Annons

Skärpa på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite skärpa på bilderna skulle göra "underverk". Förmodligen skärps bilderna mycket lite i kameran varför de bör skärpas i efterhand.

Jag har testat en del både via automatik och egna inställningar i Kameran och med olika ljus men tycker ändå inte att bilderna blir riktigt skarpa. Det är lite som om det skulle ligga ett blur lager över bilderna. Om man tittar på andra bilder här på fotosidan så är det ofta samma sak. Om man däremot tittar på te.x steves digicams testbilder så är det bra skärpa. tex http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/maxxum5d/samples/PICT0373.JPG

Bilden du hänvisar till är nedskalad (förminskad). Då tappar den automatiskt skärpa.

Använd ditt bildbehandlingsprogram till att skärpa bilden (oskarp mask). Om du använder PS så kan ett bra utgångsläge för skärmvisning vara Radie 0,5 & mängd efter vad som ser bäst ut, det tredje regelaget kan du skippa. Se till att du har 100% visning när du skärper.

//Larsa

Bilen jag hänvisar till är inte min så jag vet inte vad som hänt med den. Den visar dock på samma problem som jag har då den inte är skarp.
Jag har testat olika inställningar i både jpg och raw. Även med mer eller mindre skärpa i kamerans inställningar men det löser inte problemet med att bilderna ser felfocuserade ut.

zingo skrev:
Bilen jag hänvisar till är inte min så jag vet inte vad som hänt med den. Den visar dock på samma problem som jag har då den inte är skarp.

Vems än bilden är så är den nedskalad, om den inte med oskarp mask går att få skarp i detta format så har man endera misslyckats eller så är nåt fel (oftast det första).

Om du tittar på en bild i fullformat, samt lägger på lite oskarp mask, hur upplever du den då?

Tänk bara på att fullformatvisning avslöjar mycket, allt måste stämma för att det ska bli optimalt. Ljus, dis (?), var skärpan är lagd, skakningsoskärpa (?), m.m...

Kameror & optik kan vara defekta men din fråga är oerhört vanlig här på FS & jag har själv tvivlat ibland när jag granskar mina bilder, beror dock oftast på förhållanden & huruvida man lyckats...

På filmtiden så märkte man inte lika ofta sådant här, skärmvisningen avslöjar mycket...

//Larsa

Larsa, Det är därför som jag frågar lite här. För att få veta hur andra upplever det med sina Dynax 5d. Är jag för petig eller kanske för dålig eller kan det vara så att det beror på Kameran?

När vi ändå är inne på frågan så skulle jag vilja veta om det finns någon "universalskärpning" till bilder som ska till ett fotolabb?

Vad använder ni för värden? Eller är det olika från bild till bild?

Och om man väljer att labbet skärper bilderna, hur "hårt" skärper dom bilderna då?

Många frågor blev det!

zingo skrev:
Larsa, Det är därför som jag frågar lite här. För att få veta hur andra upplever det med sina Dynax 5d. Är jag för petig eller kanske för dålig eller kan det vara så att det beror på Kameran?

Det kan bero på alla faktorer du räknar upp men oftast så är det inte fel på grejorna.

Har själv D7D & 5D ska ju vara i samma klass bildkvalitetsmässigt. Jag har upplevt det du skriver men då har det berott på omständigheterna eller mig. Jag har självfallet lyckats också ;-)

//Larsa

Jag har precis köpt en KM D5D, så jag har inte hunnit testa den speciellt mycket.
Men är det inte alltid så att man "bör" fixa till bilderna efteråt med en digitalkamera?
Nu vet jag inte om det är så med alla digitalkameror, men med de jag har testat så har det alltid behövys lite finputsning efteråt.
Eller det kanske beror på att jag är en dålig fotograf... ;)
Sprang ut i köket och testade lite och visst behöver bilderna skärpas till efteråt.
Svårt att se dock eftersom man ej får lägga in större bilder här i forumet.
Här är en bild direkt ur kameran:

Och här är en uppskärpt version ( nu kanske jag tog i för mycket eller nåt, jag vet inte... ):

Bilagor

• tomato2.jpg
    tomato2.jpg
    55.7 KB · Visningar: 1,053
Grabler, vad har du använt för objektiv, brännvidd samt bländare på bilden som du la upp?

Sorry, läste lite noggrannare och såg att det inte var din bild.
Tips, blända ner 1,5 till 2 steg för bättre skärpa och skärpedjup. Sedan lite oskarp mask.

Testbild. Fullauto, raw. Skala 1:1 Crop och sparad som jpg. Pilen visar var jag siktade fokusen

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    15.7 KB · Visningar: 965
Vad hade du för:
1) objektiv?
2) bländare?
3) brännvidd?
4) slutartid?
5) Hade du stativ och eller AS inkopplat?

Tycker det ser ut som att kameran valt att fokusera på det tunna strået precis bakom stjälken som pilen pekar på. Ljuset är lite svagt och kontrastlöst, d v s ger sämre skärpeintryck. Bländaren ser ut att vara 5,6 på 70mm brännvidd på 18-70 kitobjektiv, dvs varken skrpedjup eller objektivskärpa är optimala.
Delförstoringen motsvarar ca en kopia med storleken 46,5cm x 70cm som jag ser det på min skärm. Med tanke på vald bländare, ljusförhållande och brist på efterarbete i photoshop tycker jag kameran presterar mycket fint !!!

Har inte kvar orginalbilden längre med Exif säger

Slutartid 1/50
Bländare F4.5
Iso 125
Objectivbrännvidd 26.0 mm

Inget stativ
Kitobjektivet 18-70

Ok, då hade jag lite rätt :) Jag är ganska säker på att du inte hade fått mycket skarpare bild me dyrare (annan) kamera och zoomobjektiv. Jag tycker bilden blev ok med tanke på omständigheterna.

För ännu bättre skärpa.
1) blända ner till 6,7 eller 8, ökar objektivets prestande eftersom man utnyttjar dess (sweet-spot), samt ökar skärpedjupet (dvs mycket större del av bilden ligger inom det skarpa området).

2) För att få bra skärpeintryck behövs starkt och kontrastrikt ljus. Använd blixt gärna från sidan. Soljus, dagsljus. Om detta inte finns, öka kontrasten i bilden med hjälp av bildbehandlingsprogrammet.

3) fotografera vid högre ISO ibland när ljuset är svagt. ISO 320 hade givit rätt bländare här.

4) SKärp bilden i efterhand.

MVH, Niclas Vestman
PS objektivet och kameran är bra, mycket bra.

OBS, det absolut viktigaste. Samma fel som 90% av alla digitalfotografer gör. Titta inte på bilderna på skärmen i 100% dvs en delförstoring som innebär en 46cm x 70cm bild utskrivet, och förvänta dig att det ska se knivskarpt ut, för det gör det så gott som aldrig! Var realistisk i det du förväntar dig.

Om du följer tipsen ovan och fotograferar tekniskt minutiöst noggrant samt efterbehandlar, kommer du dock bra nära.

Om du inte är noggran blir inte resultatet nämnvärt bättre även om du lägger 10 gånger så mycket pengar på din utrustning.

Lycka till med fotograferandet. MVH, Niclas

SixBySix skrev:
OBS, det absolut viktigaste. Samma fel som 90% av alla digitalfotografer gör. Titta inte på bilderna på skärmen i 100% dvs en delförstoring som innebär en 46cm x 70cm bild utskrivet, och förvänta dig att det ska se knivskarpt ut, för det gör det så gott som aldrig! Var realistisk i det du förväntar dig.

Om du följer tipsen ovan och fotograferar tekniskt minutiöst noggrant samt efterbehandlar, kommer du dock bra nära.

Om du inte är noggran blir inte resultatet nämnvärt bättre även om du lägger 10 gånger så mycket pengar på din utrustning.

Lycka till med fotograferandet. MVH, Niclas

Ungefär vad jag ville ha fram i mina inlägg tidigare, du skrev det dock bättre!

Om ni vill se att det är som Niclas skriver så kan ni gå in på nån av trådarna som handlar om Nikons & Canons dyrare kameror & kolla på 100-cropsen där, det ser sällan bra ut i 100%-förstoring.

Vid en utskrift på A3 kan det däremot se alldeles förträffligt ut!

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar