AWid
Aktiv medlem
Vad är det egentligen du gör? Kalibrering och profilering är "antingen eller" - inte "både och". Om skärmen går att hårdvarukalibrera gör man det annars är man utelämnad till profilering. Hur som helst - vanligaste felet (tror jag) vid både kalibrering och profilering är nog att man missar att se till att rätt skärmprofil blir använd. Både vid kalibrering och profilering skapas en skärmprofil (icc-profil). Det är inte alltid den "trillar på plats" av sig själv..............................vill inte ställa in sig enligt de förutsättningar jag använder mig av, för att få den kalibrerad (och profilerad). Jag har försökt med olika värden (D50, 5800K, D65, 90 Cd, 100 Cd, Gamma 2,2, L* o s v), men ingenting blir rätt, det är antingen vitpunkten eller gamma som avviker, mer eller mindre.....................
............................ Bör kort nämna att skärmen brukar få stå en ~1/2 - timme innan jag påbörjar kalibrering/profilering för att den skall bli varm först................
Vid profilering innehåller skärmprofilen en LUT ("översättningstabell" så färgerna ska visas rätt). Vid kalibrering har LUTen placerats hårdvarumässigt i skärmen. Så skärmprofilen blir betydligt mindre vid kalibrering och innehåller i huvudsak information om färgrymd, gamma, vitpunkt etc.
Har du koll på dina skärmprofiler så glöm det här inlägget;-)