Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma eller Nikon obj?

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
Går i tankarna att införskaffa en D70 men vet inte riktigt vilket kit jag ska ha...

Äger ingen SLR sen förr så några objektiv äger jag inte. Ska jag köpa expert kit med två sigma objektiv eller ska jag ta nikons egna DX (18-70) objektiv?

Jag är ganska färsk men hade verkligen tänkt att satsa lite på foto och bli bättre (där av valet av kamera). Nån sade till mig när jag ställde frågan, att man inte behöver nikons obj så länge man inte fotar proff. men jag vill ju inte ha en halvdan glugg för det.

någon?

MVH
/Simon

Många trådar om just detta.....

Till en början går det helt fint med Sigma, och ingen kan säga att man inte kan fota "profft" med Sigma!

Men som med hos alla andra producenter så tillverkar man olika och olika bra objektiv i förhållande till priset...

Här är inte jag ngn expert bara så det är sagt, men det är man ju inte på Expert heller så, hihi:)

Värt att tänka på är att den kameran lätt avslöjar sämre optik, men vid moderata krav så duger Sigma alltid som en lite billigare ingång,,

mvh niclas.

Jag skulle absolut välja Nikkorn..dels är den bättre och dels har den ett trevligare omfång.

chry skrev:
Vilken överraskning!

Själv är jag en aning skeptiskt till DX formatet, har det verkligen framtiden för sig?

Får väl hoppas det för Nikons del i alla fall:)

Nikon har ju satsat enorma summor på detta nya konsept,, jag förblir skeptisk men är ju Canonman så problem får jag ej,,,

Linsen är nog finfin,, ser ju fin ut på bilderna också,, om den också avger fina bilder spelar kanske mindre roll, det är ju också en DX,lins.-)

mvh Niclas.

SimonPaulin skrev:
Går i tankarna att införskaffa en D70 men vet inte riktigt vilket kit jag ska ha...

Äger ingen SLR sen förr så några objektiv äger jag inte. Ska jag köpa expert kit med två sigma objektiv eller ska jag ta nikons egna DX (18-70) objektiv?

Jag är ganska färsk men hade verkligen tänkt att satsa lite på foto och bli bättre (där av valet av kamera). Nån sade till mig när jag ställde frågan, att man inte behöver nikons obj så länge man inte fotar proff. men jag vill ju inte ha en halvdan glugg för det.

någon?

MVH
/Simon

Jag funderade också på Sigma, men kom fram till att det lönade sig att betala lite extra och ta Nikonobjektivet.

Jag är nöjd, väldigt nöjd.
Men det första du ska göra när du kollar kameran är att se om exemplaret är sådant som fokuserar fel, dvs med 0,5-1 cm förskjutning bakåt, det har min och det behöver justeras hos Nikon =)

sagan skrev:
Det är väl högst tveksamt..om 4-5 år tror jag inte vi ser många 1.5x sensorer i systemkamerorna.
Tror du det? Har inte funderat på det själv, men all annan teknisk utveckling går ju mot mindre elektronik. Tror du inte att de om 4-5år gör 20Mpix sensorer som har bättre ljuskänslighet och mindre brus. Varför skulle dom vilja göra dom större?

Bjirn skrev:
Tror du det? Har inte funderat på det själv, men all annan teknisk utveckling går ju mot mindre elektronik. Tror du inte att de om 4-5år gör 20Mpix sensorer som har bättre ljuskänslighet och mindre brus. Varför skulle dom vilja göra dom större?

Kanske för att få pixlar med lite större storlek,,, ger vad jag kan förstå en del fördelar,,

Mvh niclas,, men nu var ju inte frågan t mig:)

Niclasfoto skrev:
Kanske för att få pixlar med lite större storlek,,, ger vad jag kan förstå en del fördelar,,
Exakt, det ger mindre brus, högre dynamik och större sensor ger oxå möjlighet till kortare skärpedjup.
Bjirn skrev:
Tror du inte att de om 4-5år gör 20Mpix sensorer som har bättre ljuskänslighet och mindre brus. Varför skulle dom vilja göra dom större?
20mp på en 1,5x sensor...det skulle kräva att de fick ned brusnivåerna något enormt för att matcha dagens brusnivå vid 6mp på en 1.5x sensor.

20mp på en fullstor sensor ger helt andra möjligheter att få bra brusnivåer..och dessutom högre dynamik.

Senast ändrad:
Hmm intressant...
När tror ni de större sensorerna kommer till 10Kkr DSLR kamerorna? Om nu utvecklingen kommer gå åt det hållet?
Verkar dumt av Nikon att utveckla dessa DX linser om de bara "håller" fyra år.

Bjirn skrev:
För att det finns så enormt mycket och dyr optik för 24 x 36 där brännvidden är vald med omsorg. T.ex.

jag förstår inte hur folk kan vara så rädda för att använda sigma, eller andra "pirat"-gluggar. Har själv haft fisheyen och känner att ett bättre objektiv skulle endast ha en tystare motor. Nu till den verkliga frågan: Har gått och lurat på en 17-35:a ett tag, och när den nya sigman annonserades blev jag ju glatt överraskad av "HSM"-nyheten. Hur tysta är egentligen HSM motorerna, kan de jämföras med AF-S eller? Och dessutom undrar jag vilken av gluggarna som saknar bländarring (?).

Scandinavin (den nya)

Cyber (den gamla)

Den äldre ser ju bra mycket snyggare ut.

Bilderna är fel. Dvs, Scandinavian visar den gamla modellen och Cyber den nya.

Cyber visar en Canonmodell varför den saknar bländarring. På modellerna i Nikonutförande har bländarring.

Min Sigma 180 HSM är lika tyst som de AF-S jag provat.

objernulf skrev:
Cyber visar en Canonmodell varför den saknar bländarring. På modellerna i Nikonutförande har bländarring.

Tack, nu förstår jag!

Men varför får Canon-användare ingen bländarring? Ingen risk att de vill utnyttja sina gluggar på manuella kameror? (har aldrig hållt en Canon i handen)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar