ariadne
Aktiv medlem
larsborg skrev:
Andreas Nilsson (Gagarin) skrev:
"Man behöver faktiskt inte vara kvinna för att vara feminist. Det handlar om en grundläggande inställning där vi alla är värda lika mycket, oavsett kön. Anledningen till att jag reagerade starkt på Pentax-annonsen var att jag har en dotter på tre år. Jag skulle inte känna mig så väl till mods om det hade varit hon som varit kvinnan i nämnda reklam. Och att komma dragande med att kvinnor blir upprörda för att de är avundsjuka är bara för dåligt."
- Vilket svammel!
Din dotter är nu tre år, tjejen på Pentax reklamen är nog en aning äldre än så!
Modellen har säkert egna tankar och åsikter, vad och hur långt hon skall gå, alla tar vi vårt eget ansvar, vid modellens ålder struntar hon förmodligen i vad hennes far skulle säga!
Han har bara att vara stolt över sin dotter, iaf i denna Pentax reklam!
Den kända fotomodellen Emma (hon med minimjölken reklamen, som vi alla grabbar kommer ihåg, blond skönhet!), hennes far har bara lyckönskat hennes val av arbete!
Föräldrar runt hela världen passar på att få in sina döttrar som barnmodeller, det gäller även söner, det har inte att göra med pengar till att börja med, det är en stolthet att bara visa upp sina egna barn!
Som tidigare har sagts, parfym, elektronik, bilar, cyklar, ja allt presenteras med en välväxt modell, då de flesta produkter idag är tämligen likvärdiga, gäller det att synas lite bättre än konkurrenterna!
Jag har svårt att tro, att någon förälder till de alla fotomodellerna, skulle skämmas för sitt vuxna barns val!
Fotomodeller brukar få riktigt bra betalt, för några timmars arbete, inte heller att glömma!
Skulle inte unga tjejer vara avundsjuka på välväxta fotomodeller?
Hoppsan!
Det är ju dessa fotomodeller som skapar idealen, idag och det har det även varit sen urminnes tider!
Artister inom showbizz har oxå skapat ideal, hårfrisyrer och klädstil, både för grabbar och tjejer, i alla generationer!
Den som inte tror det, måste vara totalt isolerad i de mörkaste skogarna, långt från civilisationen!
jag tror inte att kritiken är riktad till modellen ifråga, utan den handlar om reklam i stort. vad är okej, vad är diskriminerande, vad är god etik/moral osv osv
jag har svårt att tänka mig att du tycker att all reklam skulle vara okej. det skulle vara bra om du skrev ner varför du tycker att reklamen är okej.
jag har nämligen svårt att tänka mig att du tycker all reklam som säljer är bra reklam?
det skulle ju innebära att det är okej att fara runt med osanningar i reklam. bara det säljer så gör det inget. ( detta var bara ett exempel)
att det går att nå oss konsumenter via vissa knep, tex detta att man vet att använder man sig av en snygg tjej i reklamen så ökar försäljningen innebär ju inte att vi kan sätta oss över dessa impulser och ha en etik.