Annons

Byta upp sig

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga säljaren vad han har fotograferat mest, var han fått sina roligaste bilder, fråga om han tycker/tror autofokusen fungerar bra för sport, fråga om han rekommenderar någon form av regnskydd eller fodral till kameran ... Av svaren på sådana frågor kan du ofta bilda dig en uppfattning hur kameran använts :)

Nu vet jag att han är lite av en naturentusiast vad gäller sina bilder. Mycket djur och natur. Oklart om han använt den kameran till just det ändamålet men det är det jag vet.

Angående att jag nu funderar på att sälja min 400D med standardobjektivet plus 4 GB minneskort, gör mig osäker på om jag ska ha med det i en liten beräkning i den affär som väntar vad gäller den eller om jag ska sälja den separat. Jag har ingen aning om hur många exponeringar som jag tagit med kameran men med det här minneskortet har jag tagit ca 7400 kort på dryga 9 år. Vad tycker ni är rimligt för den kameran då prismässigt? Kameran har varit med på några semestrar och tagit en hel del porträtt genom åren men annars inget annat vad gäller användningsområden.

En 400D med 18-55 kanske betingar 1000kr beg. Du kan givetvis kolla hur det är med inbyte men oklart huruvida de tar emot den. Med deras marginaler kanske du får 500kr eller lite till.

Nu har jag köpt 70D. Där var ca 24000 exponeringar på den. Jag har ännu inte satt mig in i hur kameran fungerar utom det enklaste så som hur man ställer in den när man tar en bild och lite hur live-view fungerar.

Är det någon som kan rekommendera någon form av "förbättringskurs" för nybörjare som vill bli bättre fotografer? Finns det möjligtvis någon kurs för hur man hanterar 70D?

Manualen

Nu har jag köpt 70D. Där var ca 24000 exponeringar på den. Jag har ännu inte satt mig in i hur kameran fungerar utom det enklaste så som hur man ställer in den när man tar en bild och lite hur live-view fungerar.

Är det någon som kan rekommendera någon form av "förbättringskurs" för nybörjare som vill bli bättre fotografer? Finns det möjligtvis någon kurs för hur man hanterar 70D?

Den 160-sidiga manualen är en början. Sätt dig med den och kameran och gå igenom det mesta (och prova att ställa in) så är du en bit på vägen. Prova sedan i fällt de funktioner och inställningar som du tror passar till olika motiv/situationer. Finns nog inga kurser direkt menade åt just den modellen. Ska du filma djur så kika också lite på videomöjligheterna. Där finns t.ex. en läge där du kan filma med bara mittendelen av sensorn och därigenom få 2,7 x extra "brännvidsförlängning" utan att bilden har interpolerats upp. (digital zoom på lägsta förstoringsläget). Nackdelen är att Dual pixel AF inte fungerar då utan du får använda den gamla vanliga kontrastfokusen eller snabbläget då spegeln fälls ner en kort stund - Precis som på många av konkurrenterna t.ex. nikonkamerorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar