Annons

Sigma spegelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lancelot

Aktiv medlem
Hej,

Nu blir jag smått frustrerad... För en tid sedan fick jag ett spegelteleobjektiv 600mm/8, tillverkat av Sigma för Pentax K-passning.

MEN…jag vill använda det på ett Nikon D200-hus. Var får jag tag i en passande ring ? Jag vet att det finns, men har inte fått tag i det. Var finner jag en passande ring?

Med vänlig hälsning,
En desperat David :) *snyft*

Antingen får du sämre prestanda och en brännviddsförlängning samt mindre bländare med en adapter som har karrektionsglas för oändlighetsfokus, eller så kör du en adapter utan glas och tappar fokusmöjligheten för längre avstånd.

Pentax-K passar helt enkelt väldigt dåligt i Nikon-F då registeravståndet är längre hos Nikon än Pentax vilket betyder att objektivet skulle behöva sitta inne i själva kamerahuset för att få oändlighetsfokus utan korrektionslins, en dålig väg att gå.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

Har du tur använder objektivet någonting likt en T2-fattning som kan omvandlas till olika fattningar men det tror jag inte.

Det kommer inte ge oändlighetsfokus då Pentax K har ett kortare registeravstånd (45,46mm) än Nikon F (46,5mm). Spegelobjektiv fungerar ofta dåligt med ffa låg kontrast på korta avstånd. Jag skulle nog sälja vidare och leta efter något till Nikon F.

Sedan som skrivits ovan kan man köpa adapter med lins i för att ge oändlighet men dessa adapters ger dålig skärpa. Utan linser behöver Registeravståndet vara ca 4mm kortare i fattningen den skall på än den den är för för att adaptern skall få plats.

Frågan är väl om man behöver fokus på oändligheten i ett sånt här objektiv. "Oändligt" borde väl ligga på några hundra meter gissar jag.

Har erfarenhet av ett 135mm f/2,8 M42-objektiv på D700. Med en tunn adapter utan lins gick det att fokusera uppskattningsvis fram till ca 6-8m från kameran, vilket räcker helt bra till t.ex. porträtt. Närgränsen blev också naturligtvis kortare, vilket ju är resultatet när objektivet ligger längre bort från sensorn än det är designat för (jfr. användning av mellanring).

I praktiken tror jag inte närgränsen lider väldigt mycket av att registeravståndet blir längre. Sjunker det till 50-100m så borde det vara fullt tillräckligt för de flesta fototillfällena, utom t.ex. astrofoto. Fåglar och liknande som man helst vill ha hyfsat nära kameran, eller på några tiotals meters avstånd borde inte vara något som helst problem tror jag.

Adaptrar hittar man lätt t.ex. på ebay till låga priser. Kan finnas också på svenska Tradera men det har jag inte koll på då jag själv bor i Finland.

Fast nu gäller det spegeltele som har sämre bildkvalitet på närmre håll och där det kanske är mindre användbart på kortare håll än ett 135mm objektiv. Lägg därtill att det inte är ett särskilt dyrt objektiv. Skall man bry sig om att köpa adapter med tanke på begränsningarna?

Och dessutom har jag en stark känsla av att M42 adaptrar sitter betydligt längre in i fattningen än Pentax-K varianter pga av diametern på fattningen, lär bli en rejäl skillnad.

Fast nu gäller det spegeltele som har sämre bildkvalitet på närmre håll och där det kanske är mindre användbart på kortare håll än ett 135mm objektiv. Lägg därtill att det inte är ett särskilt dyrt objektiv. Skall man bry sig om att köpa adapter med tanke på begränsningarna?

Om man hittar en adapter för kanske 100 kr inklusive frakt tycker jag det kan vara värt att prova, speciellt om man fått objektivet gratis. Har TS däremot köpt det nyligen så skulle jag rekommendera att returnera det eller byta det till ett med rätt fattning, förstås. Nu kanske det gäller att få nån glädje alls ut av objektivet eller sälja det.

Vitsen med mitt inlägg var att ju längre objektiv, desto mindre roll spelar registeravståndet.

Och dessutom har jag en stark känsla av att M42 adaptrar sitter betydligt längre in i fattningen än Pentax-K varianter pga av diametern på fattningen, lär bli en rejäl skillnad.

Det här kan jag inte uttala mig om, är inte bekant med Pentax K-fattning. Men det är klart, ju längre utdrag, desto närmre fjärrgräns och närgräns. Dessutom blir ljusmängden som träffar sensorn mindre och skärpan troligtvis snäppet sämre av utdraget. Men jag ser det ändå inte som osannolikt att objektivet funkar inom ett hyfsat stort område i alla fall tack vare den långa brännvidden, och därför tycker jag det kan vara värt att prova med en adapter.

Alternativen är väl att sälja direkt eller testa med en adapter först och sälja sen, om det inte fungerar hyfsat tillfredsställande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar