Annons

sigma frontfokus? (bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser det ut som. Fast jag skulle ta till en bättre mätmetod innan jag börgade gorma.

Prova att fokusera på ryggen till en tjock bok (ryggen i fokusplanet) och lägg en tumstock eller liknande i 45 graders vinkel mot bokryggen. lägg ex,vis tumstockens 10 cm vid bokryggen och nu ska du ha lika mycket framför som bakom.

/ Erik

Nu körde jag på f 1,4, så det är ju lite extremt, bländar jag ner till 2,8 blir det mycket bättre. Verkar bara vara ett par mm, det är inte så farligt..

Men ska ta och göra nåt test till..

Max halva skärpedjupet brukar tillverkarna ange som akseplabel felfokus (i alla fall Canon men jag tror det gäller de andra också). på 50 mm, bl. 1.4 och 1 meters håll med nikon d60 blir det 1 cm som det får felfokusera.

/ Erik

Av nyfikenhet : Vilken optik är det ? Jag har själv 3 Sigma optiker som jag är nöjd med, 15 - 30'n går bara att kolla vid 30 mm sen blir skärpedjupet för stort.

/ Erik

Sigma 30mm 1,4 hsm...

Har beställt 50mm versionen som ska komma snart (nikon), så det blir ett bra komplement..

Dom 2 räcker för det fotot jag bedriver...

Ska ut och fota lite på hunden snart, men jag kan nog säga att jag är ganska nöjd med optiken, sånt känner man ganska fort...

Såg att du oxå hade 30'an..

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar