Annons

Skärpa i RAW vs PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Gixxer 1000

Aktiv medlem
När man ställt in maskning o radie i RAW och öppnar bilden i PS, vad händer sen?
Finns masken kvar under? hur påverkar den övriga skärpeverktyg?
Är det tex onödigt att göra en högpassskärpning?
Eller ngn av dom andra?

BTW. Jag har elements 8

När man ställt in maskning o radie i RAW och öppnar bilden i PS, vad händer sen?
Eller ngn av dom andra?

BTW. Jag har elements 8

Personligen brukar jag inte skärpa alls i råhanterngen, utan enbart när bilden är färdig ELLER selektivt i PS om någon yta är i behov av det.

Men, den skärpning du gör i ACR följer ju med in i PS, och kan såväl hjälpa, som stjälpa din fortsatta redigering av bilden.

Eller ngn av dom andra?

BTW. Jag har elements 8

Masken finns inte kvar efter det att du exporterat bilden, utan används bara när bilden beräknas från din råfil till din bild som du sedan öppnar i Photoshop. En sådan grundskärpning som du gör i din råkonverterare ska inte blandas samman med en slutskärpning som du gör för ett specifikt ändamål. Grundskärper i råkonverteraren gör du för att få fram en så bra och skarp fil att jobba med sedan i Photoshop. Slutskärpning, som till exempel högpasskärpning, det gör du när du har bestämt att din bild ska skrivas ut i en viss storlek, eller läggas upp på webben eller hur du nu ska använda din bild.

Om ett par dagar ska jag publicera en artikel om hur du grundskärper en bild, men redan nu finns en artikel om hur man slutskärper en blld för tryck och utskrift på http://www.sfoto.se/f/artiklar/Praktisk teknik

Stefan

Kan ju inte vara fel att ha så bra utgångsmtrl som möjligt.

Anledningen att jag frågar är delvis att vissa bilder (som är skärpta i RAW) blir inte så mkt bättre
med tex gaussisk eller ngn av dom andra. Beror säkert delvis på mina ringa kunskaper o dåliga syn :)

Bra info! Pedagogisk video.
Tack så mkt.

Kan ju inte vara fel att ha så bra utgångsmtrl som möjligt.

Anledningen att jag frågar är delvis att vissa bilder (som är skärpta i RAW) blir inte så mkt bättre
med tex gaussisk eller ngn av dom andra. Beror säkert delvis på mina ringa kunskaper o dåliga syn :)

Bra info! Pedagogisk video.
Tack så mkt.

Och nu finns artikeln om skärpning i Camera Raw uppe. Du hittar den på http://www.sfoto.se/teknik/programvaror/grundskarpning-i-camera-rawlightroom

Stefan

Bra guide, ska prova den nästa gång.
Jag undrar varför du inte använder "masken" hårdare som en del förspråkar, för porträtt, dvs. reglaget nästan i botten o på så sätt få en skärpning bara i tydliga konturer, som du själv avgör bredden på. (100%-alt-väklicka) Resten, radie 1,5-o låg skärpa o mängd.
Eller kanske det är jag som fattat det fel?

Bra guide, ska prova den nästa gång.
Jag undrar varför du inte använder "masken" hårdare som en del förspråkar, för porträtt, dvs. reglaget nästan i botten o på så sätt få en skärpning bara i tydliga konturer, som du själv avgör bredden på. (100%-alt-väklicka) Resten, radie 1,5-o låg skärpa o mängd.
Eller kanske det är jag som fattat det fel?

Jag är inte så förtjust i att använda masken allt för hårt. Det blir gärna en uppdelning av bilden i två partier, en skärpt och en oskärpt. Visserllgen vill jag inte skärpa hud alltför mycket, men något ska den skärpas. Den typen av skärpning som det du beskriver åstadkommer gör jag helst som en kreativ skärpning som jag målar på de partier där jag vill skärpa.

Stefan

Skillnad mellan moderskeppets skärpemetod och Stefan Ohlssons

Är det någon som vet vad som skiljer - från källskärpning i ACR till skärpa med lager i PS och slutskärpning för tryck - mellan moderskeppets metod och Stefan Ohlssons tillvägagångssätt?

Jag har lärt mig att skärpa från moderskeppets DVD om skärpa. Men jag tycker att resultatet ofta blir lite onaturligt. Det ser ut som en del av bilden är skarp och andra delar oskarpa. Kan bli lite ojämnt och inte riktigt snyggt efter mitt tycke.

Är det någon som vet vad som skiljer - från källskärpning i ACR till skärpa med lager i PS och slutskärpning för tryck - mellan moderskeppets metod och Stefan Ohlssons tillvägagångssätt?

Jag har lärt mig att skärpa från moderskeppets DVD om skärpa. Men jag tycker att resultatet ofta blir lite onaturligt. Det ser ut som en del av bilden är skarp och andra delar oskarpa. Kan bli lite ojämnt och inte riktigt snyggt efter mitt tycke.

Nu har jag inte sett Anders video, men jag vet att han utgår mycket från vad Bruce Fraser och Jeff Schewe har skrivit. Det är där jag själv har börjat, men sedan bygger det mycket på den erfarenhet jag får när jag gör bildbehandling för böcker och tidningar.

Om du får bilder som har alltför stor skillnad mellan skarpa och oskarpa partier är dina masker för hårda. Mjuka upp gränserna genom att använda gaussisk oskärpa på masken. Du kan också minska kontrasten i masken genom att göra det svarta mörkgrått. Då släpper du genom lite av den skärpa du gjort även i de partier som inte har skärpts tidigare.

Stefan

Nu har jag inte sett Anders video, men jag vet att han utgår mycket från vad Bruce Fraser och Jeff Schewe har skrivit. Det är där jag själv har börjat, men sedan bygger det mycket på den erfarenhet jag får när jag gör bildbehandling för böcker och tidningar.

Om du får bilder som har alltför stor skillnad mellan skarpa och oskarpa partier är dina masker för hårda. Mjuka upp gränserna genom att använda gaussisk oskärpa på masken. Du kan också minska kontrasten i masken genom att göra det svarta mörkgrått. Då släpper du genom lite av den skärpa du gjort även i de partier som inte har skärpts tidigare.

Stefan

Tack för svar! Kan det också vara så att Anders Jensens skärpemetod följer en mer amerikanska estetisk norm? Ungefär som att amerikanska bilder ofta är mer färgmättade.

Jag har två kantmasker en för lågfrekventa bilder och en för högfrekventa bilder. Kantmaskerna har jag som actions. Menar du att det är dessa kantmasker som jag måste mjuka upp? Hur går jag tillväga? Det vare fantastiskt om jag hade ett reglage som kunde styra maskens styrka. Går det? Eller påverkar jag andra faktorer om jag bara sänker maskens opacitet. Och i så fall hur gör jag konkret? Ber om ursäkt för min okunnighet.

Tack för svar! Kan det också vara så att Anders Jensens skärpemetod följer en mer amerikanska estetisk norm? Ungefär som att amerikanska bilder ofta är mer färgmättade.

Jag har två kantmasker en för lågfrekventa bilder och en för högfrekventa bilder. Kantmaskerna har jag som actions. Menar du att det är dessa kantmasker som jag måste mjuka upp? Hur går jag tillväga? Det vare fantastiskt om jag hade ett reglage som kunde styra maskens styrka. Går det? Eller påverkar jag andra faktorer om jag bara sänker maskens opacitet. Och i så fall hur gör jag konkret? Ber om ursäkt för min okunnighet.

Okunnighet botas bara genom nyfikenhet :)

Reglaget heter Nivåer. Genom att dra i den nedre av de två svarta trianglarna så sänker du svärtan i masken. En helt svart mask ser ju till att inget händer i de partier av bilden som täcks av den. En mörkgrå släpper genom en aning av lagrets effekt, i detta fall en skärpning. Du bevarar den maximala skärpningen i de partier av bilden som täcks av en vit mask, men får en anings skärpning i de partier som nu täcks av en mörkgrå mask.

Stefan

Okunnighet botas bara genom nyfikenhet :)

Reglaget heter Nivåer. Genom att dra i den nedre av de två svarta trianglarna så sänker du svärtan i masken. En helt svart mask ser ju till att inget händer i de partier av bilden som täcks av den. En mörkgrå släpper genom en aning av lagrets effekt, i detta fall en skärpning. Du bevarar den maximala skärpningen i de partier av bilden som täcks av en vit mask, men får en anings skärpning i de partier som nu täcks av en mörkgrå mask.

Stefan

Tack! Nu klarnar det något. Nu gäller det bara att få rätt skärpa t för tryck (Crimson el liknande tryckeri).

Jag köpte dvd som Anders gjort, tyvärr kan jag inte göra allt i elements (tror jag)
Saknar channels tex.
Jag upplevde att hans högpass skärpning gav en massa hack i konturerna på huset o undrar, är det så eller är det bara på min skärm?

Jag köpte dvd som Anders gjort, tyvärr kan jag inte göra allt i elements (tror jag)
Saknar channels tex.
Jag upplevde att hans högpass skärpning gav en massa hack i konturerna på huset o undrar, är det så eller är det bara på min skärm?

Ser du på bilden i rätt visningsläge? Själv brukar jag kolla på bilden i 50% storlek om jag slutskärper bilden. Då får jag den upplevelsen av skärpan som ligger närmast vad som senare kommer ut ur skrivaren/tryckpressen.

Om du menar tryck och inte utskrift har jag ju en stor artikel om detta på http://www.sfoto.se/teknik/programvaror/skarpning

Bäst blir det ju om du samtidigt kan kolla det tryckta resultatet i Fotografisk Tidskrift. Då kan du se på skärmen och jämföra det med den tryckta bilden.

Var kan jag köpa fotografisk tidskrift får man den grattis om man är medlem oss SFF? Vad är det för skillnad mellan tryck och utskrift. Jag vill skicka in bilderna till Crimson och ev för tryck i tidskrift.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto