Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering - resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Försöker kalibrera min nya skärm (Dell u2410) men blir inte riktigt klok på vad som händer...
Jag har kört processen flera varv men får lite olika resultat.
Jag lyckades inte kalibrera skärmen med RGB så jag valde en preset, var det dumt?

Nu har jag fått till en, tror jag, lyckad kalibrering eller eg profilering.
Frågan är bara hur vet jag att allt stämmer?
Är det så enkelt att ett lågt deltaE betyder att jag fått ett bra resultat?

Nästa fråga är färgrymden. Hur vet jag hur stor färgrymd skärmen visar efter kalibrering/profilering?

tacksam för all hjälp
 
Radera profil?

Fortsätter brottas med det här...
Hur fungerar profileringsprogrammen? Används skärmprofilen även när man profilerar. I så fall kanske det kan förklara att jag får olika resultat. Ska jag slänga bort den gamla profilen innan jag gör en ny kalibrering/profilering.
Tex måste jag ofta ändra brightness på skärmen för att få rätt ljusstyrka enligt kalibreringsprogrammet. Det känns som att ett visst värde på skärmen borde ge samma ljusstyrka hela tiden och jag borde inte behöva ändra det varje gång?
 
Vad har du för hård- och programvara? Jag använder Spyder och då ska du inte behöva inaktivera skärmkorrigeringen när du gör mätningarna från profilen, det ska ju programmet ta hand om.
 
Jag använder en Eye One Display 2 med tillhörande programvara Eye One Match3.

Gällande min första fråga om färgrymd så har jag sett att det finns ett litet "diagram" som visar färgrymden efter profilering. Jag får en betydligt större färgrymd med förinställningen standard jämfört med både AdobeRGB och CustomRGB!?
 
Jag använder en Eye One Display 2 med tillhörande programvara Eye One Match3.

Gällande min första fråga om färgrymd så har jag sett att det finns ett litet "diagram" som visar färgrymden efter profilering. Jag får en betydligt större färgrymd med förinställningen standard jämfört med både AdobeRGB och CustomRGB!?

Robert du har tyvärr helt rätt i vad du säger. Jag har själv brottats med detta en del.
Jag har en Dell U2410 kopplad till en MacBook pro 15 och kör Snow Leopard. X-Rite ansåg sin programvara vara kompatibel med SL. Tyvärr visade det sig snart att den inte var det. Nu har man släppt Eye One Match3 i en ny version så nu slipper vi att den påminner om att profilen är gammal varje gång man startat upp systemet. Tyvärr visar det sig nu att Eye In Match 3 inte kan hantera skärmar med större färgrymd. Man säger inte större än vad? Jag har samma problem. Får ofta profilera skärmen 3 till 4 gånger innan jag får något som ser vettigt ut. I Colorsync kan man kolla hur stor färgrymden är. Den skiljer alltifrån lika liten som på laptopens skärm till 3 gånger så stor. Man får välja en som verkar vettig.
OM man mäter värdena är de bättre på den lilla färgrymder. (Mindre än sRGB än på den större som ligger upp mot Adobe RGB.) NU skall man nog ta detta med en nypa salt eftersom värdena ändå inte stämmer. Om jag tar den färgrymd och profil jag tycker är bäst ligger den nära vad jag får i utskrifterna.
Ibland tappar också min skärm profilen och ger mycket blekare färger och högre lusstyrka. Tror den går tillbaka till Dells standardprofil. Detta händar efter skärmen varit i viloläge. Jag har satt att övre västra hörnet på skärmen sätter skärmen i viloläge, så det är snabbt gjort.
Om man då tar skärmen i viloläge kort och sedan väcker den så brukar det bli rätt igen. Det verkar som om Apple har strulat till färghanteringen i Snow Leopard och företag som X-rite inte hängt med.
Det samma gäller utskrifter på t.ex Epson skrivare som inte heller fungerar korrekt i Snow Leopard. Många jobbar tydligen på problemen men vi användare för lida till experterna löst bekymren.
Det är hur som helst åt helvete att om man har investerat i grejor som skall hjälpa en bort ifrån det den subjektiva bedömningen så tvingas man trots att tillbaka dit.
 
Senast ändrad:
Skönt att höra att jag inte är den enda som har problem med kalibreringen.
Nu kör jag iofs PC och win XP men om felet ligger i mjukvaran till kalibratorn kanske det är samma fel på både PC och mac.

Mats: Får du också olika stora färgrymder med olika presets på skärmen? Störst på standard?

Jag tappar också profilen ibland, men det är då jag använt TVn som skärm. Vet inte om det har med dator, grafikkort eller skärm att göra. Dock hade jag hade aldrig det problemet med den gamla skärmen (som jag körde på samma utgång).
 
Tror mina fel har med Snow Leopard och Mac att göra. Tycker att jag tidigare fått bra resultat både på Mac och PC. Nu hade jag inte Dell skärmen då.
Så kanske kan det ha något med den skärmen att göra.
Min Eye One II har jag haft i 3 år och har bra erfarenheter. Så det hänger nog inte på hårdvaran.
 
Glömde svara dig på olika stora färgrymder. Jag tror jag provat de flesta möjligheter. Tycker att det varierar väldigt slumpmässigt.
Kan köra samma inställningar med allt på presets och ändå få olika resultat på 3 olika profileringar.
Ny programvara till Mac lär vara på gång. Skulle ha landat i slutet av Oktober men den finns ännu inte i sinnesvärlden.
Kanske kommer då också något till PC.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.