Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

självporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
har slängt upp en del självporträtt här nu och började fundera på om självporträtt inte är vanligare bland kvinnor? det kanske inte är så, men jag har fått den uppfattningen. vad tror ni det beror på isåfall?

Självporträtt tror jag alla tar, men mer seriöst menade kan det säkert vara fler tjejer som tar än killar. Åtminstone har jag sett fler gjorda av tjejer.

Såg en film om legenden Christer Strömholm igår på Malmö Konsthall där han tog självporträtt. Hans fotografering var mycket personlig och en naturlig del av hans privata liv och därför har självporträttet en naturlig roll.

Själv har jag börjat ta fler och fler självporträtt i olika sitauationer och känslolägen. T ex när jag låg på sjukhus nyligen.

Kanske finns det ett större motstånd bland oss killar att publicera våra självporträtt.

/magnus fröderberg

Vet inte riktigt vad det beror på att fler tjejer tar sjävporträtt

Dom kan juh vara ganska utlämnande,

Sen måste jag säga att en hel del av självporträtten här håller väldigt hög klass !

Kanske det är tjejer som oftare publicerar dem men tror du inte att killar också tar lika många och behåller dem för sig själv? Själv knäpper jag inte många självporträtt trots att jag är tjej, men det tror jag snarare beror på att det är svårt att bräcka er som redan fixat det så himla bra. Dina är ju kanon.
/Lotta

Är det självporträtt när man mer använder sig själv som modell än skildrar den egna personen? Det verkar populärt blamnd tjejer att göra så.

Sedan kan man fundera kring om mängden självporträtt bland tjejer är ett sätt för dem att arbeta med bilden av sig själv. Fokuseringen på tjejers utseenden är ju stor och ofta påfrestande.

/magnus fröderberg

Jag satt å kollade igenom mina negg en dag och upptäckte att jag har minst tre självporträtt på varje rulle...inte seriöst menade utan bara att jag vänt kameran mot mig själv för att fylla ut dom sista rutorna eller av ren utråkning..har aldrig tänkt på det men jag tror jag tar och fortsätter...kan bli rätt skoj om 20 år

självporträtt kanske är fel ord förresten...att använda sig av sig själv i sina fotografier kanske man ska säga istället. att se sig själv som ett verktyg. det var nog det jag tänkte på. sedan är det klart att man kan fotografera sig själv rakt upp och ner också, som en slags dokumentation, eller som att studera sig själv genom linsen, en önskan att bli sedd? eller vad det nu kan bero på.

om jag tänker på skolan där jag går så är det rätt många av oss tjejer som använder sig av sig själv i sina fotografier eller videofilmer. inte lika många killar gör det. men som ni sagt, det kan ju vara så att man behåller det för sig själv.det kan också vara så att jag inte sett det, har kanske hållt ögonen mer öppna inför det som tjejerna gjort

lotta, jag kan ju säga att jag Inte tyckte mina var kanon när jag började, inte nu heller iofs, jag får oftast ta väldigt många kort för att få till något som är hyffsat, eftersom man befinner sig på andra sidan kameran så är det knepigt att se var man hamnar och allt sånt. för mig är det mest så att jag tycker det är praktiskt ( förrutom det tekniska som är högst opraktiskt) eftersom jag inte behöver anlita nån modell, jag har alltid mig själv. plus att det kan vara svårt att instruera någon vad det är man är ute efter om det är nåt väldigt personligt som man kanske inte ens har ord för. fast just nu står jag mig själv upp i halsen så nästa gång slänger jag inte upp några foton på mig själv:)

leif - detta att försöka frigöra sig från utseendefixering och annat har nog också en hel del med saken att göra

"sedan är det klart att man kan fotografera sig själv rakt upp och ner också, som en slags dokumentation, eller som att studera sig själv genom linsen, en önskan att bli sedd? eller vad det nu kan bero på."

jag hoppas inte att nån läste det här som nedvärderande. menar inte att dokumentationsbilder är sämre. fick för mig att man kunde läsa det så.

Anna, hmmm, som man då, kanske man skulle svara?
Jag tycker det är lite obehagligt att "se" mig själv, det är inte riktigt okej att iaktta sig själv och "apa sig", det är ju "omanligt".

Jag vet inte om det ligger något i det, för mig är det en ganska hög tröskel. Men det kanske skulle kunna vara ett sätt att börja ta kort på "folk"? Hmm, kanske en kul idé? (Fast de hamnar nog i byrålådan för mig.)

-Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar