Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skämtar FOTO?

Produkter
(logga in för att koppla)
Å andra sidan blir det väl lite fel att döma bilder utefter vad man tror att fotografen tänkt och inte tänkt. Min reaktion var ungefär likadan... när jag såg Pieters bilder första gången. Får fortfarande samma reaktion när jag ser hans bilder så det har inte ändrats sig heller...

Mvh
Maverick
 
Precis som Torsten så blev jag mest imponerad av att fotografen skickade in bilden. Jag tycker den är bra, och att fotografen också själv såg det är faktiskt.. ja imponerande. Om man tycker att den är "precis som alla andra beachbilder" så får det väl vara så. Alla gillar inte allt.

Vad gäller auktoritetstro så är jag bara glad om någon som är duktig på att se påpekar ibland att "den här bilden kanske är bra". Då hajar man till och upptäcker ibland (som nu) något skönt. Naturligtvis passerar många liknande bilder i mängden, men å andra sidan är inte alla bilder i mängden lika bra. Och dessutom.. vem har sagt att man inte missar en massa bilder just för att de är en i mängden? Nu hade jag tur och fick syn på denna.

En kompis tyckte när vi var små barn att konst (tavlor) var bättre ju mer exakt de liknade verkligheten. Inget abstrakt alltså, det skulle vara så nära ett fotografi som möjligt. Killen var väl bara tio år så han är förlåten, men det är en lite snäv syn på konst tycker jag.

Jag håller med om att FOTO är mycket bra.

MVH
 
Tomasz skrev:
Vinnarbilden då? -Jag tycker den är en värdig vinnare, jag kan ju bara jämföra med de andra bilderna i tidningen och där hittar jag ingen som är klart bättre.
Jodå! Fågelflockbilden (den nedre) i Canon-annonsen på sidan 32 är den bästa bilden i hela tidningen.
 


Jag ser tydligt ett spår av Pieters bilder i denna. DVS hög kännsla men med ett amatörmässigt uttryck. Kanske för att man väljer att inte dra för hårt i kontraster och färgmättnad vad vet jag. Alla kan ju inte ägna sig åt babekopiering.

/Maverick [/B]


Jag kan inte hålla med om att Pieters bilder har ett amatörmässigt uttryck, bilderna har enligt mig oftast en stor känsla som lyfts fram av stark komposition, mycket medvetenhet och en hög teknisk kvalitét. Tycker han vågar mer än de flesta pressfotografer när det gäller att leka med höga kontraster och annurlunda färgspråk. En av min favorit bildjournalister som ibland nästan snavar över kanten till konstfoto.
 
jag har tidningen i min hand och bilden suger fett! Det ser ut som den är tagen med en sån där engångskamera och den bryter mot de flesta regler som finns när det gäller foto.

Visst kan det vara charmigt för just de som tagit bilden, men för en utomstående är bilden totalt värdelös, på alla sätt, både tekniskt och konstnärligt!
 
Om en bild ser ut att vara tagen med engångskamera och bryter mot alla regler(vilka regler?) då måste det ju va kass, tacka vet jag en panorering på en bil där bilen blev snorskarp, det är grejjer det, både tekniskt och innehållsmässigt.


(obs! inlägget kan innehålla rester av ironi)
 
Haha! Jag tycker att det är jättekul att det är OLIKA som väljer och kommenterar varje månad. Att jag blev förvånad och fick titta två gånger på denna månads bild ser jag som positivt. Mitt synfält har vidgats en smula.

Tidningen Foto tycker jag är oändligt mycket mer intressant än Allt om digitalfoto/ Kamera o bild o allt vad de heter. Jag hoppas att Foto fortsätter på den inslagna vägen.
 
Jag tycker det är ett schyst val av pieter att välja den bilden. Modigt.

Såg inte att det var Pieter som var domare förrän jag läste det här på fotosidan, kollade bara bilden och läste bildtexten, och tyckte det var schyst.

Bilden har känsla helt klart, närhet. Många pratar om teknisk kvallitet och fotografiska regler som denna bild bryter emot, men jag tycker att känslan måste få komma i första hand. Jag skulle nästan vilja säga att allt handlar om känsla i bilder. Regler har inte med foto att göra. Riktlinjer skulle jag vilja prata om snarare.
 
-big kahuna- skrev:
den bryter mot de flesta regler som finns när det gäller foto.

Just därför tycker jag bilden är ganska bra faktiskt. Inte på ett tekniskt plan, för det skiter jag i. Men rent bildmässigt.
Starkt av Pieter att våga välja en sånhär utstickarbild, och starkt av personen som skickat in den. (som förhoppningsvis inte är någon som bara skickat in sin misslyckade semesterbild.)

/Henri
 
Tim, förmodar att ditt svar inte var till mig? Jag är ju av den bestämda åsikten att inom foto finns det ingenting som heter regler.
Länge leve kreativiteten :)
 
starnut skrev:
Tim, förmodar att ditt svar inte var till mig? Jag är ju av den bestämda åsikten att inom foto finns det ingenting som heter regler.
Länge leve kreativiteten :)

hehe nej! det var riktat mot de som anser att man inte får bryta mot dessa regler skrivna i sten av fotoguden himself:)


sen glömde jag visst sätta en liten ";)" efter mitt inlägg också hehe:)
 
HDFS) (KGS skrev:
De har inte ens en jury, de har en utvald fotograf som väljer varje månad...den här månaden Pieter ten Hoopen...

Kanske kan man se bilden på www.tidningenfoto.se fast då måste man hitta nån inloggningskod, som jag inte hittar i mitt lösköpta nummer...

Av en ren slump fotade jag mitt skrivbord när jag satt o läste tidningen, syns väl inte så bra, men du vet åtminstone vilken bild du ska leta efter om du bläddrar på biblioteket ;-)

Jag är personligen ganska mycket emot det nya modet att tillskriva epitet som konstverk på bilder som enligt mig ser ut som antigen mina första bilder eller bilder man kan se i "Svenssons" album "rulle 7 år 2002-2005".

Men detta till trots, är en "bra" bild en bild som får någonting att hända inom oss. Utan att ha sett bilden mer än så här, så ser det ut som att kvinnans ansiktsuttryck gör hela bilden.
 
Apropå oskarpa bilder:

SvD har en artikel idag med rubriken "Idag står oskärpan i fokus" som handlar om lomografi. Enligt artikeln är det "Leksakskamerans dag" idag. Artikeln ser de oskarpa bilderna som en motreaktion "undergroundrörelse". Fast nu när SvD har haft det på sin fina kultursida så är det kanske ingen "undergroundrörelse" längre.
 
Jag tror att valet av vinnarbilder skulle vara mer låst vid "regler" och teknisk bedömning, om det är en jury som dömer.

En enskild person bedömer bilder efter sitt eget intryck, som är mer personligt känslomässigt än om man smetar ut det samlade intrycket från en jury.

En tolvmannajury skulle antagligen välja bilder som uppfyller många av de "fotografiska reglerna" och accepteras av fler läsare; men är det lika intressant i längden?

Det är positivt att man reagerar negativt inför andras smak ibland. Det bidrar som referens inför vår egen bedömning och personliga utveckling.

Nu menar jag inte att diskussioner som den här är onödiga, utan tvärtom mycket bra. :)
 
Har inte sett tidningen men av den avfotograferade bilden tidigare tycker jag bilden har både värme och känsla och positivism. Måhända att bilden tekniskt sett inte uppfyller vissa människors kriterier (vet dock inte hur skärpan ser ut men exponeringen verkar i alla fall juste) men den kan, som jag ser det, duga som vinnarbild även om den inte är knivskarp. Känslan är det viktigaste i en bild, oavsett genre.
 
alf109 skrev:
Det kan också vara så att vissa betraktare köper vad som helst bara en tillräckligt känd fotograf sagt att bilden är bra.
Om bedömmaren hetat Nisse Jönsson så hade säkert betydligt fler tyckt att bilden var värdelös, eller??
Det blir lite kejsarens nya kläder över sånt här.

Ditt resonemang är ett mycket lågt och obehaligt sätt att försöka omyndighetsförklara de som tycker annorlunda än dig, bara för att du inte förstår eller tycker om vissa bilder. Som tur är så har människor olika smak.

//mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.