Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70 -300 trasigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrulla

Medlem
Har ett Sigma 70 - 300 till min Eos 7D. Häromdagen var jag ute och fotade lite när det började regna, inte mycket men objektiv och kamera blev lite fuktiga.

Nu när jag skulle köra objektivet igen fungerar ingenting. Zoomringen fungerar inte (helt fast på 70mm och går inte att rubba), manuell fokus fungerar inte (fokusringen går inte att rubba), autofokus fungerar inte.

Kan det vara så löjligt att den lilla fukt (det var verkligen ytterst lite fukt) som kom på objektivet förstört det, eller att det måste lämnas in för att åtgärdas? Det känns väldigt fånigt i så fall.

Någon som känner igen symptomen?

Tack på förhand.

Mvh,

Christian

Har ett Sigma 70 - 300 till min Eos 7D. Häromdagen var jag ute och fotade lite när det började regna, inte mycket men objektiv och kamera blev lite fuktiga.

Nu när jag skulle köra objektivet igen fungerar ingenting. Zoomringen fungerar inte (helt fast på 70mm och går inte att rubba), manuell fokus fungerar inte (fokusringen går inte att rubba), autofokus fungerar inte.

Kan det vara så löjligt att den lilla fukt (det var verkligen ytterst lite fukt) som kom på objektivet förstört det, eller att det måste lämnas in för att åtgärdas? Det känns väldigt fånigt i så fall.

Någon som känner igen symptomen?

Tack på förhand.

Mvh,

Christian

Hej Christian ! Fina bilder på din sida förresten ! Tror inte det har med fukten att göra utan tror objektivet har havererat helt enkelt.Har du garanti så lämna in det,om inte tror jag det blir billigare att köpa ett nytt än att reparera.Kanske läge då att köpa ett lite bättre objektiv-såg på din profil att du hade köpt en 7D och du har ju en helt underbar kamera.bara att gratulera ! MVH.

Hej Christian ! Fina bilder på din sida förresten ! Tror inte det har med fukten att göra utan tror objektivet har havererat helt enkelt.Har du garanti så lämna in det,om inte tror jag det blir billigare att köpa ett nytt än att reparera.Kanske läge då att köpa ett lite bättre objektiv-såg på din profil att du hade köpt en 7D och du har ju en helt underbar kamera.bara att gratulera ! MVH.

Hej Jonas,

Tack för svar och för fint omdöme :)

Objektivet är helt nytt, och jag köpte det eftersom det fått väldigt fina recensioner (Cyberphoto hade testat det med en 7D och var väldigt imponerade för den prisbilden) och var vad jag hade råd med för tillfället. Det känns som sagt väldigt konstigt om det skulle vara den lilla andelen fukt som kom på objektivet som skulle gjort att det havererat. Ingenting funkar på det medans kit-objektivet 18 - 135 funkar utmärkt.

Tröttsamt att behöva lämna tillbaka det :(

Hej Jonas,

Tack för svar och för fint omdöme :)

Objektivet är helt nytt, och jag köpte det eftersom det fått väldigt fina recensioner (Cyberphoto hade testat det med en 7D och var väldigt imponerade för den prisbilden) och var vad jag hade råd med för tillfället. Det känns som sagt väldigt konstigt om det skulle vara den lilla andelen fukt som kom på objektivet som skulle gjort att det havererat. Ingenting funkar på det medans kit-objektivet 18 - 135 funkar utmärkt.

Tröttsamt att behöva lämna tillbaka det :(

Aha ! Då är det ju inga problem om du har garanti-skönt ! Håller med dig att det är tråkigt att lämna tillbaka det om du nu var nöjd med det.Lade det bara av helt plötsligt när du fotade?

Nä, det funkade fint när jag var ute med det senast. Sen dess har det suttit på kameran och nu var det dags igen idag, och då hade det havererat totalt.

Jag slänger in en tanke bara, det finns ingen knapp på sidan av objektivet som spärrar? Jag har ett Sigma med en sådan knapp. Den finns där så att inte objektivet ska "åka ut" av misstag när kameran hänger på axeln.

/edit
Jag ser nu att det är mitt Sigma 70-300 som har det. Det står "Lock" bredvid också, är den på så går det inte att zooma eller fokusera. :)

Ingen sådan knapp på mitt objektiv tyvärr (om jag inte blivit blind på äldre dar).

Är det det senaste du har (med stabilisator) så måste det ju finnas på mitt också, men jag kan då inte hitta någon. Letade febrilt efter en sån idag när jag upptäckte problemet och kollade nu igen men icke.

Det är jag som är senil, får be om ursäkt. Jag har det utan bildstabilisering och där finns ingen knapp men på mitt Canon 70-300 IS finns knappen.

Darn! Hade ju varit skönt om det berott på att jag "bara" varit dum i huvudet och missat en sådan enkel sak.

Pratade med Scandinavian Photo på Kungsholmen där jag köpte det precis, och det är bara att åka in med det :(

*suck*

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar