Annons

Sigma vs. Canon till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Cocosboll

Medlem
För att totalt sticka hål på den där akademiska diskussionsbubblan här inne kommer en hobbyfotande journalisttjej in och ber om lite överpedagogisk hjälp att reda ut följande:
Hur ställer ni er till Sigmas objektiv vs. Canons till en 20D?
Vad är egentligen skillnaderna i kvalitet och pris mellan dessa två märken på motsvarande glugg?
 
Cocosboll skrev:
För att totalt sticka hål på den där akademiska diskussionsbubblan här inne kommer en hobbyfotande journalisttjej in och ber om lite överpedagogisk hjälp att reda ut följande:
Hur ställer ni er till Sigmas objektiv vs. Canons till en 20D?
Vad är egentligen skillnaderna i kvalitet och pris mellan dessa två märken på motsvarande glugg?

Både sigma och canon har bra objektiv. Vilka objektiv syftar du på? Båda har dåliga och bra objektiv. Vilka brännvidder är du ute efter? Vad ska du använda kameran till osv?
 
Tar man tex canons normalzoom 24-70mm 2.8 L mot sigmas 24-70mm 2.8 så är skillnaden stor. Canons glugg är en proffsglugg kostar bra mycket mer än vad sigmas gör. Prestandan är också högre. Frågan är dock om det motiverar det stora gapet i pris mellan de båda (mer än det dubbla).
 
Det varierar en hel del, och det är kanske i viss mån där som problemet ligger. När Canon släpper ett nytt L-objektiv, så behöver man inte fundera på om det är bra eller inte; det är det. När Sigma släpper ett nytt objektiv i sin EX-serie, så är det som regel bra. Men inte alltid. Deras macro-objektiv t ex står sig väl ganska bra optiskt gentemot Canons, deras 70-200/2.8 är inte alls dålig (även om Canons är lite bättre), medan andra objektiv inte tycks spela i samma liga.

En stor skillnad är att Canon vet hur kommunikationen mellan kamera och objektiv ser ut. Sigma kan bara gissa. Det gör de i och för sig bra, men det gör också att det kanske inte är helt 100% rätt. När Canon släpper en ny generation kamerahus kan man läsa ganska mycket om personer som får lämna in sina Sigmaobjektiv på service för att det skall funka med det nya huset, det har jag hittills aldrig hört talas om med ett Canonobjektiv.

En annan grej är att Sigma tycks ha lite sämre/ojämnare byggkvalitet rent mekaniskt än Canon.

Men så är det ju det här med priset... Sigma levererar ju trots allt objektiv som är välbyggda, optiskt bra och till ett betydligt lägre pris än Canon. Ibland känns det inte helt motiverat att betala dubbelt så mycket för en skillnad som man kanske knappt kan upptäcka även om man letar efter den.

Själv har jag Sigmas 70-200/2.8 EX och är mycket nöjd med den. Men hade jag haft pengarna så hade jag inte tvekat att byta ut den mot en Canon, bara för att det känns "säkrare".
 
Som alltid blir det pengarna som styr. Precis som påpekats ovan är nog ett Canon L-objektiv det säkraste valet när det gäller kvalitet (både bygg och bild) och kompabilitet. Men kostar det så smakar det...

Själv är jag inne på att köpa Sigmas 18-125 som verkar riktigt bra i förhållande till sitt pris för att få både vidvinkel och lite räckvidd i ett objektiv...

Men sen snålar jag nog också in på kameran och köper en begagnad 10D också.

Slipper dessutom stå i kö då också ;-)

/Johan
 
Jag kan lova att ett Sigma EX 24-70/2.8 är ett riktigt bra objektv. Jag tycker att det är bra mycker mer prisvärt än Canon orginal. Visst skiljer det lite i prestanda, både optiskt och mekaniskt. Men har man inte 50000:- och lägga på otik tycker jag man lika gärna kan välja Sigma. Hade du däremot varit yrkesverksam på heltid hade nog ett lån för optik kunnat komma på fråga.Synd bara att Sigma inte har någon ljusstark vidvinkel.

Canon 24-70+70-200=26000:-
Sigma 24-70+70-200=12000:-
= 14000: i skillnad.

Å andra sidan räcker mellanskillnaden till Canons 16-35/2.8 L...;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.