Annons

Skärmkalibrering på konsultbasis

Produkter
(logga in för att koppla)

andersfrantz

Avslutat medlemskap
Jag har en tid letat efter något företag i sverige (göteborg närmare bestämt) som utför skärmkalibreringar och skapar färgprofiler?

Känns som om det borde finnas en marknad för detta...

/ANders
 
Det finns ett par kalibrerare att välja på som kostar tusenlappen i inköp. Är det inte bättre att lägga pengarna där?

Hur hade du tänkt dig det hela. Ska man åka in med sin skärm och få den uppmätt och kalibrerad?
 
andersfrantz skrev:
Jag har en tid letat efter något företag i sverige (göteborg närmare bestämt) som utför skärmkalibreringar och skapar färgprofiler?

Eftersom en skärmprofil ska göras en gång i veckan om du har en CRT-skärm och kanske en gång i månaden för en TFT-skärm, så är det ett dyrt sätt att göra det. Mitt företag gör det åt några fotografer i Stockholm, men de ställer oerhörda krav på skärmkontrollen.

Så jag föreslår att du tittar på en bra kalibrator och gör det själv, eller slår dig samman med ett par andra fotografer och delar på investeringen.


Nestor Stefan ;-)
 
Ett alternativ kan ju vara att göra en hårdvarukalibrering (om din skärm är riktigt taskig i färgerna) och sedan forsätta i hemmet med en mjukvarukalibrering med hjälp av t.ex. ColorVision Spyder2 express som diskuterats flitigt här i forumet. Hittar du ingen i GBG området så kanske www.infocare.se i Växjö kan hjälpa dig med hårdvarukalibrering. Dom har hand om reparationer av många olika märken bl.a Eizo, Sony m.m. Har själv gjort kalibrering där för något år sedan.
 
Senast ändrad:
Lånar tråden lite:

Vilken hårdvarukalibrator skulle ni föreslå om man som amatör/hobbyfotograf vill få hyfsat riktiga färger på en platt-skärm utan att det kostar skjortan?
 
Lånar tråden något.
Kan man göra en skaplig skrivarkalibrering med Colorvision Spyder 2 Suite? Hur i så fall?
Är den värd de 700 extra mot Express?
 
froderberg skrev:
Getrag McBeth Eye-One är den nästan alla kör med. Den är bra.

Det är den. Ett bra alternativ är Monaco Optix som tillverkas av XRite. Nu har GretagMacbeth och XRite gått samman till ett företag, så det ska bli intressant att se vad de kommer att visa, antagligen redan vid Photokina.

Stefan
 
MWPhoto skrev:
Lånar tråden något.
Kan man göra en skaplig skrivarkalibrering med Colorvision Spyder 2 Suite? Hur i så fall?
Är den värd de 700 extra mot Express?

Jag har inte testat den nya Printfix Pro, men med den gamla Printfix fick jag aldrig något bra resultat från.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.