Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa/oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej.

Jag vet att jag tidigare har gjort ett liknande inlägg..
Me nu är det lite bråttom..jag ska fota ett bröllop nästa helg och börjar få panik..då jag tycker att mina bilder aldrig blir skarpa..eller jo, om jag har tur så kanske 1 på hundra blir skarp..men det känns lite väl riskabelt när man har ett bröllop på sina axlar :S

Nu utrustning är Canon 5d mk II och en reservkamera, canon 5d
Objektiven som jag kommer använda är
50mm
24-70
85mm
(Ev ett 70-200 om jag hinner få tag på det)

Nu har jag testat och testat..låtit mina vänner vara provmodeller..och jag tycker bara att bilderna blir oskarpa..trots att jag fotar ute i RAW..ISO 200, bländare 8 och slutartid 1000
Det spelar ingen roll..oavsett när jag zoomar in så känns det aldrig skarpt..
Jag vet att man måste skärpa även i efterhand..men jag tycker det känns så tråkigt att inte få de där krusiga bilderna som jag vet att andra får...
Tyvärr har jag inget bildexempel här precis..men det kan väl knappast vara fel på båda kamerorna och alla objektiven?
Andra inställningar som jag har på kameran är
One shot
Centrumvägd ljussättning om det kan hà något med det att göra?
jag väljer alltid en fokuspunkt..

Snälla hjälp - alla tips är välkomna!!!
Finns det någon annan inställning jag kan göra?


Jo förresten- när jag fotar med min externa blixt 580exII
så blir bilderna skarpa..men jag har tänkt att undvika blixt på bröllopsdagen..
 
Om du inte lyckas få skarpa bilder med den utrustningen och dom inställningar så måste du vara extremt skakig :) på vilket sätt är dom oskarpa? Rörelseoskärpa, ligger fokus på fel ställe i bilden? Kan ju vara vad som helst. Bildexempel är nästan ett måste för att man ska kunna avgöra vart felet ligger.
 
Om du inte lyckas få skarpa bilder med den utrustningen och dom inställningar så måste du vara extremt skakig :) på vilket sätt är dom oskarpa? Rörelseoskärpa, ligger fokus på fel ställe i bilden? Kan ju vara vad som helst. Bildexempel är nästan ett måste för att man ska kunna avgöra vart felet ligger.

Okej ska försöka få upp ett exempel under dagen..
Kan man ladda upp en högupplöst bild?
 
Kan du ge oss ett fullstor bildex så kanske vi kan hjälpa dig.
Edit: såg nu att nån annan frågade efter det. Imageschack kan du ladda upp filer på.


/Stefan R. Nilsson
 
Alltså bilderna kan se ganska skarpa ut på kameraskärmen - det är när jag zoomar in som jag ser att det inte är skarpt, finns det någon som kan visa en oredigerad RAW bild hur den ser ut när ni tar den med liknande utrustning så jag kan jämföra?!
 
Hej.

Jag vet att jag tidigare har gjort ett liknande inlägg..
Me nu är det lite bråttom..jag ska fota ett bröllop nästa helg och börjar få panik..då jag tycker att mina bilder aldrig blir skarpa..eller jo, om jag har tur så kanske 1 på hundra blir skarp..men det känns lite väl riskabelt när man har ett bröllop på sina axlar :S

Nu utrustning är Canon 5d mk II och en reservkamera, canon 5d
Objektiven som jag kommer använda är
50mm
24-70
85mm
(Ev ett 70-200 om jag hinner få tag på det)

Nu har jag testat och testat..låtit mina vänner vara provmodeller..och jag tycker bara att bilderna blir oskarpa..trots att jag fotar ute i RAW..ISO 200, bländare 8 och slutartid 1000
Det spelar ingen roll..oavsett när jag zoomar in så känns det aldrig skarpt..
Jag vet att man måste skärpa även i efterhand..men jag tycker det känns så tråkigt att inte få de där krusiga bilderna som jag vet att andra får...
Tyvärr har jag inget bildexempel här precis..men det kan väl knappast vara fel på båda kamerorna och alla objektiven?
Andra inställningar som jag har på kameran är
One shot
Centrumvägd ljussättning om det kan hà något med det att göra?
jag väljer alltid en fokuspunkt..

Snälla hjälp - alla tips är välkomna!!!
Finns det någon annan inställning jag kan göra?


Jo förresten- när jag fotar med min externa blixt 580exII
så blir bilderna skarpa..men jag har tänkt att undvika blixt på bröllopsdagen..




Hej !

Börja med att göra ett test:
-Kameran på stativ
-fokus via liveview
titta på bilden i dator och bedöm.


------------

Hur gör du bilder ?

Det enda vettiga är att fotografera i raw,
en jpg bild blir gjord efter den bildstil du har inställd,
vilken ?, vilka värden ?

den styr skärpning, mättnad, kontrast mm,
och den bestämmer även hur bilden visas på displayen.

Kör du i jpg så blir det vad det blir (punkt slut), i raw är det endast
en inställning som styr hur bilden visas/ genereras,
och låter dej skruva på slutresultatet.


--------------

Ladda upp hela bilden i litet format, gör ett utsnitt av det som är oskarpt.



//MW
 
Hej.


Jo förresten- när jag fotar med min externa blixt 580exII
så blir bilderna skarpa..men jag har tänkt att undvika blixt på bröllopsdagen..

Det slog mej, du har inte ställt in bländarpriorit och
ställt in en alldeles för liten ex 11-16 bländare ?

//MW
 
Blir dom skarpa med blixt men oskarpa utan med en slutare på 1/1000s så låter det som du skakar kameran eller tar ner kameran för fort innan du hunnit ta fotot.



/Stefan R. Nilsson
 
Jag har skrivit det förut i många andra trådar: så länge vi inte får se ett bildexempel i full upplösning och med komplett information om alla inställningar, så blir alla svar bara gissningar och spekulationer.
 
Alltså bilderna kan se ganska skarpa ut på kameraskärmen - det är när jag zoomar in som jag ser att det inte är skarpt, finns det någon som kan visa en oredigerad RAW bild hur den ser ut när ni tar den med liknande utrustning så jag kan jämföra?!

Här är en bild bara för dig helt oredigerad bild. RAW i LR, dvs allt är nerstängt även skröpan är satt till o (25 i restad läge) med en 5D Mk3 vilket är samma bildkvalite som din mk2

ISO20
F:8
Sigma 85 mm
Slutartid: 1/80s vilket är på gränsen vad man brukar säga skakoskärpa sker.

Fokuspunkten sitter i centrum, dvs där järnstängerna möts.


https://dl.dropbox.com/u/3697094/20120831-256B5969.jpg


/Stefan
 
Här är en bild bara för dig helt oredigerad bild. RAW i LR, dvs allt är nerstängt även skröpan är satt till o (25 i restad läge) med en 5D Mk3 vilket är samma bildkvalite som din mk2

ISO20
F:8
Sigma 85 mm
Slutartid: 1/80s vilket är på gränsen vad man brukar säga skakoskärpa sker.

Fokuspunkten sitter i centrum, dvs där järnstängerna möts.


https://dl.dropbox.com/u/3697094/20120831-256B5969.jpg


/Stefan

En till, från RAW, samma nollade förutsättningar i LR och ingen redigering som Stefan hade. Tänkte eftersom du nämnde porträtt i OP.

5D
70-200 f4 på 87mm
f10
1/160
iso 100

fokus på ögat...

http://bymichael.se/display/_MG-0115.jpg
 
Jag har skrivit det förut i många andra trådar: så länge vi inte får se ett bildexempel i full upplösning och med komplett information om alla inställningar, så blir alla svar bara gissningar och spekulationer.



OK...och HUR laddar jag upp en bild i full upplösning?
Vart gör jag det?
 
OK...och HUR laddar jag upp en bild i full upplösning?
Vart gör jag det?

Har du Dropbox eller SkyDrive eller Google Drive så kan du ju dela filer därifrån. Eller via egen hemsida. Eller via nån av de otal fildelningstjänster som finns, t.ex yousendit, sprend, wikisend, sendspace, file dropper, delafil m.m.
 
okej..bilden som jag tog är ISO 1600...så försök bortse från bruset...
den är väl inte skarp i övrigt- eller behöver jag glasögon?
 
okej..bilden som jag tog är ISO 1600...så försök bortse från bruset...
den är väl inte skarp i övrigt- eller behöver jag glasögon?

Du har ju ett ganska kort skärpedjup i den bilden, men nog tycker jag att vasen och grönskan som sticker upp ur den ser skarpt ut. På det avståndet är det nog inte mer än så som kan bli skarpt på f/5 med 85 mm :)
 
Jag håller med,så här blev den för mig efter att jag grundskärpt i Camera Raw den och sedan skärpt den för web i PS

Tyvärr blir bilden lite meningslös som exempel när den ska förminskas till 400 pixlar
 

Bilagor

  • _MG_7934_2.jpg
    _MG_7934_2.jpg
    74.9 KB · Visningar: 599
Försökte förstora och granska råbilden. Tyckte mig se kromatisk avvikelse om tre fyra pixlar och oskärpa likaså om tre fyra. Objektivet bör ju vara betydligt bättre med kromatisk färgfel om 0,5 pixlar och excellent linjetäthet om 3200 linjer. Tiden är 1/197 s så skakningsoskärpan bör inte vara så stor. Något strå i vasen borde ju vara skarpare, men det finns inget där skärpan kommit rätt. Objektivet har möjligtvis något störande fönsterglas som objektivskydd. Avtryckaren bör ju också hanteras mjukt och sansat. Ett hackigt och nervöst avtryck sätter ju hela kameran i rörelse. Men egentligen skall man inte kolla så noggrant och bilderna är ju bra trots att man inte får ut allt, som objektivet kan prestera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.