Tony johansson
Aktiv medlem
Hur är det möjligt !? Jag får kalibrera om i princip varje gång jag startat datorn (och det kan gå ganska länge mellan varven). Om du undrar hur det är möjligt, kan jag berätta att jag har en dator för every-day use (en laptop) och en dator som är mer dedikerad för fotoredigering. Den sistnämna kan stå ganska länge innan den kommer till användning.Kalibrerade enbart när skärmen och datorn var ny.
Det går fint, men jag undrar hur du går tlllväga. Skickar du bara in dessa bilder till (t ex) Crimson (oredigerade) och sedan öppnar upp dom på datorn och jämför när du har utskrifterna i hand, s a s !?Nu la jag upp originalfilerna, men jag vet inte om man kan ladda ner filer här?
När du sedan fåt utskrifterna och du jämför med bilderna på skärmen, hur går du tillväga att justera färgerna och inte bara ljusstyrkan !? I min tankevärld ändrar man färgerna efter den bild man för tillfället har för handen och redigerar, det är alltså inte en inställning som är allenarådandes för alla bilder, eller hur menar du !?