Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma TC - kompatibla objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Epix

Aktiv medlem
Jag har försökt leta upp ett klart svar på frågan huruvida Sigmas tele converters passar ihop med andra objektiv än Sigmas egna (som de själva hävdar att de inte gör). Är så fallet? Jag har ett Tamron 70-300mm och tänkte tills vidare komplettera detta med en 1.4x TC.

Tack på förhand alla pålästa! =)

Erik

Det hänger ju på hur djupt den bakre linsen ligger i objektivet som du ska använda.Kortare brännvidder går i allmänhet inte att använda med 1,4:an men funkar bra med t.ex Kenko Pro 2x.
Mvh/Gunte..

Okej, i så fall är det nog inget problem, den bakre linsen ligger en bra bit in i objektivet. 15-20 mm skulle jag tro. Får se vad jag gör, kanske lugnar mig och ser vad det blir för teleobjektiv nästa gång. (När plånboken tillåter).
Tack för ditt svar Gunte.

Måste bara tillägga att det nog inte är en så rolig upplevelse att kombinera ditt 75-300 f/4-5.6 med en 1.4x konverter. En konverter gör att du tappar ljus, 1.4x betyder 1 bländarsteg, en 2x betyder 2 bländarsteg. Så ditt objektiv kommer att ha f/8 som största bländare i teleläget, det kommer att vara mer eller mindre användbart tyvärr.
Autofokusen kommer att fungera väldigt dåligt (om den ens fungerar) och skärpan kommer att falla.

Den aspekten har jag tänkt över, i många fall större plus med 630mm f/8 än 450mm f/5.6, enligt mig. Jag fotar flitigt med bländare åtta i dagsläget med mina 300mm, givetvis fungerar inte detta i alla situationer, men jag tvivlar på att kombinationen är oanvändbar. Vad gäller autofokus så fungerar det sämre (långsamare) men vad jag har förstått och läst mig till så fungerar det fortfarande tillfredsställande. Samma sak med skärpan som med 1,4x TC inte blir mer än marginellt sämre. Jag vet dock att detta är en kompromiss för att spara vikt och pengar. I mitt fall tror jag hur som helst att svaret blir mer användbart, om jag nu vill ha 40% längre brännvidd. Tack för din kommentar.

Sigmas egna konvertrar passar inte på ditt objektiv, den har för liten öppning.
Kenko och Soligor (som för övrigt är exakt samma prylar) passar däremot, men som sagt var blir ljusstyrkan lite väl svag.

Okej. En av anledningarna till att jag tog upp detta är för att en medlem här på fotosidan använder 200-500mm-objektivet från tamron tillsammans med sigmas TC. Tyckte att det i så fall borde fungera med mitt också, men så är alltså inte fallet?!

Exakt, det är oftast bara ljusstarka teleobjektiv som har lite större öppning, men även vissa långa och stora objektiv som 200-500 också.
Inte så lätt att veta om man inte testat.

Epix skrev:
Den aspekten har jag tänkt över, i många fall större plus med 630mm f/8 än 450mm f/5.6, enligt mig. Jag fotar flitigt med bländare åtta i dagsläget med mina 300mm, givetvis fungerar inte detta i alla situationer, men jag tvivlar på att kombinationen är oanvändbar. Vad gäller autofokus så fungerar det sämre (långsamare) men vad jag har förstått och läst mig till så fungerar det fortfarande tillfredsställande. Samma sak med skärpan som med 1,4x TC inte blir mer än marginellt sämre. Jag vet dock att detta är en kompromiss för att spara vikt och pengar. I mitt fall tror jag hur som helst att svaret blir mer användbart, om jag nu vill ha 40% längre brännvidd. Tack för din kommentar.

Det är jättestor skillnad att fota med bländare f/8 med dina nuvarande objektiv och denna kombination. Då har du bländat ner objektivet. Med TC blir f/8 att fota med största bländaren plus en TC ovanpå det.
Jag tycker inte den är användbar om man är intresserad av att få någorlunda bra bild-kvalitet.

M.O.Y skrev:
Exakt, det är oftast bara ljusstarka teleobjektiv som har lite större öppning, men även vissa långa och stora objektiv som 200-500 också.
Inte så lätt att veta om man inte testat.

Tack Mats, då tror jag att jag fått klart för mig vad som gäller.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar