Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Vidvinkel ?? hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
Vill köpa ett Sigma 17-35 2,8-4,0 men tänkte fråga först vad folk tycker om det vad tycker ni ni som har det. Behöver man inte ett 2,8 rakt av eller funkar det ändå. Blir det runt i sidorna ???? vad fick ni ge för det

svara gärna tack

Jag är nästan helt säker på att objektivet fick både "toppklass" och "mycket prisvärt" när det testades i FOTO. Så det är säkert ett bra objektiv..

Har ett dylikt (med Nikonfattning) som jag köpte för några år sen. Vill minnas att jag betalade strax under 5000. Jag har inte använt det så jättemycket eftersom det är rätt stort och klumpigt, så det hamnar gärna utanför fotoväskan istället för i den, men är på det hela taget nöjd med kvaliten på det bilder jag har tagit.

Exempel skannad från papperskopia. Jag kan maila en variant i 1200 * 800 också om du är intresserad)

Just nu funderar jag iofs lite på att sälja det och skaffa ett fast 20 istället, har blivit lite frälst på fasta linser sen jag skaffade Nikons förnämliga 50mm/1.8 som jag är grymt nöjd med.

//Bengt

vad är skillnaden

vad är det för skillnad mellan fast och zoom förutom pris och vikt????

zom är väll bättre då man har oliks brännvid ???

eller?

Några av skillnaderna: Skärpan har en tendens att bli sämre med zoomobjektiv (åsvida inte de kostar lite högre summor) Ljusstyrkan, bländaren, är nästan alltid sämre på ett zoom objektiv (om det inte är något betydligt dyrare)

Ja man kan säkert hålla på att väga för och nackdelar mot varandra i i evighet, men jag tycker att generellt är det såhär: Man får ett bättre objektiv med bättre skärpa och bättre ljusstyrka för för ett zoomobjektiv med samma pris.

Men visst finns det skitschyssta zoomobjektiv oxå!
/Axl

Dessutom blir man ju lite lat av zoomarna... istället för att leta upp den "rätta" vinkeln och det "rätta" avståndet så står man och vrider lite på zoomen för att få nåt som är tillräckligt bra. Det blir ju väldigt olika bilder om man går nära med 20mm eller står en bit bort med 35mm. Fast det kanske bara är jag som är så slö?

//Bengt

p.s, hittade den på Photography Review, intressant läsning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar