Framförallt bör noggrannheten hela tiden vägas mot syftet. Det är en gigantisk skillnad mellan att skärpa 50st 10x15cm och att skärpa en blivande galleriutskrift.
Den som vill lära sig rejält kan ta Deke McClellands Lyndakurs
www.lynda.com/deke (länken ger 7 dagar gratis).
Min kollega Anders Jensen har även skrivit artiklar för Kamera & Bild sm jag hittade gratis hos dom nyss:
http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-far-du-perfekt-skarpa-i-dina-bilder-del-1-1.40648.html
http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-far-du-perfekt-skarpa-i-dina-bilder-del-2-1.40766.html
Har inte läst igenom länkarna, men ska göra det i morgon. Man kan alltid lära sig något nytt. Att lära sig nya saker är alltid kul och mycket av mina erfarenheter får jag när man håller kurser i PS. Det finns ofta någon som har en liten specialitet som man kan ta till sig som kursledare och lära ut i nästa kurs
Det har säkert du också erfarenhet av.
En första reflektion jag fick var när jag läste ingressen i den första länken:"Svaret stavas konturkontrast och är egentligen ingenting annat än en illusion.", var att det är precis samma illusion som man använde vid färgseparation långt innan digital bildhantering blev möjlig.
Citerar mig själv från ett gammalt inlägg:
Oskarp mask.
Ganska konstigt uttryck. Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital, redan på 50-talet.
Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.
Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.
När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då, när bilden exponerades, var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.
När jag började jobba med digitala bilder 1982 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.
1989 skaffade vi två st monsterdatorer och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden.