Annons

Sigma 28-70 EX/2.8 DG

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan sak som talar emot 24-60 är vad ytterst lite det verkar skilja mellan dess 24mm och 28mm på 28-70'n. Det skiljer lite mer (men inte mycket) på 24-70'n. (dvs om det verkligen är 100% crop i horizontal-led vi ser)
 
UPDATE!

Jag hade ställt in mig att få grejerna nån gång nästa vecka. Som det ser ut nu kan jag ha dom redan imorrn.. happy happy :)
 
TheJaff skrev:
UPDATE!

Jag hade ställt in mig att få grejerna nån gång nästa vecka. Som det ser ut nu kan jag ha dom redan imorrn.. happy happy :)

Fint!
Ta gärna lite bilder på gluggen så man får se den mer "ingående" oxå ;)
Givetvis lite testbilder oxå förstås =P
 
VILKEN BESVIKELSE!

Idag har man gått o längtat på att åka från jobbet och hämta paketet på posten.

Packar upp paketet. Soligor pol-filter 67mm ser riktigt fint ut. Metall"ram" är förtroendeingivande. Hama stepring 58-67mm (för att kunna köra filtret på kit-objektivet) är oxå av metall. Cyberphoto rengöringsduk.. nåja :)

Men sen den svart-röda lådan som jag väntat med till sist. DIREKT PÅ JÄVLA LÅDANS UTSIDA: Sigma EX 28-70 F2.8 DF!

Just det, klantarslena (ursäkta mig) har skicka GAMLA modellen som dom inte ens säljer längre!!

FAN!

Och inte vågar jag öppna det för att pröva heller när jag ända bara ska skicka tillbaka det.
 
Åh neeeeeej!

Och jag som kollat denna tråd typ 8 ggr sedan igår för att se Din recension. Jäklar!
 
Av ett rent sammanträffande så fick prova en kompis' 28-70 EX, den gamla modellen. Jag gjorde inga avancerad test utan bara ett enkelt AF-test vilket inte uppvisade några problem.

Några observationer:

- Det är stort och tungt, 77mm filtergänga och 650g. Jämfört med nya 24-70 som är 82mm och väger 710g så känner jag att ett lite lättare, mindre 28-70 är definitivt bättre för mig (510g).

- Det är stort och tungt och coolt :) Men man kommer över det efter ett tag. Ser snudd på fjantigt ut på en liten 350D.

- Fokusringen är VÄLDIGT trög men det kanske nöts bort med tiden?

- "Dubbelkommandot" för MF är lite omständigt men inte så värst. Fokusringen är väldigt skön att använda. Toppbetyg för det.

Som sagt, jag gjorde inga optiska tester utan kollade bara så att det spelade bra ihop med min 350D vad gäller AF.

EDIT: Autofokusmotorn ÄR ordentligt högljudd - tänk motordriven pepparkvarn. Kändes snabb och jagade inget i det måttliga ljus jag prövade i.
 
Glöm någon recension av 28-70 EX DG närmaste tiden.

Eftersom Cyberphoto verkar ha glömt bort mitt ärende (7 dagar utan något svar) så ringde jag själv upp Sigma's huvudleverantör/grossist, Tura Scandinavia.

De fick in beställningen från Cyberphoto den 27 maj. De har inte objektivet i lager (fast en gång sa han något om att det stod att dom skulle ha 6st i lager) och har av någon anledning INTE skickat iväg en beställning än. Så nu kanske det blir gjort nästa vecka och sen dröjer det ytterligare 3 veckor innan det kommer från Japan och sedan kanske ytterligare någon vecka innan jag får det från Cyberphoto.

Just nu undersöker jag några lokala handlare i Sundsvall som kanske har en underleverantör som har ett undanstoppat. Hade hoppats på att hinna få det innan brorsan gifter sig om 1 vecka men det sket sig.

Cyberphoto, om ni läser detta: hädanefter får ni nog ligga på Tura ordentligt för att se att dom behandlar ordrarna de får från er.
 
Jag har haft tillgång till tre stycken av denna modell. En av dom var skarp och klart prisvärd. Ångrar att jag sålde det. Verkar som att kvaliten är skiftande, man måste ha tur vilken glugg man får.
Sen tycker jag inte riktigt om bruntonen i Sigmas objektiv, men det är bara mitt personliga tyckande.
 
Ingen tur med lokal handlare heller. Mitt objektiv kommer nog i bästa fall i slutet av Juli.

(Ironiskt nog så väntade jag ett par veckor med att beställa för jag skulle hinna få in lön innan det levererades. Inte anade jag att jag skulle hinna få in tre månadslöner innan >:-/)
 
Varför köper du inte Tamrons 28-75/2,8 istället då? Gluggen är ju extremt prisvärd och kostar runt 3.000:- om du beställer från Tyskland...
 
Senast ändrad:
Pippo skrev:
Varför köper du inte Tamrons 28-75/2,8 istället då? Gluggen är ju extremt prisvärd och kostar runt 3.000:- om du beställer från Tyskland...
Jag har ingen jättebrådska, men man vill ju alltid ha nya leksaker så fort det bara går. Jag har bestämt mig för den här linsen nu (se tidigare i tråden för varför) och får helt enkelt ha tålamod.
 
Nu ringde jag för säkerhets skull en extra gång för att kolla att Tura verkligen skickat efter 28-70 EX från Japan. 18:e juli dimper det ner så en vecka senare borde jag ha det.

Beställde 23:e maj, får det ca 23:e juli. "Normal leveranstid till oss från leverantör (ca 1 vecka)". Jovisst :)

"Den som väntar på någon som gått, väntar alltid för länge."
 
Varför köper du inte Tamrons 28-75/2,8 istället då? Gluggen är ju extremt prisvärd och kostar runt 3.000:- om du beställer från Tyskland...


vilka hemsidor i tyskland kan man beställa prisvärda gluggar ifrån?

Jag spånar mest efter ovan nämnda och sigma 18-50,kanske canons 17-40L?
 
Läs översta inlägget på den här sidan (sida 3). Läs sedan svaret under.

EDIT: Oj, du citerade visst utan att verkligen citera.. tyckte väl att det såg väldigt lika ut.
 
Nuså (andra gången gillt?)

Jag borde eg inte skriva här för då blir det väl nåt som strular igen men.. Cyberphoto skickade idag ett paket till mig som ska innehålla ett st Sigma 28-70/2.8 EX DG samt ett Sigma 70-300 APO DG. Den där minirecensionen kanske kommer snart ändå.
 
Fick grejjerna idag

(Är kvar på jobbet så har inte kunnat kolla fotokvaliteten än)

Första intrycket är som väntat mkt bra. Väldigt fin byggkvalitet, både på 28-70 och 70-300 men självklart är 28-70 gedignare då det är ett EX. Objektiven väger ju ungefär lika mkt vilket säger lite med tanke på de olika brännvidderna.

Zoomringen är lite trög på 28-70 men det ger nog med sig. Fokusringen är bra på båda, 28-70 har dessutom internfokusering.

Jag är definitivt nöjd att jag inte gick på ett 24-70 för jag tycker det här är definitivt stort/tungt nog för en normalzoom.

AF:en verkar fungera bra och av vad jag kunna sett hitills genom att zooma in en bild på displayen så fokuserar den rätt.

Skriver mer när jag testat litegrann. Grillparty imorrn så det kanske blir lite festbilder som invigning :)
 
AF-test 28-70 EX DG

Testade AF idag på Sigma 28-70 EX DG med det klassiska focuspappret (sök på google på "focus chart"). Jag har en Canon 350D.

45 graders vinkel, ca 45cm från pappret. stativ, IR-utlösare.

Testade bländare från 2.8 upp till 8.0 vid 28, 38 samt 70mm. Manuell defokusering mellan varje foto, både från oändligheten och från "närmaste" fokus.

Resultatet är väldigt entydigt: Motorn verkar vara "för snabb" och går förbi fokuspunkten ganska grovt. Alltså vid AF från oändligheten blir det ganska ordentlig front-focus. Vid AF från närfokus blir det back-focus, inte riktigt lika mkt som vid front-focus dock. Detta gäller vid både 28 och 38mm samt vid ALLA bländare. Vid 70mm blir det faktiskt frontfocus både från oändligheten och närfokus fast lite mindre vid närfokus.

Självklart är jag besviken, känns som jag väntat länge nog på det här objektivet utan att måste skicka tillbaka o hålla på o jävlas. Men jag är inte fårvånad, har läst att detta ofta är fallet, OAVSETT märke, tom Canon om än i lite mindre utsträckning.

Det som gör mig positiv ändå är att det är så konsekvent fel, dvs inte bara fel vid bländare 2.8 vilket gör att jag tror att det borde gå att kalibrera för att få bra. Snacka med Cyberphoto nu som gäller för åtgärd.

EDIT: Imorgon ska jag försöka testa skärpan på objektivet (med manuell fokusering såkklart) för att se om det verkligen är värt att få det kalibrerat. Dessutom har jag ju ett 70-300mm APO DG att testa oxå för att se att inte det också har fel på AF:en.
 
Tillägg 2

Autofocusen jagar inte och är snabb så det är inte att kameran har några som helst problem att hitta focus på testbilden.
 
Tillägg 3

Jag har inte tid att lägga ut några av bilderna men jag kan påpeka att det är ett fel på ca 1.5-2cm vid ca 40cm avstånd vilket definitivt är för mycket (inte inom DOF).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.