Annons

"Skäms Pentax" eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj, ja... Men nu är reklambilden inte gjord i Sverige dvs att Pentax Sverige har annpassat den för vår marknad, produkten.."allt du behöver..." är väl tänkt för att täcka in 70-80% engelsk-/talande/förstående länder och då bör väl budskapet komma från moderlandet Japan.

När jag såg reklamen första gången så förstod jag inte kopplingen mellan produkt och bild för den passar inte in i vår sk kultur, därav all värdering om bart kvinnoskinn = förnedrande, eller? Jag brukar inte bry mig om dessa tvetydiga budskap men det kanske jag ska göra för att jag i vår sk jämställda värld ska tycka att så fort man ser en naken kvinna så är det förnedrande för det kvinnliga könet.

Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni?
 
jag blir mest bara trött när jag ser den. hitta på nån rolig eller smart eller finurlig eller proffsig reklam istället för nåt som känns som otroligt dålig humor eller nåt.


förnedrade är ett starkt ord, vet inte om jag skulle använda det själv, men det känns definitivt som något som bidrar till reducera kvinnan till att vara endast en kropp. nåt som man kan leka med och som man äger precis som en kamera.

ja, det kan tyckas som en övertolkning men för mig säger annonsen detta.
 
Mest pinsamt!

Äh, Pentax-annonsen är mest pinsam och jag kan tänka mig att Pentaxorganisationen i Sverige skäms ordentligt över den (och det även om det inte blivit sånt liv om den) och tycker det är dåligt använda reklampengar.

Det var många årtionden sen en omotiverat naken tjej och en flåsgrabbig text ansågs vara kul och säljande.

Pentax-annonsen är helt enkelt ett exempel på dålig reklam! Det blir lätt sådär när man tar reklam producerat i ett land och kör den rakt av (efter översättning) i ett annat land med helt annan reklamkultur.

Ikea-soffpotatisreklamen är däremot rolig, känner mig som man inte alls förnedrad, typiskt svenskt att föra sånt himla väsen om den.......
 
Jag hajade till när jag såg den därför att den kändes så väldigt ogenomtänkt. En reklambild från en annan tid och en annan plats...
 
ähh ! alla ni som tyckte pentax reklamen var osmaklig och/eller förnedrande.
gör en fältstudie i danmark.

För det första.

Kvinnan som ställer upp på pentax reklamen vet vad hon gör.
Det är hennes val. Hon ser snygg ut och skäms inte för det.

HENNES VAL , tycker ni inte om det, Titta inte på reklambladet då.

Om i hade gjort om bilden. Kvinnan står som hon står. Mannen har bara boxershorts, hur många hade gnällt då?
 
robert,

det är inte det faktum att hon är avklädd, inte för mig iallafall, det är detta i kombination med texten och hela konceptet " a perfect body with all the right accessories"

tycker du reklamen är bra eller?

jag tycker det känns ganska naturligt att man reagerar på reklam som man inte tycker sänder ut några bra signaler eftersom reklamen påverkar oss och är del av samhället.
 
Jag skulle snarast säga att den kändes rejält nattstånden, typ en bilannons från 60-talet. Men med tanke på denna diskussion har de kanske lyckats med syftet att få uppmärksamhet ;-)
 
Jag tycker ikeas reklam var bra.
Det är väl så?
Har för mig att kvinnor använder mer än dubbelt så många ord om dagen i genomsnitt som män.
När min mamma har syjunta hemma sticker min far till sitt kontor och jobbar lite extra.

"I den aktuella marknadsföringen framställs mannen som ointresserad av social samvaro och enbart intresserad av att se på tv med snacks och öl. Trots att annonsören anfört att man avsett att skildra en livssituation på ett humoristiskt sätt måste det konstateras att det ligger en stark nedvärdering i sättet att skildra mannens förhållningssätt enligt den använda schablonen."

Nedvärderar inte den slutsatsen alla de män som enbart är intresserade av att se på tv med snacks och öl?

Det är en hel del män det skulle jag tro, nästan så att slutsatsen borde vara hets mot folkgrupp?

/Mvh Peter Ljungkvist (en med glimten i ögat iallafall)
 
Re: Re: Jo, det kan jag mycket väl tänka mig...

Abhraxxas skrev:
Men, vafan, precis sån e jag... Ligger långt mycket hellre o glor på tv med en kall bira än o samverkar i flickvännens dödstrista tjejträffar...


Ojoj..jag ligger mycket hellre o kelar med min fru i soffan än ligger ensam o degar med en bira
:)

göran
 
Re: Re: Re: Jo, det kan jag mycket väl tänka mig...

forry4U skrev:
Ojoj..jag ligger mycket hellre o kelar med min fru i soffan än ligger ensam o degar med en bira
:)

göran

Ligger du och kelar med din fru i soffan när hon har tjejträff?

mvh Peter Ljungkvist
 
"Skäms Pentax, eller"???

Nja, Jag blir lite' ambivalent här, Jag DYRKAR BÅDE "quinnan" OCH Pentax... Dock "måste" Jag medge att reklamen känns "en smula billig och förlegad"!
Men, de "rabiata hyenorna och rakbladstandade piranhorna" inom PFK som uttrycker sej med ordvalet "kvinnoarsel"...
Är inte ett SÅ'NT vokabulär, om NÅGOT, förtryck m-o-t det egna könet???
(D-)Undrar Stefan Strandberg som för övrigt tycker "mycke' väsen för lite' ull, sa' kärringen som klippte grisen"...
 
Senast ändrad:
Noterade att under "länka till oss" på fotosidan finns följande föreslagna länkbild. Kanske inte lika kontoversiell som pentaxreklamen men alltid finns det någon som ska ta illa upp.

/Richard (som inte tar reklam personligt)
 

Bilagor

  • 3b2e856566e54.gif
    3b2e856566e54.gif
    11 KB · Visningar: 462
Jösses. Det är ju kul att titta på vackra tjejer. J**la medelklassbrackor som river upp en storm i ett vattenglas - så typiskt att man bara kan skaka på huvudet... jfr kungadebaclet under de senaste dagarna.

Så det så.
 
Jag har sett en väldigt rolig reklambild för Canon (från 60-talet gissar jag) en gång. En glad kvinna blickar ut mot dig och texten lyder ungefär: "Min man har en Canon". Jag minns inte om hon höll i en kamera eller inte. Hade inte gått hem idag gissar jag ...
 
Själv tolkar jag reklamen så enkelt som att kameran är snygg..
Det är bara tjejer/kvinnor med någon sorts dåligt självförtroende som inte klarar att det finns "snyggare", som kommer välja bort pentax på grund av denna reklamen.
Man kan ju i så fall tänka att man blir snyggare av att äga kameran..
Ungefär som grabbarna på kalsonpaketens funktion.

Nu måste jag säga att jag brytt mig nog om ämnet.
 
Pentax står på sej... senaste annonsen med rubriken "barnsligt kul" visar att en lättklädd flicka minsann kan vara användbar ihop med en Optio 30... som stativ!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.