproofa med den profilen när du justerar.

En annan sak är att man bör lägga på mer skärpa än vad som ser bra ut i skärmen eftersom man tappar en hel del när bilden kommer ner på det usla pappret. Gärna med lite större radie än vanligt.
 
Hur gör ni för att skärpa upp ett foto? Finns det något bra plugin (till Photoshop) eller använder ni de inbyggda funktionerna?

Själv använder jag Unsharpen, och fick igår lära mig skärpa upp via High Pass. De två kompletterar varandra bra tycker jag!

Ett bra alternativ är att använda Nivåer och dra i skjutreglagen om staplar saknas i ytterkanten/ytterkanterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.