Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärm kalibrerings frågor, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

wirsen

Aktiv medlem
Hej jag har precis kalibrerat min laptop skärm från programmet Calibrize (http://www.calibrize.com/about.html). Jag vet att man får bättre resultat om man utgår ifrån ex spyder2 och liknande program. Men har nu i alla fall kalibrerat den.

Jag har ingen aning om det är rätt, men ett problem som jag har stött på att bildernas färger blir annorlunda i Elements 6.0 och webbläsaren (oavsett om det är firefox, explorer eller Crome). En bild som har en lila ton i himlen blir knallblå i webläsaren. Och en bild där man kan se ett fält (i mörk kontrast) existerar inte när jag skickar upp bilden till webbläsaren. Vad beror detta på? Att bilderna visas med olika färger. & vilken av dem ska man lita på?

Mycket tacksam för svar!

mvh

Niklas Virsén

Internet Explorer hade ingen färghantering innan (om den inte har kommit med nu i IE8). I Firefox måste man själv aktivera färghantering, om du inte redan har gjort det.

Då skriver man about:config i adressfältet, klickar sig förbi varningen och ändrar variabeln gfx.color_management.enabled till true. Antingen genom att dubbelklicka på den eller högerklicka och välja toggle.

Hoppas det hjälper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar