Annons

Skärpa i RAW vs PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Var kan jag köpa fotografisk tidskrift får man den grattis om man är medlem oss SFF? Vad är det för skillnad mellan tryck och utskrift. Jag vill skicka in bilderna till Crimson och ev för tryck i tidskrift.

Tryck, då rastreras bilden och trycks på papper som inte är ljuskänsligt. Crimson skriver ut sina bilder på färgfotopapper som exponeras med laserljus och sedan framkallas i kemi.

Kontakta Sv Fotografers Förbunds kansli [email protected] och säg att du vill köpa nr 3-2011. Den finns också hos några tidningsförsäljare, men det är inte många.

Stefan

Tryck, då rastreras bilden och trycks på papper som inte är ljuskänsligt. Crimson skriver ut sina bilder på färgfotopapper som exponeras med laserljus och sedan framkallas i kemi.

Kontakta Sv Fotografers Förbunds kansli [email protected] och säg att du vill köpa nr 3-2011. Den finns också hos några tidningsförsäljare, men det är inte många.

Stefan

Ok. Och tack så mycket!

Ser du på bilden i rätt visningsläge? Själv brukar jag kolla på bilden i 50% storlek om jag slutskärper bilden. Då får jag den upplevelsen av skärpan som ligger närmast vad som senare kommer ut ur skrivaren/tryckpressen.

Jag menade det jag ser på videokurs-dvd:n. Jag antar att dom varit så noga när dom gjort den att det inte ska se ut så egentligen? Frågan är, var är då felet?

Jag menade det jag ser på videokurs-dvd:n. Jag antar att dom varit så noga när dom gjort den att det inte ska se ut så egentligen? Frågan är, var är då felet?

Detta att återge på video hur det ser ut på skärmen är svårt. Det komprimeras och skalas så att filerna ska bli hanterliga, men en exakt återgivning av hur det ser ut tror jag inte du ska räkna med. Bättre om du gör en bild efter Anders anvisningar och kollar hur det ser ut.
/Stefan

Ok, jag var lite inne på om det är ngt som behöver ställas in på skärmen, som inte är riktigt.
Checkade det du skrev om ang. skärm, 51 cm bred :2,5= 20,4 (1920x1080) 1920: 20,4=94 o den är inställd på 96, så det borde vara ok.
Input resolution är i menyn 1680x1050 fast det är en 1920x 1080, om det påverkar?
Jag har ingen aning. :(

Ok, jag var lite inne på om det är ngt som behöver ställas in på skärmen, som inte är riktigt.
Checkade det du skrev om ang. skärm, 51 cm bred :2,5= 20,4 (1920x1080) 1920: 20,4=94 o den är inställd på 96, så det borde vara ok.
Input resolution är i menyn 1680x1050 fast det är en 1920x 1080, om det påverkar?
Jag har ingen aning. :(

Dagens skärmar blir oskarpare om du inte använder den maximala upplösningen som skärmen kan arbeta vid.

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto