mejaaa
Aktiv medlem
Hej.
Jag vet att jag tidigare har gjort ett liknande inlägg..
Me nu är det lite bråttom..jag ska fota ett bröllop nästa helg och börjar få panik..då jag tycker att mina bilder aldrig blir skarpa..eller jo, om jag har tur så kanske 1 på hundra blir skarp..men det känns lite väl riskabelt när man har ett bröllop på sina axlar :S
Nu utrustning är Canon 5d mk II och en reservkamera, canon 5d
Objektiven som jag kommer använda är
50mm
24-70
85mm
(Ev ett 70-200 om jag hinner få tag på det)
Nu har jag testat och testat..låtit mina vänner vara provmodeller..och jag tycker bara att bilderna blir oskarpa..trots att jag fotar ute i RAW..ISO 200, bländare 8 och slutartid 1000
Det spelar ingen roll..oavsett när jag zoomar in så känns det aldrig skarpt..
Jag vet att man måste skärpa även i efterhand..men jag tycker det känns så tråkigt att inte få de där krusiga bilderna som jag vet att andra får...
Tyvärr har jag inget bildexempel här precis..men det kan väl knappast vara fel på båda kamerorna och alla objektiven?
Andra inställningar som jag har på kameran är
One shot
Centrumvägd ljussättning om det kan hà något med det att göra?
jag väljer alltid en fokuspunkt..
Snälla hjälp - alla tips är välkomna!!!
Finns det någon annan inställning jag kan göra?
Jo förresten- när jag fotar med min externa blixt 580exII
så blir bilderna skarpa..men jag har tänkt att undvika blixt på bröllopsdagen..
Jag vet att jag tidigare har gjort ett liknande inlägg..
Me nu är det lite bråttom..jag ska fota ett bröllop nästa helg och börjar få panik..då jag tycker att mina bilder aldrig blir skarpa..eller jo, om jag har tur så kanske 1 på hundra blir skarp..men det känns lite väl riskabelt när man har ett bröllop på sina axlar :S
Nu utrustning är Canon 5d mk II och en reservkamera, canon 5d
Objektiven som jag kommer använda är
50mm
24-70
85mm
(Ev ett 70-200 om jag hinner få tag på det)
Nu har jag testat och testat..låtit mina vänner vara provmodeller..och jag tycker bara att bilderna blir oskarpa..trots att jag fotar ute i RAW..ISO 200, bländare 8 och slutartid 1000
Det spelar ingen roll..oavsett när jag zoomar in så känns det aldrig skarpt..
Jag vet att man måste skärpa även i efterhand..men jag tycker det känns så tråkigt att inte få de där krusiga bilderna som jag vet att andra får...
Tyvärr har jag inget bildexempel här precis..men det kan väl knappast vara fel på båda kamerorna och alla objektiven?
Andra inställningar som jag har på kameran är
One shot
Centrumvägd ljussättning om det kan hà något med det att göra?
jag väljer alltid en fokuspunkt..
Snälla hjälp - alla tips är välkomna!!!
Finns det någon annan inställning jag kan göra?
Jo förresten- när jag fotar med min externa blixt 580exII
så blir bilderna skarpa..men jag har tänkt att undvika blixt på bröllopsdagen..