Annons

Sigma 30/1,4 - eller finns det ett vettigare alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomtenisse

Avslutat medlemskap
Jag går just nu i tankarna på att köpa ett nytt objektiv - siktet är inställt på ett Sigma EX 30 1,4 HSM. Men jag undrar om det verkligen är det bästa köpet för pengarna?

Finns det något annat alternativ som är mer prisvärt och med kanske lite större användningsområde?

Zoomar är inte uteslutet, men priset är viktigt. Anledningen till att jag vill ha en fast glugg är just för att man får så otroligt bra bildkvalitet till ett lägre pris. Så, om jag söker ett normalobjektiv med bra ljusstyrka och fin skärpa, vilket är det bästa valet för max 5000 kr?

Tacksam för svar så fort som möjligt!

MVH
Anton
 
Sigman är onekligen bästa alternativet, om du hittar ett ex som funkar med ditt hus och sätter skärpan som det skall. det är inte självklart. Tryggare att köpa ett Canon original, onekligen, men hittar du ett Sigma som funkar perfekt med ditt hus så hittar du nog inget mer prisvärt, då måste du gå till 35/1.4 för tre gånger pengarna.
 
Hänger på denna tråden om Sigma EX 30/1,4 DC HSM.

Med tanke på allt man hört och läst om detta objektivet ville jag testa det ordentligt innan jag "godkännde" objektivet.
Mitt första objektiv hade ganska taskig AF och blev väldigt mjukt på större bländare...
Har precis tagit ett antal bilder med objektiv nr 2 och nu verkar saker och ting funka bättre!. AF sätter den utan problem (stillastående motiv). Blir något mjukare på största bländarna men det kanske man måste acceptera???

Jag har lagt upp tre testbilder på min Flickr

Kika gärna och kommentera om "mjukheten" är godkännd............

Bilder tagna med en Canon 40D på stativ med låst spegel och självutlösare. Bilderna är oredigerade JPEG där jag croppat ut 1/4 i centrum och dragit ner något på upplösningen.

Skall även nämna att Cybephoto sköt sig exemplariskt i frågan.
 
Nu är ju tråden lite gammal men kan ju vara bra med lite mer info ändå.

Har man en högupplöst kamera på >12mpix med normalt AA filter tycker jag personligen inte att Sigma 30 1,4 är speciellt skarp på någon bländare. Det ger hygglig skärpa men inte mer.

På min 400D och 40D blir bilderna kanonskarpa och fina. På 7Dn blir de inte alls lika bra utan behöver skärpas upp rejält, 40D uppsamplat ger skarpare bilder. 40D ger även skarpare bilder än 7D nedsamplat med detta objektiv.
Det vid tester på stativ med liveview och manuell fokus, fokuserade om många gånger per motiv.

Annars är det ett riktigt trevligt objekviv. Härliga färger, fin bokeh osv.
 
Senast ändrad:
Gjorde ett nytt litet test för en stund sedan.

Stativ + manuell fokusering med live view och samma inställningar i övrigt. Fokuserade om flertalet gånger. Bländare 5,6 på bilderna nedan. Ungefär likvärdigt resultat vid 1,4, vid större bländare som 11 får 40D ännu mera övertag. Ingen skärpning eller brusreducering och rawkonverterat i DPP.

På de första två bilderna är 7D överst, 40D underst uppsamplat. 40D uppsamplat med Bicubic smother.

På de understa 2 bilderna är 7D överst och 40D underst. 7D är där nedsamplat med Bicubic sharper.

Får samma resultat varje gång jag gör ett liknande test med det objektivet. Med andra objektiv som 200/2,8 har 7D övertag.

Vid låga iso osv går det ju utan problem att skärpa upp 7D bilden dock så den blir bra den med.
 

Bilagor

  • 7d.jpg
    7d.jpg
    16.4 KB · Visningar: 479
  • 40d.jpg
    40d.jpg
    17.8 KB · Visningar: 480
  • 02_7d.jpg
    02_7d.jpg
    17 KB · Visningar: 482
  • 02_40d.jpg
    02_40d.jpg
    19 KB · Visningar: 474
Det ser helt vansinnigt ut. 7D bör ge bättre skärpa vid samma visningsstorlek, alltså oavsett om du förminskar den till samma storlek som 40D eller förstorar 40D på omvänt sätt.

En liten hake med live view är att kameran mycket väl kan använda en annan bländaröppning vid fokusering än vid exponering. Om objektivet då ger viss fokusförskjutning vid nedbländning så kan fokus ändå hamna fel med live view, vilket till en början kan tyckas obegripligt.

Visst skiljer sig säkert AA-filtret, men sådär stor skillnad borde det verkligen inte vara. Jag tror på fokusfel eller fokusförskjutning som är olika beroende på att respektive kamera använt olika bländaröppning vid själva fokuserandet.
 
Jo jag har funderat mycket på det, det är lite väl stor skillnad men har fått samma resultat flera gånger. Ska göra om testet ytterliggare en gång imorgon. Ska se efter så det verkligen är samma bländare under fokuseringen den här gången. Har tagit för givet att 7D och 40D vid val av samma bländare och övriga inställingar visade med samma bländare i liveview men kan vara värt att se över.
 
Gjorde ett snabbtest och om jag håller inne skärpedjupskontroll-knappen med bländare 5,6 och ställer skärpan får 7D "samma" resultat som 40D. Släpper man knappen ser det dock oskarpt ut. Mindre av den effekten på 40D. Så det var det som gjorde att 7D fick missvisande med det objektivet.

Men hur som helst så tycker jag inte att 7D ger någon fördel över 40D med objektivet sett sill skärpa, tillskillnad från andra objektiv som ex 18-50/2,8 som ger 7D en klar fördel.

Men 30/1,4 är fortfarande ett bra objektiv i mitt tycke och det vettigaste i prisklassen.
 
Lämna in för optimering

Angående att "hitta ett exemplar som funkar för din kamera".
Jag pratade med en återförsäljare och han nämnde att man kan lämna in kameran och objektivet till generalagenten så kan dom anpassa/optimera objektivet till kameran.

Någon här som har gjort detta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.