Fredrik AVT
Aktiv medlem
Fram till idag var jag rätt säker på att skaffa ett superzoom objektiv Vf är man så lätt påverkad?))) Ajja men jag nu ändå skaffar en tamron/sigma 18-200/300 ska jag vara bered på att bildkvalité är sämre än på Nikons standard kit vr 18-55 ??? För d vill jag inte... )))
Generellt får du räkna med att skärpan i kanterna mellan 18-35mm är mätbart sämre med en supersoom än ditt 18-55. Runt 50mm är de flesta superzoomar ganska bra för att sedan gradvis tappa skärpa ju mer man zoomar in. Det är frågqn om man tjänar något alls på att använda 300mm på en superzoom jämfört med en med maxtele på 200mm och sedan beskära.
Nu sa jag mätbar sämre skärpa mellan 18-35mm. Huruvida du besväras av det är en helt annan fråga som bara en själv kan avgöra. Man betalar för mångsidigheten med en superzoom helt enkelt. Ett alternativ om du kan begränsa din brännvidd något är Nikon 18-140 eller 16-85/3,5-5,6 (inte 16-80/2,8-4 för den är löjligt dyr i relation till prestanda).
Skriver du aldrig ut i större än A4 och inte efterbehandlar i datorn i råformat utan kör JPEG direkt ur kameran kommer säkert en superzoom att duga. Skulle dock invänta en Nikon original i första hand.
Senast ändrad: