ANNONS
Annons

Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Det är förvirrande då det inte alltid finns objektiva tester att tillgå och man vet heller inte vem man ska lyssna på. En del är petiga medan andra inte är det.
Det är precis därför jag testar grejerna själv innan jag köper.

FOTO:s tester tycker jag är väldigt bra dock, även om de inte ger hela bilden av vad objektiven presterar.

Nej, men du kan låna tidningarna på bibblan.

Sigma 18-50 och Sigma 55-200 har de inte testat dock..kanske kommer.

Sigma 70-300/4,0-5,6 Super APO 2, är riktigt bra för sin prisklass..kostar 2275:- ny på cyber, kan hittas begagnat betydligt billigare..eller DL-versionen.

Har ytterligare ett problem och det är att jag inte äger ngt Canonhus att testa med. Är Minoltaägare men kommer byta till Canon p.g.a Minoltas usla kundhantering.
Har du (Kim) ngt alternativ till Sigmas DC:s?

/Johan

Tokina AT-X PRO AF 17/3,5 nypris på cyber: 4338:-
Tokina AF 19-35/3,5-4,5 nypris på cyber: 2688:-
Canon EF 20-35/3,5-4,5 USM nypris på cyber: 4873:-

Eller (helst) spara ihop till en Canon 17-40/4L..begagnat från 5000:- och uppåt (nypris 8620:) bra objektiv kostar.

Tackar! Tokina-zoomen kan vara något.

De andra blir för dyrt. Smärtgränsen ligger runt 17-18000 inkl. 10D-huset från technikdirekt.de

/Johan

niklasl skrev:
Verkar vara fel prioritering att köpa ett fint kamerahus och inte satsa på bättre objektiv än så...

Du har en poäng där. Men vad gör man när inte plånboken är större?
Tanken är att köpa bättre gluggar senare.

/Johan

sagan skrev:
Tokina AT-X PRO AF 17/3,5 nypris på cyber: 4338:-
Tokina AF 19-35/3,5-4,5 nypris på cyber: 2688:-
Canon EF 20-35/3,5-4,5 USM nypris på cyber: 4873:-

Eller (helst) spara ihop till en Canon 17-40/4L..begagnat från 5000:- och uppåt (nypris 8620:) bra objektiv kostar.

Försök att hitta ett
Tokina 20-35/3,5-4,5 II istället för 19-35,rejälare kvalite
och bra betyg i test.
mvh/Gunte..

sagan skrev:
Du kan oxå kolla efter en begagnad Canon EF 20-35/3,5-4,5 USM..bör inte kosta mer än vad Tokinan kostar ny..och den är betydligt lättare att hitta begagnat.

Stickspår igen:

Var letar man efter begagnat?
Jag känner till radannonserna här på sidan, cyberphotos cyberbörs och blocket.se. Plus Ebay. Finns fler bra siter att titta på? Någon bra begagnathandlare eller så?

En bra begagnad Canon 20-35 vore ju inte helt fel...

mvh Janne

hansen2 skrev:
Du har en poäng där. Men vad gör man när inte plånboken är större?
Tanken är att köpa bättre gluggar senare.

/Johan
Köp de bästa objektiv du har råd med nu och ett billigt hus. Det kommer inte att kännas kul att titta på bilder tagna med dålig optik senare och det är ju inte någon vild gissning att det kommer ett nytt kamerahus om några år man bara måste ha. Men, tja, jag kanske har fel - den som är ovan fotograf gör kanske bäst i att investera i billiga objektiv tills man vet vilka brännvidder man gillar och sedan köpa dem i kvalitetsutförande?

pareli skrev:
Har lagt in lite data på mina Sigma-bilder för den som till äventyrs fortfarande är intresserad.
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=mb&authorID=10523
Jag kan också rekommendera Canon 20-35/3.5-4.5. Lätt och smidig och optiskt inte långt efter de nya L-optikerna. Begagnatpriset är det dubbla mot Sigma 18-50 i nypris.

Tack Pär!

Och det var endast de 4 första som var tagna med Sigman, rajt?

Jag lurar nog på att ta den och en Canon 100-300 eller Canon 75-300 i mitt paket. En "kvalisorts-vidvinkelzoom" får vänta då det blir så ¤"&¤%&"%¤# dyrt annars.

/Johan

Hittade en Tamron 3,5-4,5/19-35 C/AF på technikdirekt.de för 244 EUR (ca 2200 kr).

Vad tror objektiv-fantomerna om den? :)

/Johan

hansen2 skrev:
Ok, jag förfinar frågan lite ... är Tamrons 19-35 bättre än Sigmas 18-55 ?

/Johan

Skall försöka ge ett lite mer uttömmande svar än Björn - vilket inte lär bli speciellt svårt!

Svaret på din fråga är "Ja". Tamronen är bättre. Nu har jag i och för sig inte testat Sigman själv, men utifrån Kims testbilder och Cyberphotos omdöme verkar den vara medioker. Tamrons glugg däremot har jag haft och den är helt OK. Självklart kan den inte samma prestanda som de toppobjektiv man kan köpa för nära tiodubbla priset, men den har förvånansvärt bra prestanda för sitt pris.

Jag tycker allmänt att det finns en nästan snobbig fixering vid lyxobjektiv i här forumen. Det är självklart att ett objektiv för 15000:- är bättre bilder än ett billigare. Men det innebär inte att t.ex. Canons L-serie är de enda som duger.

För något år sedan bad en annan medlem om tips på en "inte alltför dyr" telezoom. Tamrons och Sigmas 70-300mm, som i dag med rätta rekommenderas rätt flitigt, klassades brackigt som pappersrullar med plastlinser. Istället föreslogs Canons L 100-400mm IS, som kostar dryga 15 000:-.
Det "rådet" är i min mening ganska oförskämt!

Jag tycker din taktik att köpa de gluggar du behöver och har råd med nu och ev. senare uppgradera dig är förnuftigt. Du är inte ensam om att göra så - begagnade objektiv från folk som uppgraderar utrustningen finns det gott om...

mvh Janne

Svårt ämne detta tycker jag med "billiga" objektiv.
Har under två veckor testat ett Sigma 28-105/2,8-4 och måste där erkänna att jag hade svårt att få till vettiga, skarpa bilder. Måndags ex eller ej men denna optik var inget man ville äga efter detta. Vet ej om detta är typiskt för alla sigma för 2500 och neråt. Däremot tycker jag att två av canons enklaste gluggar är helt ok. ef 75-300 (runt 1500-2000kr) och ef 35-80dc( i princip värdelös i kr beg).
Dessa går helt klart att leva med enligt mig om alternativet är att helt strunta i dslr för att man inte kan lägga 10000+ på optik. Det finns fler sköna finesser med dslr än bildkvalitet.
Tror också som flera skribenter ovan att tokina 19-35 är en bra glugg och skulle själv välja denna när det blir aktuellt med lite vidvinkel.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar