Annons

Sigma 150-500, vad göra?

Det gamla 50-500 är bra mycket dyrare, saknar OS och har -- vad jag förstått -- en kvalité som varierar ganska mycket mellan olika ex.

Av det jag läst och sett och jämfört verkar det tyvärr gälla ganska många Sigma objektiv, även 150-500:at. Vilket inofficiellt bekräftades av en tekniker när jag hade mitt inne för justering av fokus också... Jag ahr haft tur och verkar ha ett relativt bra exemplar av 150-500:at.

Av det jag läst och sett och jämfört verkar det tyvärr gälla ganska många Sigma objektiv, även 150-500:at.
Det låter förstås inte helt orimligt. När jag skulle skaffa min dslr-utrustning för lite mer än ett år sedan var jag ganska intresserad av 50-500 och läste många diskussioner om detta objektiv på olika forum och var dessutom i kontakt med några ägare. Det nya 150-500 har jag inte haft anledning att undersöka lika noga, eftersom jag nu har Canons utmärkta (och underskattade) 100-400.

Liten fundering...

Sigma 150-500 5-6.3 var grundtanken, men jag är fortfarande öppen för förslag ;)

Har funderat på följande...
Sigma Objektiv 100-300/4 EX APO HSM + sigmas ex 2x telekonverter... är jag helt ute och cyklar nu, kommer det att bli ett sämre alternativ än sigma 150-500 ?

Nikkor Objektiv 80-400/4.5-5.6D ED AF VR kanske.. vet inte.

Nikkor Objektiv 70-200/2.8G ED-IF AF-S VR, denna verkar riktigt bra, men med en telekonverter så blir den lite smådyr.

Ville bara slänga ut detta och se vad ni tror. Ska kolla igenom svaren lite mer noga senare inatt eller imorgon, hinner inte nu tyvär, men jag uppskattar verkligen alla som svarat och kommenterat olika möjligheter.

Jag är inte helt ointresserad av det objektiv jag började denna tråd med, men vill som sagt inte ha något skit.
Jag vet äpplen och päron, men kan någon ändå jämföra ett objektiv jag känner Nikkor 18-200 vr2 mot tex Sigma 150-500 ? typ resultaten vid samma utnyttjande av zoomomfånget och ljuset osv ? please, försöka ?

Fick hem mitt 150-500 igår. Har inte hunnit testa direkt mkt. pga. väder och jobb, men intrycket än så länge är att det är "ok"/som förväntat.. Har också ett 70-300 VR och i jämförelse så upplever jag att jag får minst lika bra bilder (skärpemässigt), fast betydligt enklare, 500mm är verkligen toppen!

Bildstabilisering var ett måste då jag bara fotar frihand, så jag hade inte direkt mycket att välja på.. Har ännu inte testat färdig/bestämt mig för om jag ska behålla det, tror det lutar mot att jag behåller det iaf. Ljusstyrkan är förstås trist och man får dra på ISO rejält för att få 1/160 i skymningen, men det var samma med 70-300 så är van vid det :p

Sedan ska man komma ihåg att det krävs övning för att få till bra foton på 500mm, är lätt att skärpan hamnar fel och då spelar det ingen roll om det eg. är skarpt, har sett många halvdana bilder tagna med väldigt dyr utrustning.

lägger med en bild från igår kväll kl: 21:50, 500mm ISO 2500, 1/160 F6.3 ocropad. Säger väg eg. ingenting mer än att det går att få bilder i taskigt ljus om man inte är rädd för lite brus (vilket inte gör såå mkt bara man är tillräckligt nära/fyller upp rutan) :)

Bilagor

• Hare2.jpg
    Hare2.jpg
    52.7 KB · Visningar: 1,904
Tyvärr verkar mitt objektiv glappa vid objektivfästet, så det får gå tillbaka.. Som sagts många gånger tidigare verkar det vara lite varierande kvalitet på sigmas gluggar, trist.

Är det hela objektivet som glappar ? eller är det kontakterna som glappar kanske ?
Ifall det är så att kontakterna glappar, är kanske en rengörning av dem bättre ? har märkt att även Nikkorobjektiv kan glappa i kontakterna nångång, men bara att rucka lite lätt så har det bra kontakt igen... det är väl belägg som finns på kontakterna (även nya oanvända har ibland belägg som måste bort).

Om det är glapp i själva fästet blir jag ganska orolig över Sigmas kvalitetskontroll dock, inte alls bra.

Det är hela objektivet som rör sig.. Objektivet rör sig ca 0,5-1mm i förhållande till objektivfästet på kameran. Märkte att det rörde lite på sig så fort jag monterade objektivet på kameran men var då främst fokuserad på att testa prestandan i objektivet, varför jag helt enkelt valde att strunta i att det inte verkade helt ok. Idag så slutade dock fokuseringen fungera samt OS (bildstab) verkade inte gå igång vid flera tillfällen. Märkte sedan att det berodde på att kameran helt enkelt tappade kontakten med objektivet. När jag sedan vickade/vred lite på objektivet så kunde jag utan större problem framkalla felet igen, så verkar vara något fel på mitt ex. (eller om det kanske är samma konstruktionsfel på alla?). Andra som redan har objektivet borde kunna svara på det, har iaf inte läst om någon med det problemet tidigare.

Har testat med mitt 70-300 och där rör sig inte objektivet alls, ev vääälidgt lite, men inte alls i närheten av sigmat. Nu får det bli så att objektivet åker tillbaka och jag får nöja mig med mitt 70-300, känns inte bra/värt att satsa på sigma igen för min del. Trist då det är fint med 500mm..

Tyvärr verkar mitt objektiv glappa vid objektivfästet, så det får gå tillbaka.. Som sagts många gånger tidigare verkar det vara lite varierande kvalitet på sigmas gluggar, trist.

Är det ett glapp i z-led är det troligtvis inget objektivmärkesrelaterat det är inte första gången Nikonägare har problem med glapp.
Snarare Nikon som har generösa toleranser.

Micke.

Hur menar du med z-led? Jag syftar på glapp vid själva fästet, dvs mera medurs/moturs/runt :) Tänk som att du försöker skruva av/på objektivet fast du inte trycker in fästknappen.. Inga av mina andra objektiv har jag märkt glappa på detta vis, och själva objektivgängan/fästet på kameran rubbas inte utan det verkar i detta fall vara relaterat till något i objektivets fäste.. vad vet jag dock inte då det sitter fast bra, kanske kan vara något med passformen el liknande?

Hur menar du med z-led? Jag syftar på glapp vid själva fästet, dvs mera medurs/moturs/runt :) Tänk som att du försöker skruva av/på objektivet fast du inte trycker in fästknappen.. Inga av mina andra objektiv har jag märkt glappa på detta vis, och själva objektivgängan/fästet på kameran rubbas inte utan det verkar i detta fall vara relaterat till något i objektivets fäste.. vad vet jag dock inte då det sitter fast bra, kanske kan vara något med passformen el liknande?

Jepp, just det"glapp"jag talar om. Har inget med märket på objektivet att göra.

Micke.

Så om jag skickar tillbaka objektivet och får ett annat så fungerar det troligen? Och om det nu bara är just mitt ex. varför/hur kan det ens bli fel när objektiven Borde vara precis likadant tillverkade?

Tänker iafinte behålla ett objektiv som glappar med den kamera jag har :)

Så om jag skickar tillbaka objektivet och får ett annat så fungerar det troligen? Och om det nu bara är just mitt ex. varför/hur kan det ens bli fel när objektiven Borde vara precis likadant tillverkade?

Tänker iafinte behålla ett objektiv som glappar med den kamera jag har :)

Och om gud fanns skulle inte sådana här forum existera!

Micke.

Tim, tror det är lönt att byta det mot ett annat, tror du bara fått ett dåligt exemplar.
Du gör ju naturligtvis vad du känner för, men skulle vara kul att se lite mer in real life tester på detta objektiv, samt andra som nämnt i denna tråden.

Har faktiskt aldrig hört att nikon skulle vara kända för att vara glappiga (ej heller varit med om själv), eller att de har för generösa toleranser. Men skit samma, det var inte det som denna tråden handlade om från början.

Ingen som har lite mer info typ hands on på några av de objektiv som nämnts ? samt lite testbilder ?

Var hittar du detta

Steget över Sigman skulle kunna vara ett annat Sigma nämligen 400/5,6 senaste modellen, snäppet skarpare än Canons omskrivna 400/5,6 enligt Photozone.
Ser man till detta test http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_100-400_sigma_120-400_150-500_50-500.htm så kanske Sigmas 50-500 skulle kunna vara ett alternativ. oftast går nog "långzoomarna" på sin längsta brännvidd och då är det viktigt att skärpan håller även där.

Micke.

Sigma har väl inget fast 400:a längre? Var hittar man annars info om detta?

har ett sigma 150-500 som klappar lite, max 1mm..
Kör Nikon D300, men det fungerar toppen!

gör det något om det glappar 1mm, aldrig varit något problem!

Mitt 150-500 glappar lite i bajonettfestet.. även så gjorde mitt 17-40L..å mitt 16-35L för den delen oxå..inget som påverkar.. man kan ju ge fasen i att vrida på grejerna hela tiden :).

Angående ljusstyrkan på sigmat så gråter inte ja om ja får vrida upp lite iso.. Hellre det än att lägga en förmögenhet på ett ljusstarkare.. E väl lite mer så att man får leta rätt ljus..

Sigmat är som allt annat.. man får va man betalar för å i detta fallet får man faktiskt väldigt mycke för pengarna, tycker jag iaf.

Är inte ett dugg besviken på det men man ska ju inte ha några überförväntningar.

Sigma har väl inget fast 400:a längre? Var hittar man annars info om detta?

Hej Tony!

Du har alldeles rätt i att Sigma inte längre tillverkar detta objektiv.
Han får leta på beg. marknaden.
Så här avslutar Photozone sitt test av objektivet "It's interesting that the figures are slightly superior to the Canon EF 400mm f/5.6 USM L."

Här har du hela testet http://photozone.de/canon-eos/306-sigma-af-400mm-f56-hsm-apo-macro-test-report--review?start=1

Letar själv efter ett.

Hadet. Micke.

Tim, tror det är lönt att byta det mot ett annat, tror du bara fått ett dåligt exemplar.
Du gör ju naturligtvis vad du känner för, men skulle vara kul att se lite mer in real life tester på detta objektiv, samt andra som nämnt i denna tråden.

Har faktiskt aldrig hört att nikon skulle vara kända för att vara glappiga (ej heller varit med om själv), eller att de har för generösa toleranser. Men skit samma, det var inte det som denna tråden handlade om från början.

Ingen som har lite mer info typ hands on på några av de objektiv som nämnts ? samt lite testbilder ?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=60409&highlight=glapp+bajonett

Micke.

Har lagt upp lite bilder här på FS tagna med 150-500. Har också gjort en jämförelse mellan detta och mitt 70-300VR för att se vinsten/förhållandet mellan 300/500 och skärpan (70-300 är skarpare på 300 än 150-500 är på 500). Ta det inte så allvarligt bara, var något jag gjorde för att se själv..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1726596.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1726601.htm

Ang. glappet så verkar det som att man kanske får acceptera att det är lite glapp, men eftersom det i mitt fall blir glapp så kontakten med huset försvinner får det åka tillbaka.

Ja där ser man, det är de som har problem med glapp... första gången jag läser om detta fenomen dock. Har inte en enda gång stött på det personligen när jag kört med olika objektiv, och jag brukar vara väldigt känslig om det är något som inte känns 100% perfekt.

Jag tackar alla för era åsikter, erfarenheter, och bildexempel... men kan inte säga att det har blivit så mycket lättare ;)

Funderar på dessa glapp nu... samt om inte Sigmas 100-300 4.0 kanske med telekonverter 1.4 eller 1.7, eller spara lite till och sattsa på Nikkor 70-200 2.8 med konverter, eller Tamron 200-500 som ska ha bättre optik än Sigma 150-500 (har nyss skaffat stativ, så vr/os är inte ett måste), men plastigare känsla. Vet inte om Sigma 120-400 är värt att ha kvar i tankarna dock.

Jag vill ju ha fin skärpa (skärpan helst optimerad i max brännvidd) och rejäl brännvidd som tar mig nära djuren, ljuskänsligheten är naturligtvis viktig, men man får ju anpassas så det inte hamnar i enorma belopp. Man vill ju inte heller få för färgmatta bilder när man utnyttjar hela brännvidden till max.

Jag uppsakttar alla svar i denna tråden, och det har hjälpt mig en del faktiskt, men jag är inte helt hundra på vad jag ska göra än tyvär.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar