Annons

Skärpa på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Med rätt ljus och bra optik så brukar skärpan vid 100% vara OK. Den här bilden är plåtad med blixt (och paraply) och ett Minolta 100mm 2,8.

(bilden är EJ skärpt i efterhand)

100% crop

Bilagor

• 100crop.jpg
    100crop.jpg
    33.5 KB · Visningar: 404
.Z. skrev:
...
Vid en utskrift på A3 kan det däremot se alldeles förträffligt ut!

//Larsa
Ökat betraktningavstånd minskar kravet på knivskärpa och hög pixeltäthet. Jag är lite lätt allergisk mot denna eviga jakt på luppskärpa, när ytterst få bilder har sådant användningsområde att luppskärpa är ett krav.

Här är en bild med Sigma 15-30mm på bländare f/8 och 1/1000. Helt oskärpt förutom kamerans egen skärpning och omskalad till 400 pixlars bredd:

Bilagor

• boj.jpg
    boj.jpg
    53.9 KB · Visningar: 394
Här kommer ett utsnitt och det är 200% och inte 100%. Helt oskärpt och omskalad till 400 pixlars bredd.

Bilagor

• boj_utsnitt.jpg
    boj_utsnitt.jpg
    52.4 KB · Visningar: 392
Och här samma utsnitt men med en hel del skärpning (tycker skärpan duger hyggligt för att vara 200%):

Bilagor

• boj_utsnitt2.jpg
    boj_utsnitt2.jpg
    55.3 KB · Visningar: 387
Alla vi digitalister måsta sluta med detta 100% crop.

Vem tittar på sina bilder i denna uppförstoring - det motsvarar ju en bild på 100x70 cm med näsan 30 cm från utskriften från en 10D.

Hur många satt och granskade sina bilder på detta sätt när man körde analogt?

Freddie skrev:
Alla vi digitalister måsta sluta med detta 100% crop.

Vem tittar på sina bilder i denna uppförstoring - det motsvarar ju en bild på 100x70 cm med näsan 30 cm från utskriften från en 10D.

Hur många satt och granskade sina bilder på detta sätt när man körde analogt?
100% suger! 200% ska det vara om man ska se skillnad! (skämt) ;-)

Jag håller helt med dig! Man får bestämma sig för vad det största utskriftsformatet man kräver perfekt resultat för är, ställa in denna storlek med lämplig upplösning i bildbehandlingsprogrammet, beskära 10x15cm och skicka bilden tillsammans med semsterbilderna för utskrift i 10x15cm. Sedan kan man betrakta den på rimligt avstånd, tänka sig den större och fundera på om skärpan är tillräcklig.

På den gamla goda tiden brukade jag på fotoutställningar också trycka näsan mot bilden, mest för skojs skull.

Bilden ovan skrev jag nyligen ut i 30x40cm för ett västkustkollage och studerade bilden med lupp för att kolla skärpan (ett omvänt normalobjektiv). Det var skarpt... Helt klart onödigt skarpt för något man hänger på väggen.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar