Annons

"Skäms Pentax" eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Boris

Aktiv medlem
Jag var precis inne på PFK och läste protest om pentaxs reklam, dvs. annons. Vill inte uttala mig om saken
(tycker att man ska inte hänga upp sig på allting, men kanske jag har fel eftersom jag själv tillhör inte den gruppen), men det jag vill säga är att det finns inte något företag i Sverige som är så vänliga och hjälpsamma som Pentax. OBS! Jag har ingen PENTAX, men visst bli man sugen på den, eller ;-)


Artiklen finns på PFKs hemsidan under "Skäms, Pentax!"
 
Boris skrev:
men det jag vill säga är att det finns inte något företag i Sverige som är så vänliga och hjälpsamma som Pentax.
Och vad har det med saken att göra?
Annonsen är skit, sen kan de ju stå där med sin fina service.
 
Om IKEAs soffpotatis reklam blev fälld, så

borde denna annons åka dit rejält. Det känns faktiskt lite förnedrande att Pentax reklambyrå tror att vi män också är så dumma att vi köper en kamera med denna typ av argument...

--jalle

Calle S skrev:
Och vad har det med saken att göra?
Annonsen är skit, sen kan de ju stå där med sin fina service.
 
hahahaaaaaaaa jag dööör av skratt.... herre***!

"Bilden signalerar att vi kvinnor inte är önskvärda vare sig som fotografer eller som kunder"

"Den är bisarr, förnedrande och primitiv"???

Nu är det faktiskt både en man och en kvinna på bilden! Ingen kan veta om det är mannen eller kvinnan som köpt kameran och tagit bilden.

Men det vi nu faktiskt kan se på bilden är att mannen håller i alla kläderna till kvinnan? Är inte detta ett tydligt bevis på att män blir behandlade som slavar? *s*

Hade det varit precis tvärtom så hade väl annonsen fortfarande varit bisarr, förnedrande och primitiv i hennes ögon!
 
Jo, det kan jag mycket väl tänka mig...

IKEA blev anmälda för sin soffpotaisreklam

"Anmälaren anser att katalogen innehåller könsdiskriminerande inslag. Anmälaren anser att män framställs som förslöade, orakade och öldrickande människor och kvinnorna som konverserande, sociala och odlande den aktuella sortens män."

Och den blev fälld pga

"I den aktuella marknadsföringen framställs mannen som ointresserad av social samvaro och enbart intresserad av att se på tv med snacks och öl. Trots att annonsören anfört att man avsett att skildra en livssituation på ett humoristiskt sätt måste det konstateras att det ligger en stark nedvärdering i sättet att skildra mannens förhållningssätt enligt den använda schablonen."

Så kom inte och påstå att vi män har glimten i ögat när det gäller...


Bilden: http://www.etiskaradet.org/fallningar/Bilder/ikea.jpg


KanonCanon skrev:
Ja, fniss.. men om vi vänder på saken, tror du någonsin att 100 män skulle skriva om det och vägra köpa kameran. :)
 
Re: Jo, det kan jag mycket väl tänka mig...

JalleS skrev:
IKEA blev anmälda för sin soffpotaisreklam

"Anmälaren anser att katalogen innehåller könsdiskriminerande inslag. Anmälaren anser att män framställs som förslöade, orakade och öldrickande människor och kvinnorna som konverserande, sociala och odlande den aktuella sortens män."

Och den blev fälld pga

"I den aktuella marknadsföringen framställs mannen som ointresserad av social samvaro och enbart intresserad av att se på tv med snacks och öl. Trots att annonsören anfört att man avsett att skildra en livssituation på ett humoristiskt sätt måste det konstateras att det ligger en stark nedvärdering i sättet att skildra mannens förhållningssätt enligt den använda schablonen."

Så kom inte och påstå att vi män har glimten i ögat när det gäller...


Bilden: http://www.etiskaradet.org/fallningar/Bilder/ikea.jpg
Nääää... jag kan inte tro att det är sant?!!? den här bilden är ju skitbra! :)
 
Att vända på steken...

som någon skrev ovan är en utmärkt metod om man vill bevisa det motsägelsefulla eller löjliga i en situation. Men just här faller det argumentet platt.

I vårt samhälle är kvinnan underlägsen mannen på flera sätt, inte minst sexuellt. Därför skulle det inte alls vara samma sexualisering om bilden innehållit en naken man och en påklädd kvinna.

/Joakim

För övrigt gör pentax utmärkta kameror! ;-)
 
Men det här tycker jag är dumt!! Varför måste alla kvinnor/tjejer jämt klaga på att den och det är förnedrande??! Kan de inte se det som nåt smickrande att kvinnor i allmänhet anses vakra osv???
 
Re: Jo, det kan jag mycket väl tänka mig...

JalleS skrev:
IKEA blev anmälda för sin soffpotaisreklam

"Anmälaren anser att katalogen innehåller könsdiskriminerande inslag. Anmälaren anser att män framställs som förslöade, orakade och öldrickande människor och kvinnorna som konverserande, sociala och odlande den aktuella sortens män."

Och den blev fälld pga

"I den aktuella marknadsföringen framställs mannen som ointresserad av social samvaro och enbart intresserad av att se på tv med snacks och öl. Trots att annonsören anfört att man avsett att skildra en livssituation på ett humoristiskt sätt måste det konstateras att det ligger en stark nedvärdering i sättet att skildra mannens förhållningssätt enligt den använda schablonen."

Så kom inte och påstå att vi män har glimten i ögat när det gäller...


Bilden: http://www.etiskaradet.org/fallningar/Bilder/ikea.jpg



Men, vafan, precis sån e jag... Ligger långt mycket hellre o glor på tv med en kall bira än o samverkar i flickvännens dödstrista tjejträffar...
 
Jag håller faktiskt med de som klagar; pentaxreklamen må vara precis hur fyndig som helst ("A perfect body with all the right accessories") men den ÄR ju sexistisk.
Om jag haft en pentax hade jag nog också blivit rejält sur över reklamen, så jag förstår de på PFK!

Ikeareklamen däremot - den är ju kalasbra! =)
 
Jottas skrev:
Men det här tycker jag är dumt!! Varför måste alla kvinnor/tjejer jämt klaga på att den och det är förnedrande??! Kan de inte se det som nåt smickrande att kvinnor i allmänhet anses vakra osv???
Alla kvinnor klagar väl inte jämt.
Och oftast skildras kvinnan som inte mer än just vacker. Inget annat, utan bara en schysst kropp med en massa bra tillbehör.
Kan de inte se det som nåt smickrande att kvinnor i allmänhet anses vakra osv???
Vad innefattar "osv"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.