Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SKÄRPA! (behöver hjälp.)

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden jag visade är tagen med en helt vanlig konica minolta digitalkamera på 5 megapixel, en kompis tog den

Syndal skrev:
Ah tack. hur ändrar man så man får typ, tex det du skrev "Alltså om du fokuserar på ett ansikte i sökaren, och ställer bländare på högsta tal, tex 2,8 så blir bakgrunden suddig, (kallas litet skärpedjup)" hur får jag det till antingen 2,8? för det är väl det jag vill :)

Du ska alltså fokusera på ditt öga, kanske inte så lätt när du tar bilden, men. Och sedan låsa fokseringen med att trycka ned knappen på ditt objektiv till Manuell fokus!
Sätt ratten:)Till Av på kameran, välj sedan högsta F tal...'

Mvh Markus

För att försöka klargöra lite:

Genom att ställa kameran på Av så gör man så att DU väljer bländare, automatiken väljer lämplig slutartid.

F-talet, eller bländaren, väljer du sedan med "ratten" vid pekfingret på högerhanden. Du ser samtidigt i displayen vad den aktuella bländaren är. Högt tal = stort skärpedjup. Litet tal = kort skärpedjup.

en fråga som egentligen är den viktigaste, vad använder du för objektiv till dessa kort?

Canon har erkända problem med vissa kameror närdet komemr till skärpan ungfär 1/100 kameror har felplacerade sensorer enligt Scandinavian Photo.

Använder du kitobjektivet så räkna inte med skarpa kort på så nära avstånd.

Du kan även ställa in i kamerans inställningar hur du vill ha skärpan, 2-3 olika separata "program" kan du förprogramera i din 350D

Från fabriken står skärpan på 0, jag kör på max skärpa i ena inställningen, detta gör att jag slipper jobba med Osakarp mask i Photoshop

Nej, vrid den till Av och lämna den där. Sedan ställer du bländaren med "ratten" som sitter precis bakom avtryckaren.

Titta i sökaren samtidigt som du vrider på ratten bakom avtryckaren. Då ser du att ett värde ändrar sig. Det visar vad bländaren är inställd på.

När du sen trycker ner avtryckaren halvvägs så dyker ett till värde upp. Det är slutartiden som kameran automatik väljer åt dig. "60" betyder "1/60", altså en sextiondels sekund. "250" betyder "1/250", altså en tvåhundrafemtiondels sekund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar