ANNONS
Annons

Sigma DP1 på g

Produkter
(logga in för att koppla)

advof

Aktiv medlem
Äntligen börjar det röra på sig med Sigma DP1

STora förväntningar på bildkvaliteten, ser bra ut dessutom :) G7 killer

Re: Re: Sigma DP1 på g

perstromgren skrev:
Va' ful den är!
Varför kommenteras utseendet på en kamera så ofta? En kamera är ju ett verktyg för att ta bilder, och verktyg brukar ju i regel fungera bättre utan "bling bling".

Kameran ser grym ut. Om den är lika bra som man hoppas, och priset är OK blir det bara att beställa ett ex. Lite illavarslande att de inte sagt nåt om pris eller tillgänglighet. Jag gissar på tidigast hösten och minst 10Kkr... (som vanligt..).
Poängerna med fast optik är väl annars kompakt konstruktion(!), bra skärpa(?) och hög ljussturyrka(??)
Ser fram mot en review.

Linmajon skrev:

Poängerna med fast optik är väl annars kompakt konstruktion(!), bra skärpa(?) och hög ljussturyrka(??)
Ser fram mot en review.
Precis, med tanke på sensorns storlek så skulle ju ett zoomobjektiv bli enormt stort på DP1. Då blir det ju en kamera som har alla nackdelar från både systemkameror och kompaktkameror utan någon av deras fördelar.

Vad ska man med en ljussvag zoom till? Ett zoom är alltid (utan undantag) en komprimiss med skärpa, rakteckning, och ljusstyrka.. så jag undrar bara, varför ska den ha zoom?

Ja. Ett stort synd är att ljusstyrkan är så låg (f4) och frontlinsen ser oroväckande liten ut..
Tyvärr har ju tidigare Foveon dessutom visat på problem med höga ISO. Ingen bra kombination. Kanske det är en vackert-väder kamera alltså.
Annars hade jag hoppats på den perfekta cafe'kameran.

Interesant med en stor sensor i en kompakt kamera, men, betydligt mer interessant hadde den varit med en objektiv fattning i stället... Kanske Canon, Pentax eller Nikon vågar?

/Thorsten

Den finns med objektivfattning! Sigma SD14.
Och vad blev bättre av det?

/Erik

Blir intressant att se hurvida den här kameran blir något som är värt att köpa eller ej.

Den ljussvaga optiken är ju inte en av höjdpunkterna direkt.
I.ö. tycks det va en trevlig kamera.

Om inte annat så kanske den här kameran kan få de större tillverkarna att inse att det faktiskt finns en marknad mindre avancerade komaktkameror, och inte Enbart små systemkameror och brusiga kompakter.

Senast ändrad:
Kameran verkar HELT perfekt, sånär som optikens ljusstyrka. En rejäl genomsiktssökare hade inte heller vart fel, men vad 17...är den bra köper jag den ändå.
Jag väntar bara på en dpreview som skingrar alla moln...

Alla gnäller på optikens ljusstyrka. Jag tycker att brännvidden är för kort för att vara den enda!
/Erik

Jag tycker motsvarande 28mm är helt perfekt om man nu bara har en brännvidd. Vad skulle vara bättre?

Blev nyfiken på vad som diskuterades. Så här ser den tydligen ut. Håller med om såväl att den kanske inte är vacker som att detta faktum är totalt ointressant. Det är väl för höge farao av värdet noll att diskutera en kamera. Köp den - eller något annat - och gå ut och fotografera i stället! Och lägg upp bilderna här. Det är för mycket snack nu - och i stort sett ingen verkstad alls.
Us

Bilagor

• sigmadp1-front-001.jpg
    sigmadp1-front-001.jpg
    28.7 KB · Visningar: 660
Det där är den gamla prototypen. Utseendet har ändrats och man har lagt till en blixtsko och det finns en extern sökare nu. Den ser riktigt fin ut nu med fyrkantigt motljusskydd och allt.

DPreview

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar