ANNONS
Annons

Sigma 20/1.8 på fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

j0lt

Medlem
Jag har varit på jakt efter något vidvinkel (fast/zoom) som passar till min fullformatare (5d).

Har blivit erbjuden nu ett köp på ett Sigma 20/1.8, men efter lite research har jag fått uppfattningen av att de kanske inte är något bra köp, till just FF.

Har någon erfarenhet inom detta, och vill ge sin åsikt om de hela, vore det uppskattat.

Det är ett strålande objektiv om man inte är en sån som sitter och kollar med lupp på hörnen av bilden. De blir nämligen aldrig särskilt skarpa. Däremot är skärpan över större delen av bilden enormt bra kring f/4. Vidöppet ger objektivet ganska bra skärpa på nära håll, men det ger låg kontrast och mycket vinjettering på längre avstånd.
Den största nackdelen är distorsionen som är lite vågformig och därför svårkorrigerad. Men den syns som bekan bara när man har raka linjer nära bildkanten.

Om du söker så finner du antagligen minst en tråd med bildexempel.

Det är ett strålande objektiv om man inte är en sån som sitter och kollar med lupp på hörnen av bilden. De blir nämligen aldrig särskilt skarpa. Däremot är skärpan över större delen av bilden enormt bra kring f/4. Vidöppet ger objektivet ganska bra skärpa på nära håll, men det ger låg kontrast och mycket vinjettering på längre avstånd.
Den största nackdelen är distorsionen som är lite vågformig och därför svårkorrigerad. Men den syns som bekan bara när man har raka linjer nära bildkanten.

Om du söker så finner du antagligen minst en tråd med bildexempel.

Okej det låter hur som helst som ett ganska bra köp, om man nu inte får ett "måndagsex".

Men vad skulle du säga att ett bra begagnatpris var? Säljaren frågar och tycker själv 4-5 tusen. Vad jag kommit ihåg från tidigare annonser, så är 5 tusen något i överkant?. Men kanske jag som misstar mig.

Jag betalade 2000:-. Fyra är ju vad det kostar nytt, så jag tycker du kan be säljaren dra åt skogen.

Tillägg: Ojsan, det är tydligen enormt mycket dyrare till Canon än till Nikon av någon anledning. Jaja, fyratusen är åt helvete för dyrt begagnat i alla fall.

Jag betalade 2000:-. Fyra är ju vad det kostar nytt, så jag tycker du kan be säljaren dra åt skogen.

Tillägg: Ojsan, det är tydligen enormt mycket dyrare till Canon än till Nikon av någon anledning. Jaja, fyratusen är åt helvete för dyrt begagnat i alla fall.

Ja jag sa något det samma till säljaren, då nypriset är 5685.
Beroende lite på skick och exemplar så skulle jag kunna tänka mig 3000 på sin höjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar