Erik Schalin
Aktiv medlem
Är inte det en jury?HDFS) (KGS skrev:
De har inte ens en jury, de har en utvald fotograf som väljer varje månad...den här månaden Pieter ten Hoopen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är inte det en jury?HDFS) (KGS skrev:
De har inte ens en jury, de har en utvald fotograf som väljer varje månad...den här månaden Pieter ten Hoopen...
Då räcker det väl med en om man är schizofren.mipert skrev:
Det vet väl alla att en jury är tolv edsvurna män (helst folkungar) som bortser helt från egna åsikter och bara väljer efter fakta...
Erik Schalin skrev:
Är inte det en jury?
Liax skrev:
Jag har själv sågat nämnda Tuija Lindström längs med fotknölarna i en ganska lång tråd här på fotosidan, så egentligen borde jag väl hålla klaffen. Men jag har faktiskt tänkt om en hel del sedan dess.
Det du skriver är ganska dumt. Jag har stött på attityden många gånger i alla möjliga sammanhang. Man säger att man gillar en bild, ett konstverk, ett musikstycke eller liknande och blir genast angripen med argument som ditt.
Underförstått - du gör dig bara till för att verka kunnig, svår, överlägsen, mm.
På sätt och vis tycker jag att det är en slags omvänd elitism där vissa personer tar sig rätten att såga sådant de inte gillar.
Varför inte bara inse att vi alla har olika tycke och smak?
/Joakim
alf109 skrev:
Det är faktiskt allas olika tycke och smak jag är ute efter. Och i min värld blir inte ett foto tex automatiskt bra bara för att en auktoritet har sagt det. Jag har full förståelse för att folk har olika smak, och även rätt att uttrycka sin mening.
Om du bemödat dig om att läsa hela tråden så hade du sett att mitt inlägg var ett svar på ett inlägg där man menade att "vissa bilder kanske kräver mer...", alltså underförstått att de som inte tyckte bilden var bra inte förstod.
Förbehåller mig rätten att även i fortsättningen ge uttryck för mina åsikter.
HDFS) (KGS skrev:
Om det e killen som tagit bilden så heter han Josefine.
Liax skrev:
Jag har bemödat mig med att läsa hela tråden, och jag vet att ditt inlägg var ett svar på Jespers.
Men när man skriver som du; "vissa betraktare köper vad som helst bara en tillräckligt känd fotograf sagt att bilden är bra", så blundar man för det enkla faktum att en del verkligen tycker att bilden är bra.
Därför tycker jag din kommentar är lika dum som den du själv angriper.
/Joakim
Segeson skrev:
Jag håller med några av er att "FOTO" inte är något att ha, "bortkastade pengar" känns som en riktig beskrivning.
Jag tror att det beror på att "FOTO" har glidit över mer åt det konstnärliga och lite svårförstådda hållet, man kan jämföra det med konstutställningar. Det är sällan jag hittar tavlor jag tycker om, eller ser vad dom föreställer, jag vill veta vad jag tittar på, detsamma gäller fotografering. Kanske kommer jag till ettt stadium i mitt liv när det känns som att det är dags att gå vidare och då kanske börjar läsa "FOTO" igen, tills dess blir det ingen "FOTO" på mitt vardagsrumsbord.