Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
SKÄRPA! (behöver hjälp.)
- Trådstartare Syndal
- Start datum
Digi
Aktiv medlem
Syndal skrev:
Ah tack. hur ändrar man så man får typ, tex det du skrev "Alltså om du fokuserar på ett ansikte i sökaren, och ställer bländare på högsta tal, tex 2,8 så blir bakgrunden suddig, (kallas litet skärpedjup)" hur får jag det till antingen 2,8? för det är väl det jag vill
Du ska alltså fokusera på ditt öga, kanske inte så lätt när du tar bilden, men. Och sedan låsa fokseringen med att trycka ned knappen på ditt objektiv till Manuell fokus!
Sätt rattenTill Av på kameran, välj sedan högsta F tal...'
Mvh Markus
Digi
Aktiv medlem
Syndal skrev:
Bilden jag visade är tagen med en helt vanlig konica minolta digitalkamera på 5 megapixel, en kompis tog den
Aha okej, inte omöjligt det heller.
Hon har iaf gjort rätt.
Mvh Markus
Jesper K
Aktiv medlem
Hej Natalie!
Här finns mycket bra att läsa för nybörjare!
Börja där ska Du se att det klarnar!
http://www.fotosidan.se/cldoc/1095/
hälsningar Jesper
Här finns mycket bra att läsa för nybörjare!
Börja där ska Du se att det klarnar!
http://www.fotosidan.se/cldoc/1095/
hälsningar Jesper
Digi
Aktiv medlem
Syndal skrev:
F talet, ställer man in den på menyn? *letar*
Nej, alltså ratten på din 350D, bifogar bild!
Av märkningen!
Mvh Markus
Bilagor
Walle
Aktiv medlem
För att försöka klargöra lite:
Genom att ställa kameran på Av så gör man så att DU väljer bländare, automatiken väljer lämplig slutartid.
F-talet, eller bländaren, väljer du sedan med "ratten" vid pekfingret på högerhanden. Du ser samtidigt i displayen vad den aktuella bländaren är. Högt tal = stort skärpedjup. Litet tal = kort skärpedjup.
Genom att ställa kameran på Av så gör man så att DU väljer bländare, automatiken väljer lämplig slutartid.
F-talet, eller bländaren, väljer du sedan med "ratten" vid pekfingret på högerhanden. Du ser samtidigt i displayen vad den aktuella bländaren är. Högt tal = stort skärpedjup. Litet tal = kort skärpedjup.
Kalle_B
Aktiv medlem
en fråga som egentligen är den viktigaste, vad använder du för objektiv till dessa kort?
Canon har erkända problem med vissa kameror närdet komemr till skärpan ungfär 1/100 kameror har felplacerade sensorer enligt Scandinavian Photo.
Använder du kitobjektivet så räkna inte med skarpa kort på så nära avstånd.
Du kan även ställa in i kamerans inställningar hur du vill ha skärpan, 2-3 olika separata "program" kan du förprogramera i din 350D
Från fabriken står skärpan på 0, jag kör på max skärpa i ena inställningen, detta gör att jag slipper jobba med Osakarp mask i Photoshop
Canon har erkända problem med vissa kameror närdet komemr till skärpan ungfär 1/100 kameror har felplacerade sensorer enligt Scandinavian Photo.
Använder du kitobjektivet så räkna inte med skarpa kort på så nära avstånd.
Du kan även ställa in i kamerans inställningar hur du vill ha skärpan, 2-3 olika separata "program" kan du förprogramera i din 350D
Från fabriken står skärpan på 0, jag kör på max skärpa i ena inställningen, detta gör att jag slipper jobba med Osakarp mask i Photoshop
Walle
Aktiv medlem
Titta i sökaren samtidigt som du vrider på ratten bakom avtryckaren. Då ser du att ett värde ändrar sig. Det visar vad bländaren är inställd på.
När du sen trycker ner avtryckaren halvvägs så dyker ett till värde upp. Det är slutartiden som kameran automatik väljer åt dig. "60" betyder "1/60", altså en sextiondels sekund. "250" betyder "1/250", altså en tvåhundrafemtiondels sekund.
När du sen trycker ner avtryckaren halvvägs så dyker ett till värde upp. Det är slutartiden som kameran automatik väljer åt dig. "60" betyder "1/60", altså en sextiondels sekund. "250" betyder "1/250", altså en tvåhundrafemtiondels sekund.