Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa/skärpedjup D70

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Har varit lite osäker på skärpan på min D70. Tog därför två bilder. Den ni ser här är skärpan på främsta asken och bilden som kommer i nästa inlägg är skärpan på bakersta asken. Mer teknisk info:
Tamron 28-75/3,5 största bändare för litet skärpedjup,
RAW-format och bara konverterade till jpeg liten, i övrigt helt obehandlad.

Varför blir skärpedjupet större på bild1 dvs när skärpan är på främsta asken? Ser dessutom knappt någon skillnad på ask1 och ask2. Varför inte samma på bild 2?. Är jag helt ute och cyklar men borde inte skärpedjupet vara samma?

Bilagor

• testsharpframför.jpg.jpg
    testsharpframför.jpg.jpg
    36.1 KB · Visningar: 577
Skärpa/skärpedjup del2

...och här kommer bild två där skärpan ligger på den bakre asken. Se ovan för min fråga??

Bilagor

• testsharpbakom.jpg.jpg
    testsharpbakom.jpg.jpg
    32.4 KB · Visningar: 571
Tack Daniel. Nu förstår jag. Sannolikt inte fel på skärpan på min D70 utan, som jag misstänkte, fel på mannen bakom kameran:)

Skärpedjupet brukar väl ligga 1/3 framför och 2/3 bakom skärpeplanet så det stämmer nog rätt bra med det du visar.

Daniel Ahlin skrev:
Skärpedjupet är samma på båda bilderna. Men skärpan ligger 1/3 framför fokuseringspunkten och 2/3 bakom.
Daniel Hasselqvist (qvirre) skrev:
Skärpedjupet brukar väl ligga 1/3 framför och 2/3 bakom skärpeplanet så det stämmer nog rätt bra med det du visar.
Inte helt sant, det är en vanligt missuppfattning att detta är en "regel" som alltid gäller. Faktum är att skärpedjupet på kortare avstånd är ungefär lika framför som bakom motivet men det växer snabbare bakom motivet än framför när avståndet till motivet ökar. Det finns ett visst avstånd där det är exakt 1/3 + 2/3 och ett intervall där det är hyffsat nära. Dock så ifrågasätter jag starkt om detta intervall är det som man oftast har motivet på. Jag har det sällan.

Jag skrev om detta i en tråd för ett bra tag sedan där jag har visat med ett exempel och en graf hur skärpedjupet förändras med motivavståndet. Den tråden handlade egentligen om något annat, men vi kom in på just denna "tumregel" också.

På bilderna så är borde dock inte skärpedjupet variera nämnbart mellan de två bilderna då askarna är såpass nära varandra, precis som tidigare inlägg konstaterat. Nu vet jag inte motivavståndet i dessa fall (dvs avstånd kamera-tändsticksask) men vill man kan man "räkna" på det och se vad man borde få för ungefärligt skärpedjup. Ett bra program att använda då är till exempel f/calc.

Är man rädd att kameran har fokusproblem så kan man testa lite kvickt själv, det finns många sidor om detta på nätet. Tim Jackson har skrivit en liten artikel om det som jag tycker är lätt att följa. Tänk på att det inte är helt lätt att avgöra ibland så man ska inte bara köra "testet" en gång och säga sig veta allt om autofokusen. Jag hade till exempel svårt att få den att "träffa rätt" med vissa av mina gluggar och det tog lite tid att få något att dra slutsatser från.

Min D70 fokuserar nog bättre än vad jag sköter den stackaren. De flesta fall då bilderna blivit felfokuserade kan skyllas på operatören (läs: jag, dvs klantaschlet själv) ^_^

Det är svårt att bedöma på de små bilderna ovan, men jag tycker det ser bra ut. Det kan också vara svårt att i sökaren alltid se om man lyckats fokusera på det man tror sig ha fokuserat på, så det är något man måste hålla i bakhuvudet. Men om du märker av att du systematiskt skulle få felfokuserade bilder, då är det en annan femma och då kan man gå och konsultera Nikon eller deras representanter. Jag skulle inte oroa mig i ditt fall.

Jag har ständiga problem med att få skarpa bilder...har haft kameran (D70) inne hos Nikon för att få bakfokusen fixad. Men...när dom blir skarpa kan man skära sig på bilderna. Kan inte fokusera manuellt, då mina ögon är helt offside...

Har läst alla trådar som rör detta ämne....fattar fortfarande inte varför det blir så. Har bara bra optik...80-200 2,8 . 50 1,8 samt kitoptiken 18-70. Skakningsoskärpa kan vi glömma...den biten har jag gått igenom....fenomenet uppstår även då jag kör med stativ och snabba tider...

Grejen är ju att den KAN ta skarpa bilder....men det händer allt för sällan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar