Annons

Sigma 18-50/2,8 (gamla modellen)

Produkter
(logga in för att koppla)

pensionärsorkestern

Aktiv medlem
Hej

Vad säger ni om detta objektiv utan macro-funktionen?
Är den optiska prestandan likvärdig med det nyare och är det något annat än just närgränsen som skiljer dom åt?

Om någon även har lite koll på vad dom äldre brukar gå för begagnadd vore ju det guld.

Mvh David
 
Hejsan.

Jag hade en sådan till min Canon innan jag gjorde ett systembyte och var mycket nöjd med den. Nu har jag inte haft möjlighet att jämföra den med den nya varianten men vad jag förstått så skall den optiska kvaliten vara ungefär likvärdig.

Då (detta var några månader sedan) så kunde de gå på runt 2-2500 kronor, vet inte hur marknaden ser ut idag.
 
Jag hade detta objektiv innan jag uppgraderade till EF-S 17-55/2.8 IS USM.
Sigmat presterade mkt bra, men lite seg i fokuseringen.
Sålde mitt för 2100 kr inkl frakt i mitten av maj månad.
/L
 
jag har för mig att de tester som gjorts visar att den gamla versionen hade väldigt mkt kromatisk aberration (blödande, ofta med lila ton, linjer längs med kanter med stor skillnad i kontrast). Detta är åtgärdat hos den nya, samt att den nya är lite skarpare ändå (enligt tidningen Foto:s test)
 
Jag har haft bägge, och jag märkte ingen skillnad på skärpa, bägge var väldigt skarpa. Inte hade jag några problem med kromatisk abberation på den äldre varianten heller. Den senare fokuserade iofs fel, men efter en justering hos Tura så var det inga problem. Jag använde dem på Nikon D300.
 
Hej

Vad säger ni om detta objektiv utan macro-funktionen?
Är den optiska prestandan likvärdig med det nyare och är det något annat än just närgränsen som skiljer dom åt?

Om någon även har lite koll på vad dom äldre brukar gå för begagnadd vore ju det guld.

Mvh David

Mitt eget exemplar av detta objektiv skrev jag om på recensionssidan för objektivet ifråga 2008-02-19.Hade då haft det ett par år ca.
Har inte fått anledning ändra mina åsikter.

Kortvarianten:

*Optik skitbra, även med priset oaktat!
*Mekanik mkt bra.
*AF inte lika skitbra (på min Canon EOS 350D)

350D är iofs inte berömd för just kanonbra AF, men om AF funkar bättre på andra (=nyare och/eller högre specade) modeller av Canon vet jag inte tyvärr, då jag inte provat saken.
Noteras kan att av drygt 30 betygsättare vardera för denna respektive nya ("macro"-märkta) modellen så får de båda ett mkt högt snittbetyg, men ännu lite högre snittbetyg för det nya.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.