Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmaobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusFjellsson

Aktiv medlem
Jag har två Sigma zoomobjektiv till min Canon 600 EOS. Om jag skulle gå över till digitalt och köper Canon så har jag förstått att jag kan ha kvar objektiven. Hur är det med övriga märken? Passar objektiven då också?

Om de passar på din gamla EOS-kamera så passar de på nya, digitala EOS-kameror också.

Men när det gäller 3:e parts så kanske nåt chip i objektiven behöver uppdateras beroende på hur gammalt objektivet är och vilket kamerahus du tänkt köpa.
Men du kan ju chansa och köpa objektiv i efterhand.

/Stefan

Dessvärre är det nog oftast så att de gamla Sigmaobjektiven till analoga EOS inte funkar rent elektroniskt med digitala hus. De måste chippas om av agenten, vilket det inte är värt om det är vanliga enklare zoomar etc. Följ rådet ovan att testa på ett digitalhus. Dessutom har zoomarna blivit såpass mycket bättre de senaste åren så jag råder dig ändå att köpa modernare objektiv.

Jo, eftersom jag inte heller är ute efter någon kamera med många eller extrema finesser, så är det nog bättre att satsa en del av pengarna på objektiv också.

Tack för responsen!

Jag har en gammal Sigma 70-210/2,8 från 90-talet som fungerar perfekt på min 40D. Till och med med externder funkar autofokusen. Förmodligen omchippat någon gång. Köpte det begagnat efter att ha testat att det funkade på min kamera. Just till denna glugg lär man inte ha några chip kvar längre, men jag vet inte hur det är med andra äldre Sigmaobjektiv.

Tipset att låna en Canon DSLR och testa på är bra. Funkar de på den funkar de på alla, och är du nöjd med objektiven till din analoga, så är det väl inget att tveka om. Enklast är väl att ta med dina objektiv till fotobutiken och testa.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar