Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Skäms Pentax" eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
Andreas Nilsson (Gagarin) skrev:
"Man behöver faktiskt inte vara kvinna för att vara feminist. Det handlar om en grundläggande inställning där vi alla är värda lika mycket, oavsett kön. Anledningen till att jag reagerade starkt på Pentax-annonsen var att jag har en dotter på tre år. Jag skulle inte känna mig så väl till mods om det hade varit hon som varit kvinnan i nämnda reklam. Och att komma dragande med att kvinnor blir upprörda för att de är avundsjuka är bara för dåligt."

- Vilket svammel!
Din dotter är nu tre år, tjejen på Pentax reklamen är nog en aning äldre än så!
Modellen har säkert egna tankar och åsikter, vad och hur långt hon skall gå, alla tar vi vårt eget ansvar, vid modellens ålder struntar hon förmodligen i vad hennes far skulle säga!
Han har bara att vara stolt över sin dotter, iaf i denna Pentax reklam!
Den kända fotomodellen Emma (hon med minimjölken reklamen, som vi alla grabbar kommer ihåg, blond skönhet!), hennes far har bara lyckönskat hennes val av arbete!
Föräldrar runt hela världen passar på att få in sina döttrar som barnmodeller, det gäller även söner, det har inte att göra med pengar till att börja med, det är en stolthet att bara visa upp sina egna barn!
Som tidigare har sagts, parfym, elektronik, bilar, cyklar, ja allt presenteras med en välväxt modell, då de flesta produkter idag är tämligen likvärdiga, gäller det att synas lite bättre än konkurrenterna!
Jag har svårt att tro, att någon förälder till de alla fotomodellerna, skulle skämmas för sitt vuxna barns val!
Fotomodeller brukar få riktigt bra betalt, för några timmars arbete, inte heller att glömma!
Skulle inte unga tjejer vara avundsjuka på välväxta fotomodeller?
Hoppsan!
Det är ju dessa fotomodeller som skapar idealen, idag och det har det även varit sen urminnes tider!
Artister inom showbizz har oxå skapat ideal, hårfrisyrer och klädstil, både för grabbar och tjejer, i alla generationer!
Den som inte tror det, måste vara totalt isolerad i de mörkaste skogarna, långt från civilisationen!

jag tror inte att kritiken är riktad till modellen ifråga, utan den handlar om reklam i stort. vad är okej, vad är diskriminerande, vad är god etik/moral osv osv

jag har svårt att tänka mig att du tycker att all reklam skulle vara okej. det skulle vara bra om du skrev ner varför du tycker att reklamen är okej.
jag har nämligen svårt att tänka mig att du tycker all reklam som säljer är bra reklam?
det skulle ju innebära att det är okej att fara runt med osanningar i reklam. bara det säljer så gör det inget. ( detta var bara ett exempel)

att det går att nå oss konsumenter via vissa knep, tex detta att man vet att använder man sig av en snygg tjej i reklamen så ökar försäljningen innebär ju inte att vi kan sätta oss över dessa impulser och ha en etik.
 
"Burr!" sa Kasper när han såg en naken häst!

Tydligen har kvinnor string både till vardags och till fest!

Man undrar om denna frusna lilla dam
vet om att hennes rumpa används i reklam!

Pentax köper ingen, varesig nu som förr
trots annonsen som enträget knackar på vår dörr

måntro är detta vår nya pressetik
nästa annons är nog smyckad med lik!
 
Re: Re: "Skäms Pentax" eller?

ariadne skrev:
jag tror inte att kritiken är riktad till modellen ifråga, utan den handlar om reklam i stort. vad är okej, vad är diskriminerande, vad är god etik/moral osv osv

jag har svårt att tänka mig att du tycker att all reklam skulle vara okej. det skulle vara bra om du skrev ner varför du tycker att reklamen är okej.
jag har nämligen svårt att tänka mig att du tycker all reklam som säljer är bra reklam?
det skulle ju innebära att det är okej att fara runt med osanningar i reklam. bara det säljer så gör det inget. ( detta var bara ett exempel)

att det går att nå oss konsumenter via vissa knep, tex detta att man vet att använder man sig av en snygg tjej i reklamen så ökar försäljningen innebär ju inte att vi kan sätta oss över dessa impulser och ha en etik.

Jag tar mig friheten att svara på denna eftersom du ställt samma fråga nu, gång på gång utan att någon svarat.

Bra reklam är reklam som får företagen som ger ut reklamen att ta marknadsandelar, öka försälningssiffor, och med detta göra större pengar.

Reklam produceras inte för att "roa" oss konsumenter, eller informera oss om produkt-specar. detta finns det särskillda informationsblad och produktbroshyrer till, utformade på sitt sätt, sanna eller falska?

Nej, reklam publiceras för att fånga vår uppmärksamhet, och att dömma av alla rabitat feministers reaktion så nog fångade denna reklamen uppmärksamhet, bra dom dålig.

Visst kan reklamen utformas på det sättet att den är lustig eller finurlig, men når den ut till fler potentiella konsumenter för det? Om jag ska vara helt ärlig, vilket jag alltid är, så tror jag att svaret på denna frågan är: Nej.

Jag ur mitt manliga perspektiv tycker faktiskt att denna reklamen hade lite tanke ändå, ploten : "The perfect body with all the right accessories" hade lika gärna funkat på en kille med tvättbräda och en rakhyvel i handen, men då hade den inte skapat någon debatt, för att kvinnor ser saker ur ett kvinnosaksperspektiv, och män i allmänhet skiter i vilket för vi lägger i allmänhet mer vikt per individ än i könsroll. Det handlar om enkel sociologi.

Om man inte tycker om hur reklam funkar så är det bara att sluta ögonen och försöka att inte påverkas av den, men att statuera ett kvinnosaks-dilema med hjälp av en rätt oskyldig reklam tycker jag är lite väl magstarkt, men för andra kanske det är naturligt? Jag tycker bara världen bjuder på mer problem än en fiktionär metafor mellan en kvinnorkropp och ett kamerahus.

Peace Out
 
Re: Re: Re: "Skäms Pentax" eller?

Yoohan skrev:
Jag tar mig friheten att svara på denna eftersom du ställt samma fråga nu, gång på gång utan att någon svarat.

Bra reklam är reklam som får företagen som ger ut reklamen att ta marknadsandelar, öka försälningssiffor, och med detta göra större pengar.

Reklam produceras inte för att "roa" oss konsumenter, eller informera oss om produkt-specar. detta finns det särskillda informationsblad och produktbroshyrer till, utformade på sitt sätt, sanna eller falska?

Nej, reklam publiceras för att fånga vår uppmärksamhet, och att dömma av alla rabitat feministers reaktion så nog fångade denna reklamen uppmärksamhet, bra dom dålig.

Visst kan reklamen utformas på det sättet att den är lustig eller finurlig, men når den ut till fler potentiella konsumenter för det? Om jag ska vara helt ärlig, vilket jag alltid är, så tror jag att svaret på denna frågan är: Nej.

Jag ur mitt manliga perspektiv tycker faktiskt att denna reklamen hade lite tanke ändå, ploten : "The perfect body with all the right accessories" hade lika gärna funkat på en kille med tvättbräda och en rakhyvel i handen, men då hade den inte skapat någon debatt, för att kvinnor ser saker ur ett kvinnosaksperspektiv, och män i allmänhet skiter i vilket för vi lägger i allmänhet mer vikt per individ än i könsroll. Det handlar om enkel sociologi.

Om man inte tycker om hur reklam funkar så är det bara att sluta ögonen och försöka att inte påverkas av den, men att statuera ett kvinnosaks-dilema med hjälp av en rätt oskyldig reklam tycker jag är lite väl magstarkt, men för andra kanske det är naturligt? Jag tycker bara världen bjuder på mer problem än en fiktionär metafor mellan en kvinnorkropp och ett kamerahus.

Peace Out

är det alltså meningslöst att ifrågasätta ett företags metoder och strategier utifrån annat än lönsamhet?
 
Re: Re: Re: "Skäms Pentax" eller?

Yoohan skrev:

Visst kan reklamen utformas på det sättet att den är lustig eller finurlig, men når den ut till fler potentiella konsumenter för det? Om jag ska vara helt ärlig, vilket jag alltid är, så tror jag att svaret på denna frågan är: Nej.

Ett problem med reklam som är för finurlig eller för sexig är att man (jag i varje fall) inte minns avsändaren... var det Canon eller Pentax? Var det Löfbergs Lila eller Gevalia jag skulle bjuda på när ubåten seglar in i min altan? Fast när de har tjatat om samma sak tillräckligt länge så köper jag ett paket Tampax av bara farten, nåt var det bra till, det har jag hört!

/kg, som köper en Optio om tråden blir längre
 
__________________________________________________

Skäms, Pentax!
Vi är rasande. Vill Pentax enbart att män ska fotografera? Är det bara män som vill/kan hantera en kamera? Vi kvinnor med "perfekt kropp" och "alla de rätta accessoarerna" ska uppenbarligen befinna oss framför kameran. Inte bakom. Så tolkar vi Pentaxannonsen i senaste numret av tidningen Foto, en annons där man med ett kvinnoarsel i stringtrosa vill sälja kameror.
Bilden är inte bara förnedrande utan även uteslutande. Med bilden utesluter Pentax oss som är både fotografer och kvinnor. Bilden signalerar att vi kvinnor inte är önskvärda vare sig som fotografer eller som kunder. Att vi kvinnor bara är önskvärda framför kameran - under förut-sättning att vi är unga, snygga och smala, kan man förmoda.
Kvinnliga fotografer är en stor och växande yrkesgrupp, och vi som har haft kontakt de senas-te dagarna är överens om att Pentax senaste annons är för jävlig. Den är bisarr, förnedrande och primitiv. Och vi är många som tappar hakan av Pentax brist på tidsanda. Har företaget inte en enda kvinna anställd? Bara neandertalmän?
Vilken kvinna/tjej kommer att köpa en Pentax efter den här reklamen? Inte vi i alla fall!

Fotograf Mia Karlsvärd
ordförande i PFK Östra

_________________________________________________


-Detta har nu skapat en debatt som reklammakarna bara tycker, kan inte bli bättre, det har gett en publicitet åt Pentax!
Full poäng!
Detta utan annan hjälp än fövirrade fruntimmer!
Vad är poängen med annonsen?
"A perfect body with all the right accessories", betyder under förutsättning att läsaren förstår
det engelska språket, - Perfekt kropp (eller kamerahus!) med alla de rätta tillbehören.
Nog får jag säga, om jag hade varit tjej, mannen till vänster har säkert en perfekt kropp, hans skjorta sitter verkligen snyggt!
Kan det vara en annons för Stenströms skjortor, som smyger sig in i Pentax annonsen?
Måste vara modellens pappa, som vill ha fullkoll på sin stiliga dotter, inga framfusiga
ljustekniker får komma i närheten!

Denna person, Mia Karlsvärd, undertecknad av "Skäms Pentax", skriver att bilden är förnedrande och skulle utesluta kvinnor som fotografer!
Det sägs ingenting om det i annonsen!
Det är enbart hennes egen tolkning!
Hennes språkbruk tycks tillhöra den lägsta möjliga, dålig svenska!

Mitt svar på etik i annonser blir följande;
Kan man få en annons att bli rolig eller där ett ord har olika betydelser är det en fullpoängare!
Skapas det en debatt, helst positiv, då blir den uppmärksammad!
Reklam behöver inte alltid vara kommersiell, den kan ofta även ge en association till en produkt
till ett speciellt tillfälle, såsom lättöl och semester, med havsbris (Pripps Blå)

Ibland har en annons ingen förklaring vad produkten skall användas till, utan man kan köpa den till att användas, till det man tror den är bra på!
Tampax tillverkar väl alldeles utmärkta öronproppar?
 
Jorrå!
Jag snodde Ditt skämt om Tampax, men dessa öronproppar bör väl inte vara helt fel vid en popkonsert?
Basljudet går ju via golvet och upp i stolen!
Diskanten får tänderna att gnissla!
Man har koll på musiken, men behåller öronen!
 
Lars: På vilka grunder anser du att Mia Karlsvärds språkbruk tillhör lägsta möjliga? Och framförallt, vad har det med saken att göra? Hon har uppfattat reklamen på ett sätt som hon finner oacceptabel och ger uttryck för det. Är det inte bra att reagera när man känner att något är fel?
 
Prexis, läste igenom vad hon skrivit och det är både välskrivet och välformulerat. Hålla med i sak eller inte är upp till var och en. Personligen tror jag inte att den här typen av reklam fungerar särskilt bra år 2003/04. Kanske var det dumt att väcka den sovande tråden till liv, men jag garvade lite när jag såg deras nya annons som visar att de inte tagit särskilt mycket intryck av protesten...

Att vi sen är några stycken i det här forumet som diskuterar annonsen visar nog inget av intresset i stort. Vi är inte representativa ;-)

Men har *isten blivit nån succé? Själv har jag aldrig sett den på stan. Däremot Nikon o Canon, hela tiden och jämt...
 
Va e de fö fel me nakna brudar på bild , bli muslim o köp en burka o förbjud allt möjligt så du inte blir kränkt ute i samhället , bara hemma.
 
såja, såja, sov ruset av dej nu pöjk!
vem har sagt att det är fel på brudar? eller nakna såna? du får läsa igenom tråden när du nyktrat till, sov gott!
 
Niklas Johansson (Niklas74) skrev:
Va e de fö fel me nakna brudar på bild , bli muslim o köp en burka o förbjud allt möjligt så du inte blir kränkt ute i samhället , bara hemma.

KG Stolt (HDFS) (KGS) svarade:
såja, såja, sov ruset av dej nu pöjk!
vem har sagt att det är fel på brudar? eller nakna såna? du får läsa igenom tråden när du nyktrat till, sov gott!

-Bra svarat KG!
Bara en småtupp, som har föräldrarfritt en kväll, tullar av pappas spritförråd, uttalar sig likt, - god dag yxskaft!
Några liknande uttalanden har tidigare varit i denna tråd!
Får denna småtupp vara uppe, så sent på kvällen, kommer inte föräldrarna hem?

Mattias Lundblad (MattiasL) skrev:
"Lars: På vilka grunder anser du att Mia Karlsvärds språkbruk tillhör lägsta möjliga? Och framförallt, vad har det med saken att göra? Hon har uppfattat reklamen på ett sätt som hon finner oacceptabel och ger uttryck för det. Är det inte bra att reagera när man känner att något är fel?"

- Är detta välformulerat?
Allt nedan är kopierat, som det är skrivet, inget har jag redigerat!
"...en annons där man med ett kvinnoarsel i stringtrosa vill sälja kameror..."
"...vi som har haft kontakt de senas-te dagarna är överens om att Pentax senaste annons är för jävlig..."
"...Har företaget inte en enda kvinna anställd? Bara neandertalmän?.."

- Skall man påpeka ett fel i en annons, diskriminerande eller med sakfel, då bör språket inte vara så här grovt!
Det finns ingenting i annonsen, som anger att kvinnor enbart skall stå framför kameran, som anger att kvinnor inte kan fotografera eller inte bör köpa denna kamera!
Påhoppet tycks mig vara utan någon saklig grund, helt enkelt!
Konstigt att Du tar parti för en vilsen uppfattning?
Visst, uppfattningar bör vi alla ha, men skall man gå ut med det offentligt, måste påståendena
vara styrkta!
Utan detta blir det bara ett slag i luften, därtill löjligt!

Denna Pentax annons är utlagd i flera tidningar över hela världen, det tycks så här långt,
endast vara i Sverige, som några få har reagerat.
Canon hade tidigare en relativt naiv annons, vid lanseringen av sin 300D, långt upp på en
läktare till en fotbollsarena sitter några fotografer med kameran och normalzoomen, den synliga LCD-skärmen visar samtidigt vad Canon vill få det till, fotbollsspelarna är kraftigt uppförstorade, hur kan det vara möjligt med denna normalzoom?
Proffsen sitter nere vid fotbollsplanen, med minst ett 300mm objektiv!
Naturligtvis var det väl ingen, som tog annonsen på allvar, utan den förblev endast naiv, men den drog säkert blickarna till sig!
Där ligger hemligheten i alla annonser, en rolig situation, då blir den uppmärksammad!
Men, var det några som kontaktade Canon, för att de hade idiotförklarat några fotografer?
Tror inte det, inga manliga fotografer iaf.
Kommer Ni ihåg den överviktiga Canon mannen, sågs över hela världen under flera år, han var alltid bredvid produkterna, gav märket en folklig prägel, säkert en sympatisk man, men inte var det någon man, som blev förbannad, på att han var minsann mycket snyggare, varför kunde han inte få ha varit modell istället osv...!

Denna tråd kan hålla på i evighet, åsikterna är olika, rent allmänna, inte alltid kopplade till just denna Pentax annons!
 
Har jag tagit parti? Det framgår inte av mitt inlägg. Sen tycker även jag att reklamen är skit, och därmed kan jag sägas ha tagit parti.

Varför sitter män och klankar ner på "förvirrade fruntimmer" och menar att de som känner sig kränkta är överspända? Den dag du eller jag som man känner sig kränkt av en reklam eller liknande, då är det fritt fram för dig eller mig att uttrycka det. Då ska vi uttrycka det. Det är väl inte mer än rimligt?
Det var vad jag ville säga. Visst används ett ganska grovt språk, men vadå?
 
MattiasL skrev:

Varför sitter män och klankar ner på "förvirrade fruntimmer" och menar att de som känner sig kränkta är överspända?

Det lustiga är juh som det att alla "fruntimmer" jag pratat med angående denna reklam förstod inte kalabaliken öht.
De flesta tyckte det var en rätt så "rolig" reklam, och tyckte inte alls att den var kränkande på något sätt.
Så då är frågan vilka det är som blir så fruktansvärt kränkta av reklamen?

De "normala tjejer" som jag känner blir iaf inte det.

/Henri
 
Vilket klyftigt svar.
Ja, givetvis, men hurdana kvinnor är det?

Medelålders kvinnor som blivit missnöjda med sin kropp och tar ut det på allt och alla?
Tonårstjejer som vill göra världen till en bättre plats?

/Henri
 
Mattias Lundblad (MattiasL) skrev:
"Har jag tagit parti? Det framgår inte av mitt inlägg. Sen tycker även jag att reklamen är skit, och därmed kan jag sägas ha tagit parti.

Varför sitter män och klankar ner på "förvirrade fruntimmer" och menar att de som känner sig kränkta är överspända? Den dag du eller jag som man känner sig kränkt av en reklam eller liknande, då är det fritt fram för dig eller mig att uttrycka det. Då ska vi uttrycka det. Det är väl inte mer än rimligt?
Det var vad jag ville säga. Visst används ett ganska grovt språk, men vadå?

- Det är just vad Du har gjort!
När det inte finns något i Pentax annonsen, som skulle kränka tjejer/kvinnor, men Du fortfarande vill hävda att detta "Skäms Pentax" är helt rätt att komma med, blir min följdfråga:
Vart vill Du komma?
Åsikter bör alla ha, men det är helt vilset, att påpeka något om kvinnoförnedring i denna Pentax annons!
I så fall, var i annonstexten finner Du något, som skulle vara kränkande?
Har Du läst Pentax annonsen eller har Du bara hängt på diskussionen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.