ANNONS
Annons

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket bra pris med tanke på prestanda. Köper man som privatperson en Otus i stället för den där är man antingen galen eller har alldeles för mycket pengar ;)
 
Inte ens en prisjustering? Det är jag övertygad om, tar någon månad bara.

Michael - Köper någon av dem -

Nikons 58/1,4 är ett lite speciellt djur, där de fokuserat (doh!) mycket på nattbilder och att få ljuskällor i bild bra har jag fått för mig. Den ska vara inspirerat av gamla NOCT-Nikkor, medans den här nog kan vara bättre i skärpa och dylikt.
 
Men nya Sigman väger som ett 24-70/2.8, över 800 gram, det får en att tveka, kanske fortsätter med mitt OM 50/1.2 med adapter, inte lika bra, men ljusstarkare, karaktär och väger bara 285 gram.
 
Nu kom testen på lenstip.com. Attans att den verkar ha fokusproblem med Canon på känt Sigmamaner, i vart fall med äldre kamerahus.
 
nej
Sigma kommer inte i närheten av Otus skärpa på 1,4 och det är vitsen med detta sagolika objektiv, Det finns ingenting från Sigma, Leica, Canon,Nikon som kan konkurrera med mitt Otus objektivs egenskaper från 1,4 till 4,0 , upplösningen på 1,4 gör detta objektiv helt unikt

Jag skulle säga att det är svårt att ens objektivt (haha) säga vilket av Sigma/Zeiss som är skarpast i den här ligan. Om du har tillgång till några bra utförda tester av ansedda testinstanser som tar upp Otus/50 ART och jämför på ett vettigt plan är jag hemskt nyfiken. Dock verkar Otus vara knasigt skarp, men likaså Sigman...
 
Jag skulle säga att det är svårt att ens objektivt (haha) säga vilket av Sigma/Zeiss som är skarpast i den här ligan. Om du har tillgång till några bra utförda tester av ansedda testinstanser som tar upp Otus/50 ART och jämför på ett vettigt plan är jag hemskt nyfiken. Dock verkar Otus vara knasigt skarp, men likaså Sigman...

det är inte så svårt att säga , det är Otus, för musen över bilden och tillbaka och välj bländare och jämför
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=941&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

du kan också roa dig med att se hur Canon 50/1,2 ser ut vid 1,4 i jämförelse med Otus

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=1
 
Bländare 1,4 Otus och Sigma och som jag påpekade tidigare, det är F1,4 som gör Otus unikt . http://www.dpreview.com/reviews/len...d2=canon_eos5dmkiii&version2=0&fl2=55&av2=1.4

Sigman är skarpast i mitten alltså men tappar på lite på kanten mot Opus på 1.4 men över 2 vinner Sigman över hela bilden enligt din länk? Opus är väl svårslagen på 1.4 men i övrigt är det väl dött lopp eller liten fördel Sigma och då vi snackar detaljer i ett labbtest. Ditt första inlägg om att det inte finns nån som klår Otus mellan 1.4 och 4 är väl kanske inte direkt sant. Bägge objektiven verkar ju dock oerhört skarpa!
 
Alla snackar om att Otus är världens bästa och skarpaste objektiv osv osv. Självklart ett ruggigt skarpt och fantastiskt objektiv utan tvekan MEN.. Deras 135:a måste vara det skarpaste och bästa objektiv som sett dagens ljus. Känns bortglömt på något sätt. Halva priset och för mig en mycket mer användbar brännvidd. Det var ju bara det här med AF...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.