Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta upp sig

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också haft en 400D, eller rättare sagt jag har den kvar. Använder i huvudsak andra modeller idag.

Jag är nog inne på Martins linje, köp ny kamera om du tror att det kommer ge dig en kick och få upp intresset igen. Förvänta dig dock inte att bilderna blir automatiskt så himla mycket bättre.

Jag (och min son) använder ibland min gamla 400D och med rätt objektiv på så blir resultatet förbluffande bra i "normala" ljusförhållanden. Däremot är saker som bildskärm och egenskaper på höga ISO långt ifrån dagens kameror.

Du nämner att du är inne på "macrobilder", om det stämmer så skulle jag föreslå att du köper ett macro objektiv innan du köper nytt kamerahus.

I samband med att jag började fundera på att byta kamera gick jag in till en kille som jag vet är ärlig och bra att prata med och visst, han håller ju med om att de nya kamerorna är bättre på egenskapsnivå, men om du som "amatörfotograf" ska bara ta bilder på "amatörnivå" så spelar det ingen roll vad du har för objektiv eller kamera. Du tar lika bra bilder med din 400D som en 70D med samma objektiv. Det enda som är den stora skillnaden är att du får en lite bättre processor - det går fortare att ta bilder och du kan ta bilder med högre ISO.

Jag håller nog i det stora hela med killen du pratade med. Jag skulle kanske undvikit begreppen "amatörfotograf" och "amatörnivå" som bägge är rätt töjbara begrepp och lätt kan misstolkas - många amatörer är ju utsökt skickliga fotografer :)

Men, jag håller med om att de mest tydliga skillnaderna mellan låt säga en 400D och t.ex. en 70D är som sagt att du får en mycket snabbare kamera (på alla sätt - snabbare uppstart, snabbare hantering, snabbare serietagning, snabbare redo igen efter att en bild har tagits, snabbare fokus - rakt igenom snabbare. Nästa tydliga skillnad som han pekade på hur långt upp du kan skruva iso-inställningen innan bilderna börjar se för tråkiga ut. Fotar du till exempel sport, action, lekande barn eller flygande fåglar (eller någon kombination av de sakerna :) så får du dels bättre bilder med en 70D än med en 400D (bättre fokus, bättre om du höjer iso). Du får även fler tekniskt bra bilder från varje fotosituation, vilket är en stor hjälp när man vill fånga rätt ögonblick.

Men tar du en makrobild, ett stilleben, en landskapsbild ... Så är ärligt talat skillnaden med en 70D ganska måttlig mot en 400D. En bild från en 70D har lite mer detaljer (i alla fall om kameran hållits stilla och ljuset är bra) och bildfilerna tål mer bearbetning (som att rätta till exponering, vitbalans och du kan lyfta skuggor mer. Men bortsett från det där med att lyfta skuggor är det inga stora skillnader vi pratar om.

Men nu är sanningen som så att jag tog dessa 3 bilder med samma slutartid och bländare för att se skillnaden och jag är väl medveten om att alla är egentligen felexponerade, men det var bara för att se vad skillnaden var mellan objektiven med samma inställningar.

Problemet är att bilderna säger ganska lite om objektiven :) Med det motivet och det ljuset hade det inte sett nämnvärt olika ut vilket objektiv du än använt.

Det jag vill med en ny kamera är att ta bilder med fler pixlar och MER utrymme att kunna göra olika redigeringar där skärpan är lika bra som i urspungsupplösningen på bilden.

Där ger en 70D fördelar jämfört med en 400D - du har dubbelt så många pixlar (vilket inte ger dubbelt så hög upplösning, i idealfallet sisådär 40% mer) och den ger mer utrymme för redigering, bildfilerna tål så att säga mer bearbetning utan att bli brusiga eller fula av det. Där du märker mest skillnad är om du lyfter, alltså ljusar upp, hela eller delar av bilden.

Sedan är det så att jag vill kunna ta bilder med bättre färger - roligare bilder och saken är som så att jag är ganska nöjd med de objektiv och blixt jag har. Visst, jag kommer troligtvis få köpa till något till framöver men för stunden har jag en bra bas.

Färgerna lär inte påverkas nämnvärt alls av ett kamerabyte. I alla fall inte så länge du håller dig till ett kameramärke. Det finns små färgmässiga skillnader mellan kameramärkena, men varje tillverkare är rätt konsekvent med färgteckningen.

Roligare bilder ... Det är kluvet. Skall man vara petig handlar ju det väldigt lite om kameran. Men, jag kan hålla med om att det ibland helt enkelt blir roligare att fota med en nyare kamera, och har man roligare så har man en tendens att också ta roligare bilder. Men det handlar ju egentligen inte så mycket om kameran :)

Så jag ställer frågan ännu en gång: Vilken kamera skulle passa mig med hänsyn till det jag nu sagt?

Tja, en 70D är som sagt på många sätt en bättre kamera än en 400D. Ingen tvekan om det. En Eos 7D Mark II är också bättre, men det den bidrar med (utöver en 70D) märks mest om du fotar sport, flygande fågel och liknande - motiv som rör sig snabbt. En 750D/760D? Nja, frågan är om de känns som så mycket av en uppgradering från 400D. Vill du ta ytterligare ett steg bortom 70D kan du fundera över en Eos 6D, den ger ytterligare ett prestandasteg uppåt och så vitt jag kan bedöma funkar att tre objektiven du har till den.

Vill du få bättre makrobilder, satsa på ett makroobjektiv. Vill du få bättre porträtt, satsa på lite ljustillbehör. Vill du få bättre landskapsbilder, satsa på ett eller ett par skarpare objektiv (50/1,8 är ok, de övriga två är jag mer skeptisk till). Vill du ta bättre sport-, action eller fågelbilder, ja, då är en Eos 7D II ett bra förslag. Vill du ha mer bearbetningsbara filer med mer detaljer, ja då är en 70D ett steg i rätt riktning och en 6D ytterligare ett steg.

J

Vill du få bättre makrobilder, satsa på ett makroobjektiv. Vill du få bättre porträtt, satsa på lite ljustillbehör. Vill du få bättre landskapsbilder, satsa på ett eller ett par skarpare objektiv (50/1,8 är ok, de övriga två är jag mer skeptisk till). Vill du ta bättre sport-, action eller fågelbilder, ja, då är en Eos 7D II ett bra förslag. Vill du ha mer bearbetningsbara filer med mer detaljer, ja då är en 70D ett steg i rätt riktning och en 6D ytterligare ett steg.

Med tanke på att makro stod på motivlistan hade jag nog tvekat att byta till fullformatkamera som 6D p.g.a kortare skärpedjup, även om den större sensorn naturligtvis gör stor skillnad när det gäller brus i svagt ljus.

Men säg mig då. Faktum kvarstår och det är att 70D är en modell som är 3 år gammal och har nyligen blivit ersatt av 80D. Borde inte 70D reas ut med tanke på att man ska sälja ut det man har i butikerna? Visserligen är den billigare än 80D men det är ju ändå en så pass liten skillnad rent ekonomiskt. Jag skulle gärna se att 70D kostade någonstans runt 6-7500 kr i dagens läge. Hur ska jag resonera egentligen tycker du/ni?

Om du inte besväras av prisskillnaden finns det väl ingen anledning att inte välja 80D. Du får senaste sensortekniken ger bättre dynamikskt omfång vid låga iso, mindre brus vid höga iso, aningen fler pixlar och fler autofokuspunkter, större bildbuffert, NFC för enkel anslutning till smartphone m.m.

Jag håller nog i det stora hela med killen du pratade med. Jag skulle kanske undvikit begreppen "amatörfotograf" och "amatörnivå" som bägge är rätt töjbara begrepp och lätt kan misstolkas - många amatörer är ju utsökt skickliga fotografer :)

Men, jag håller med om att de mest tydliga skillnaderna mellan låt säga en 400D och t.ex. en 70D är som sagt att du får en mycket snabbare kamera (på alla sätt - snabbare uppstart, snabbare hantering, snabbare serietagning, snabbare redo igen efter att en bild har tagits, snabbare fokus - rakt igenom snabbare. Nästa tydliga skillnad som han pekade på hur långt upp du kan skruva iso-inställningen innan bilderna börjar se för tråkiga ut. Fotar du till exempel sport, action, lekande barn eller flygande fåglar (eller någon kombination av de sakerna :) så får du dels bättre bilder med en 70D än med en 400D (bättre fokus, bättre om du höjer iso). Du får även fler tekniskt bra bilder från varje fotosituation, vilket är en stor hjälp när man vill fånga rätt ögonblick.

Men tar du en makrobild, ett stilleben, en landskapsbild ... Så är ärligt talat skillnaden med en 70D ganska måttlig mot en 400D. En bild från en 70D har lite mer detaljer (i alla fall om kameran hållits stilla och ljuset är bra) och bildfilerna tål mer bearbetning (som att rätta till exponering, vitbalans och du kan lyfta skuggor mer. Men bortsett från det där med att lyfta skuggor är det inga stora skillnader vi pratar om.

Problemet är att bilderna säger ganska lite om objektiven :) Med det motivet och det ljuset hade det inte sett nämnvärt olika ut vilket objektiv du än använt.

Där ger en 70D fördelar jämfört med en 400D - du har dubbelt så många pixlar (vilket inte ger dubbelt så hög upplösning, i idealfallet sisådär 40% mer) och den ger mer utrymme för redigering, bildfilerna tål så att säga mer bearbetning utan att bli brusiga eller fula av det. Där du märker mest skillnad är om du lyfter, alltså ljusar upp, hela eller delar av bilden.

Färgerna lär inte påverkas nämnvärt alls av ett kamerabyte. I alla fall inte så länge du håller dig till ett kameramärke. Det finns små färgmässiga skillnader mellan kameramärkena, men varje tillverkare är rätt konsekvent med färgteckningen.

Roligare bilder ... Det är kluvet. Skall man vara petig handlar ju det väldigt lite om kameran. Men, jag kan hålla med om att det ibland helt enkelt blir roligare att fota med en nyare kamera, och har man roligare så har man en tendens att också ta roligare bilder. Men det handlar ju egentligen inte så mycket om kameran :)

Tja, en 70D är som sagt på många sätt en bättre kamera än en 400D. Ingen tvekan om det. En Eos 7D Mark II är också bättre, men det den bidrar med (utöver en 70D) märks mest om du fotar sport, flygande fågel och liknande - motiv som rör sig snabbt. En 750D/760D? Nja, frågan är om de känns som så mycket av en uppgradering från 400D. Vill du ta ytterligare ett steg bortom 70D kan du fundera över en Eos 6D, den ger ytterligare ett prestandasteg uppåt och så vitt jag kan bedöma funkar att tre objektiven du har till den.

Du har rätt i mycket genom detta inlägg - det förnekar jag inte. Men sanningen är som så att jag känner att jag kan inte utnyttja min fulla potential genom den här kameran. Det händer inte speciellt mycket när jag tar mina bästa bilder. Det jag stör mig mest på är att när jag vill exempelvis ha en bra profilbild till Facebook som exempel så blir bilden brusig (efter beskärning) och ganska otydlig i mina mått mätt. Bilderna i sig blir väldigt bra utifrån 400D-mått. Jag blir sjukt inspirerad av att titta på alla bilder som är tagna med en 70D och det är väl där intresset ligger i att jag vill kunna ta lika bra bilder som vissa har tagit med den kameran.

Svårt att svara på direkt. Gick sjäv från 400D till 550D, till 5Dmk2 och 7D för att nu ha kombon 6D + 7Dmk2.

De stora hoppen jag märkte var från mediokra objektiv till "L" objektiv och fran aps-c till fullformat. Fotar du myckrt rörliga; satsa på en begagnad 7Dmk2. Annars en 6D. Bör gå att få under 10K.

Lycka till!

Men sanningen är som så att jag känner att jag kan inte utnyttja min fulla potential genom den här kameran. Det händer inte speciellt mycket när jag tar mina bästa bilder. Det jag stör mig mest på är att när jag vill exempelvis ha en bra profilbild till Facebook som exempel så blir bilden brusig (efter beskärning) och ganska otydlig i mina mått mätt. Bilderna i sig blir väldigt bra utifrån 400D-mått.

Om bilderna blir brusiga eller inte bestäms i huvudsak av hur mycket ljus du hade under exponeringen (vilket i sin tur styr vad du väljer för iso-värde). Har du bra ljus och kör med sansade iso-värden finns det inget som hindrar att ta en fantastiskt bra porträttbild med en Eos 400D.

Och när det gäller skärpa så handlar det också mycket om ljus, framför allt ljusets karaktär (t.ex. riktning) och om objektiv. Det går att få sjukt skarpa bilder med kameror på 5-6 megapixel, och får man inte skarpa bilder med 10 megapixel lär det inte hjälpa mycket att byta till 20 megapixel.

Jag fotar yrkesmässigt med en 12-megapixelskamera och det är extremt sällan upplösningen begränsar mig på något sätt :)

Jag blir sjukt inspirerad av att titta på alla bilder som är tagna med en 70D och det är väl där intresset ligger i att jag vill kunna ta lika bra bilder som vissa har tagit med den kameran.

Igen, du får väldigt gärna köpa en 70D om du vill det, det är en mycket bra kamera och på flera sätt bättre än den du har. Inget ont om 70D och ett kamerabyte kan vara stimulerande. Men jag får en diffus känsla av att i alla fall en del av det du letar efter inte har så mycket med kameran att göra. Kika gärna runt i det här bildurvalet en stund:

https://500px.com/search?tag=canon eos 400d/xti&type=photos

Du har rätt i mycket genom detta inlägg - det förnekar jag inte. Men sanningen är som så att jag känner att jag kan inte utnyttja min fulla potential genom den här kameran. Det händer inte speciellt mycket när jag tar mina bästa bilder. Det jag stör mig mest på är att när jag vill exempelvis ha en bra profilbild till Facebook som exempel så blir bilden brusig (efter beskärning) och ganska otydlig i mina mått mätt. Bilderna i sig blir väldigt bra utifrån 400D-mått. Jag blir sjukt inspirerad av att titta på alla bilder som är tagna med en 70D och det är väl där intresset ligger i att jag vill kunna ta lika bra bilder som vissa har tagit med den kameran.

Klart att det är kul med en ny kamera men för en profilbild för facebook eller liknande borde väl nästan en 400D vara bättre än 70D/80D. Du vill inte ladda upp så stora bilder som de ger till internet. De tar för lång tid att ladda ned om dina tittare skulle sitta på en dålig mobillina. Självfallet förlorar du kvalitet när du beskär men du borde utan vidare kunna skära bort halva bilden eller t.om. mer och fortfarande ha mer än bra nog kvalitet för facebook med din 400D.

Varför inte gå närmare så att du inte behöver beskära så mycket. Går du närmare får du dessutom kortare skärpedjup så att bakgrunden blir mindre framträdande och personen står ut mer från omgivningen. Det borde gå utmärkt att ta porträtt för web med din 50/1.8.

Återigen, jag misstänker att du behöver förkovra dig mer i bildbehandling. Det känns egentligen inte som om kameran är problemet för de bilder du beskriver. Hur ser ditt arbetsflöde ut?

Ja, om det är svårt att få till en hyfsad profilbild för Facebook så, skulle jag också misstänka att man kanske inte främst löser problemet genom att köpa ny dyrare kamerautrustning (går ofta att få till riktigt bra med en enkel mobilkamera om man efterbehandlar bilden rätt).

Det sagt, som den prylnisse jag själv är, så kan jag absolut förstå att det är kul att skaffa nya fotoprylar. Inget fel i det, men då är lite av ett annat problem/behov man löser.

Om vi utgår ifrån att jag köper en ny kamera men behöver kunskaper i att utveckla mina fotokunskaper, hur går jag till väga då? Finns det bra böcker eller ska man gå någon kurs?

Gillar du att läsa och experimentera på egen hand så är böcker ett bra tips, här kan du hitta en del:
http://www.fotosidan.se/membershop/books.htm

Att gå en kurs är ofta både lärorikt och kul, det handlar ju ofta om mer än att bara lära sig saker, lika mycket om att få nya idéer om vilka bilder man kan ta och hur. Jag har fotograferat i snart 40 år, jobbar deltid som frilansfotograf, håller själv fotokurser och jag försöker själv gå någon form av kurs eller workshop varje år - man lär sig nya saker hela tiden. Det spelar ingen roll hur mycket man redan kan.

För jag tänker köpa kameran men jag är inte på den nivån att jag kan utnyttja den till fullo. Då tänker jag mig gå en fotokurs i hur man utnyttjar den kameran till fullo. Någon som vet hur man hittar kurser i sitt närområde?

Folkuniversitetet och Medborgarskolan har kurser på många orter. Finns också kurser på folkhögskolor. Bor man i stockholm så är utbudet så klart större där det även finns andra som t ex Fotografiska eller yrkesfotografer som håller kurser.

Det jag tycker är det bästa med en kurs är också dialogen med de andra eleverna på kursen, jag har lärt mig lika av mina kurskamrater som av lärarna på de kurser jag gått. Fotoklubbar borde ju kunna funka det också men jag får intrycket av att det inte finns så många aktiva längre?

Hej!

Jag har nu fått ett erbjudande om att köpa en begagnad 70D för ca 4500 kr. Nu är min fråga. Hur många exponeringar tycker ni är rimligt för en begagnad 70D? Jag har ingen aning om detta utan litar på era ord i sammanhanget. Var ska jag lägga ribban för hur många exponeringar kameran har tagit?

Sedan undrar jag. Hur tar man reda på hur många exponeringar kameran har tagit? Om jag ska sälja min 400D med standardobjektivet. Vad tycker ni är rimligt för den då?

Tacksam för snabbt svar då affären kan bli av i början på nästa vecka.

Hej!

Jag har nu fått ett erbjudande om att köpa en begagnad 70D för ca 4500 kr. Nu är min fråga. Hur många exponeringar tycker ni är rimligt för en begagnad 70D? Jag har ingen aning om detta utan litar på era ord i sammanhanget. Var ska jag lägga ribban för hur många exponeringar kameran har tagit?

Det viktigaste är inte hur många exponeringar kameran tagit, utan hur kameran använts när bilderna tagits ... En kamera som mest använts i studio eller för makrobilder kan ha gått ett par hundra tusen bilder utan att vara sliten, medan en kamera som varit med på klätterturer, under skidåkning och allmänt använts mycket i smutsiga eller fuktiga miljöer och där de löper risken att slå i saker kan vara hårt slitna efter bara några tiotusen bilder.

Fråga säljaren vad han har fotograferat mest, var han fått sina roligaste bilder, fråga om han tycker/tror autofokusen fungerar bra för sport, fråga om han rekommenderar någon form av regnskydd eller fodral till kameran ... Av svaren på sådana frågor kan du ofta bilda dig en uppfattning hur kameran använts :)

Sedan undrar jag. Hur tar man reda på hur många exponeringar kameran har tagit? Om jag ska sälja min 400D med standardobjektivet. Vad tycker ni är rimligt för den då?

Googla på "70D shutter count" och du kommer att hitta diverse info. Det är lite småknöligt att få fram antalet tagna bilder ur många Canon-modeller.

Det finns många kompaktkameror idag som är riktigt bra för stillastående motiv. Någon med sensor på 1 tum och hyfsad zoom skulle kunna vara ett alternativ , då kan du sälja hela din nuvarande utrustning och få mer pengar till den nya kameran. För landskapsbilder vill man ofta ha stort dynamiskt omfång på låga iso-tal, och då finns det många kompaktkameror som slår Canons systemkameror på fingrarna. En bra sökare vill man dock ha på en kompaktkamera enligt min erfarenhet. Man kan kolla tester på dxomark.com för att jämföra t ex DO.

Det finns många kompaktkameror idag som är riktigt bra för stillastående motiv. Någon med sensor på 1 tum och hyfsad zoom skulle kunna vara ett alternativ , då kan du sälja hela din nuvarande utrustning och få mer pengar till den nya kameran. För landskapsbilder vill man ofta ha stort dynamiskt omfång på låga iso-tal, och då finns det många kompaktkameror som slår Canons systemkameror på fingrarna. En bra sökare vill man dock ha på en kompaktkamera enligt min erfarenhet. Man kan kolla tester på dxomark.com för att jämföra t ex DO.

Det finns en hög med entumskompakter som har runt ett steg bättre DO än en Eos 70D på basiso ja, men den trots allt inte jättestora fördelen förbytts väldigt snabbt i ganska uppenbara nackdelar så fort man fotar i något annat än bra ljus. Eller försöker fånga ett rörligt motiv. Eller vill ha en snygg oskarp bakgrund i ett porträtt.

Dagens avancerade kompakter är väldigt bra, inte tu tal om det. Men skall man ha en som på ett tydligt sätt konkurrerar med en Eos 70D blir det en ny och rätt påkostad variant som tenderar att vara minst lika dyr eller inte sällan rejält mycket dyrare att köpa än en 70D (som ju faktiskt säljs ny för mellan 7000 och 8500 kr - begagnade ännu billigare).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar