Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma problem

Produkter
(logga in för att koppla)

srojoh

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 17-70 - 2,8-4 till min Sony A77. När jag köpte detta objektiv så köpte jag det till min föreg. kamera A55 Det har alltid funkat perfekt, utom till nu.
Nu när man plåtar med det så surrar det konstigt inne i. Samt att det ser ut som sensorn rör sig inne i kameran ngt vid fotografering, spec i mörkare miljöer. En del bilder jag tagit blir suddigare än vanligt. Det finns ju Bildstabilisering på objektivet också, trots att det finns i kameran likaså. Givetvis har jag inte på denna på objektivet. Det har ju fungerat innan med 77:an. Så var är problemet?
Tilläggas kan göras att jag har ett Sigma 10-20 mm som fungerar perfekt - detta saknar dock bildstabilisering.
Jag har ett Tamron Macro 90/ 2,8. ett Tamrom 70-300 USD och ett Sigma 120-400 alla dessa beter sig inte så här utan de är perfekta.
Det verkar som det har ngt med bildstabiliseringen på själva objektivet, trots att det inte är på ON.
 
Som jag förmodar att du känner till är Sigmas kompatibilitetsproblem en ständig följetong (gäller för alla märken de gör objektiv till, inte bara till Minolta AF / Sony).

Ifall du har SSS/SSI påslaget, så ska kamerans sensor röra sig under exponeringen ifall du rör på kameran. Prova med att slå ifrån även denna, och se ifall det blir någon skillnad.

Du tänker rätt när det gäller dessa antiskak-system. Eftersom objektiv- resp. sensorstabilisering fungerar som parallellkopplade servosystem, så ska du bara det ena av dessa båda aktiverade. Ifall man kopplar in båda blir resultatet vanligen suddigare än med båda frånkopplade. Däremot kan du kombinera DET ENA av dessa båda system med ett seriekopplat skakreduktionssystem, som t.ex. den elektroniska Hand Held Twilight-funktionen.
.
 
Jag har testat med detta också, men det är samma problem. Måste jag köpa ett nytt objektiv?
 
OK! Tack så mycket. Ngn som gjort detta? Tar det lång tid. Lite krångligt med engelskt fackspråk.
 
Hej
Hade tre Sigma objektiv. Skickade in dessa med en gång när det uppdagades.
Allt för att vara framtidskomperatibel
Tog knappt en vecka....
 
Tänkte skicka in senare. Nu behöver jag objektiven som bäst. De funkar ju för det mesta. Har mailat Tura Scandinavia om detta 3 ggr ( är ju de som sköter om uppgraderingen av sigma) men de svarar inte på mail verkar det som.
 
Hm, det låter ju inte så bra. Men tyvärr förefaller denna trend att snabbt ha spridit sig på senare tid. Det ska "rationaliseras och sparas", vilket vanligen brukar betyda avskedningar. Och de mest kompetenta, som man kanske hade tänkt sig att ha kvar, brukar då ofta sticka åt något annat och säkrare håll - och plötsligt finns bara okunniga kontorister kvar för att ta hand om de tekniska problemen. Det finns häpnadsväckande exempel på "Goddag - Yxskaft"-svar. Tendensen kan ses även hos de "största" drakarna på marknaden.

När det gäller att få kontakt med någon på företaget ifråga, så kan det ibland lyckas om man provar med någon annan kanal, som att ringa. Men annars brukar man, enligt min erfarenhet, vanligen få ett mera kompetenta svar via mejl. Då får de ju lite tid på sig att undersöka saken, och kan leta rätt på någon som kan något om det aktuella problemet.
.
 
Som jag förmodar att du känner till är Sigmas kompatibilitetsproblem en ständig följetong (gäller för alla märken de gör objektiv till, inte bara till Minolta AF / Sony)..
Inte helt sant, det är sällsynt med kompabilitetsproblem hos Sigma till Pentax. Sony verkar nästan värst drabbat, följd av Canon.
Tänkte skicka in senare. Nu behöver jag objektiven som bäst. De funkar ju för det mesta. Har mailat Tura Scandinavia om detta 3 ggr ( är ju de som sköter om uppgraderingen av sigma) men de svarar inte på mail verkar det som.
Jag fick svar från Tura förra veckan på någon dag för ett annat ärende och har alltid fått hyfsat snabba svar tidigare. Det låter konstigt om du inte får något alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.