Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 150/2,8 Macro som tele?

Produkter
(logga in för att koppla)
fredrikolsson skrev:
Sigma är ok, Canon är långt bättre. Hade det varit nylanserade objektiv hade man kunnat skylla på att de fått ett måndagsex eller liknande, men här skriver de ner ett objektiv som är en vedertagen referens enligt väldigt många fotografer. Jag vet folk som bytt till canon enbart för att kunna använda 100mm 2.8 makrot.

Skillnaden mellan mina bilder tagna med sigma 105mm och canon 100mm är enorm. Skärpan är snarlik, men canon är skarpare från kant till kant. Det som verkligen gör en skillnad är färgerna, kontrasten, tyngden och bokehn i bilderna. Det gör sammantaget att i stort sett alla bilder ser ut som "proffsbilder" jämfört med sigmas. Det är knappast förvånande, canons är en bra bit dyrare.

Jag har en del sigma själv, så det handlar inte om att racka ner på märket, utan om att Foto slarvat och skrivit en massa trams som följd.

Det objektivet som tråden började med och där det hänvisades till FOTO´s test var Sigma 150/2.8, inte 105. Har själv tidigare haft Canon 100/2.8 som jag bytte mot Sigma 150/2.8 för att få större arbetsavstånd. Är helnöjd med Sigmat och jag kan absolut inte hålla med om att det skulle vara någon skillnad i bildkvalité på dem.

Hur det är med Sigmas 105/2.8 vet jag inte, det har jag aldrig provat.

Jag har också läst Foto:s test i senaste numret, och har själv Sigma 150/2.8, Canon 180L samt MP-E65. Utan att göra någon poänggradering dem emellan, är det min uppfattning enligt egen erfarenhet samt andras bilder att Foto:s test avseende Sigma 150 stämmer till punkt och pricka. Det är ett mycket högklassigt macroobjektiv, och därtill mycket prisvärt för sin brännvidd och prestanda.

Sigma 105 mm har jag aldrig testat och har därför ingen uppfattning om testet är vederhäftigt.

Det kan också vara så att man har olika erfarenhet om samma macro-objektiv beroende på vilken teknik man använder. Om man fotograferar mycket handhållet med autofokus och korta tider kan det ge annorlunda referenser än om man mestadels använder stativ, manuellt fokus, trådutlösare, långa tider och spegeluppfällning. I det förstnämnda fallet är ju fokusmotorns snabbhet, precision och interaktion/kompatibilitet med kamerahuset som har stor inverkan, medan det i det senare saknar betydelse.

Hur stor "hitrate" och studs man får i sina bilder för ett visst objektiv har ju också till någon del att göra med hur man blivit bekant med dess egenskaper.

Jag blev också lite förvånad över det relativt ljumma omdömet Canon 100 fick i tidningen Foto:s test, eftersom jag ju sett många riktigt bra macrobilder från detta objektiv.

Kanske var det ett sämre individuellt exemplar de fått tag på. Det skulle vara intressant om Foto någon gång kunde göra variationstester på några vanliga objektiv från olika tillverkare, d v s att de lånade upp 5-10 olika exemplar av samma objektiv, och kanske från olika tillverkningsår, och sedan jämförde variationerna inom resultatet.

Senast ändrad:
fredrikolsson skrev:
... Bla ligger sigmat ljusår efter canonobjektivet på alla parametrar.
Svepande formulering - "alla parametrar"? Storheter möjligen. Jfr definition av begreppet; "En parameter är en storhet som betraktas som konstant i en viss situation men som kan anta andra värden i andra situationer." (sv.wikipedia.org)

Om "parametrarna" är parametrar och inte variabla storheter ( variabler ), är alla jämförda föremål lika i alla de beskrivna aspekterna och det vore därmed fel att ens försöka rangordna dem.

Om "parametrarna" egentligen är variabler, är uttrycket en svepande generalisering utan underbyggnad. Variabeln vikt är t.ex. inte "bättre" ( = lägre ), då Canon EF 180/2,5 L USM macro väger 125 gram mer än Sigma EX 180/3,5 APO DG macro. Likaså skiljer sig linjeupplösning vid närgränsen avsevärt till Sigmans förmån.

Ljusåren blir allt kortare så här efter sommarsolståndet tycks det.

Så folk gillar inte vad jag skriver, det har jag inga problem med.

Däremot undrar jag om någon har invändningar i sak mot vad jag säger? Är det någon som menar att Foto har rätt i att Sigmat är bättre än Canonobjektivet, ja eller nej?

fredrikolsson skrev:

Däremot undrar jag om någon har invändningar i sak mot vad jag säger? Är det någon som menar att Foto har rätt i att Sigmat är bättre än Canonobjektivet, ja eller nej?

Du får nog acceptera att alla inte är lika kvicka som du själv att göra raljerande jämförelser mellan prylar de inte äger.. Antar du menar att foto antingen mätt felaktigt, eller mätt ett felaktigt ex - i vilket fall borde din övertygelse väl bygga på något annat jämförande test som visar ett annat resultat? Har du månne något annat spännande att referera till?
/Per

fredrikolsson skrev:

Ja, jag tror att Fotos tester är väldigt bra.
Har du själv gjort något bra test mellan dem sida vid sida med samma motiv och samma ljus?

fredrikolsson skrev:

Mätvärden är lite svåra att bortförklara tycker jag. MTF är trots allt en allmänt accepterad metod att bedöma ett objektivs fysikaliska prestanda. De mer imaginära egenskaperna, som i de alltra flesta fall är näst intill omöjliga att kvantifiera, kan vi svåreligen ha objektiva uppfattningar om.

Jag äger idag ett Sigma 150/2,8 makro och har tvingats skaffa en Canon 1Ds till den, bara för att Sigma "inte har för avsikt att utveckla en lösning för fler fattningar" enligt Tura Scandinavia i Finland. Jag har ägt två Minolta 50/2,8 makro, äger ett Minolta 100/2,8 makro, har testat Minolta AF 3x-1x Macro Zoom, alla Sigmas EX makro-objektiv, Canon 100/2,8 L makro samt Canon MP-E 65/2,8 1-5x makro. Av det följer att jag inte snackar om vad jag tror gäller, eller vad jag tror att andra tycker, utan jag snackar utifrån egen erfarenhet.

För det jag gör, är Sigma 150/2,8 överlägset allt annat jag har erfarenhet av, så - JA, jag håller med tidningen FOTO i deras omdöme; Toppklass & prisvärt.

matnyttige skrev:
Ja, jag tror att Fotos tester är väldigt bra.
Har du själv gjort något bra test mellan dem sida vid sida med samma motiv och samma ljus?
Den enda invändningen jag har mot testet är att det till allra största delen baseras på MTF-mätningar, och tolkningar av MTF-resultaten. Jag skulle uppskattat en jämförande fotografering under kontrollerade former, ex.vis en sedel, eller ett stålgraverat frimärke.

Senast ändrad:
Foto skulle kunna säga att kitobjektiven är bättre än L-objektiven och forumtrollen skulle fortfarande backa upp tidningen. Varför vet jag inte, men forumet innebär ytterligare skada för köpare som redan handlat fel pga dåliga tester i tidningen.

Till det kommer att folk kastar ur sig en massa trams bara för sakens skull utan att läsa inläggen de svarar på - jag äger objektiven själv, och jag pekade i första hand på 100mm mot sigma 105mm.

För de som trots allt är intresserade av objektiven: Jag har erfarenhet av dem och skulle ge 100mm 9/10 - det presterar över sin prisklass och ger en bildkvalitet liknande mellanbra L-objektiv. Sigma 105mm är skarpt men har inte samma wow-känsla, snarare något bättre än en genonsnittlig konsumentzoom. Det är billigare och absolut användbart - 6/10. Dessa slutsatser stämmer väl överens med alla de tester som gjorts tidigare och den allmänna uppfattningen bland Canon-folk.

Själv har jag ingen användning av varken tidningen eller forumet, jag slutar här och fortsätter på annat håll.

fredrikolsson skrev:
Till det kommer att folk kastar ur sig en massa trams bara för sakens skull utan att läsa inläggen de svarar på - jag äger objektiven själv, och jag pekade i första hand på 100mm mot sigma 105mm.

För de som trots allt är intresserade av objektiven: Jag har erfarenhet av dem och skulle ge 100mm 9/10 - det presterar över sin prisklass och ger en bildkvalitet liknande mellanbra L-objektiv. Sigma 105mm är skarpt men har inte samma wow-känsla, snarare något bättre än en genonsnittlig konsumentzoom. Det är billigare och absolut användbart - 6/10. Dessa slutsatser stämmer väl överens med alla de tester som gjorts tidigare och den allmänna uppfattningen bland Canon-folk.

Själv har jag ingen användning av varken tidningen eller forumet, jag slutar här och fortsätter på annat håll.
Du svarade inte på min fråga. Har du gjort något RIKTIGT test dem emellan?

Det kan vara flera saker till att man tycker att ett visst objektiv är bättre. Tex så kan man inbilla sig att ena objektivet är skarpare bara för det ger en mer gedigen känsla. -Man kanske har tagit en bild man är riktigt bra vilket gör att man prisar utrustningen man hade då. -Man har hört av fotopolaren Bror Duktig att Sigmas är skit och Canons en höjdare.
Dessutom så kan det ju vara så att du fått ett Måndagsexemplar av Sigmat. (Finns även sådana från Canon).

Har du gjort något fokus-test på din kamera och objektiven? Kan vara fokusfel på kombinationen.
Jag plåtade ett bröllop nyligen. Som tur var testade jag prylarna innan. Hade ett EOS 1D Mk II och ett Eos 400D hus tillsammans med gluggarna EF 35/1.4L, EF 24-70/2.8 L och en 85/1.2 Mk II L.
Amatörkameran (400D) fokuserade perfekt medans på proffskameran så var det rejäl frontfokus med 35:an. Helt oanvändbar. De andra gluggarna fungerade dock perfekt.

Vad jag vill säga är att det finns olika parametrar och känslor som kan få till konstiga omdömen. Foto kör sina test på Hasselblads dyra uttrustning och spottar ut kurvor utan känslor. I omdömet senare så lägger de till känslan och upplevs fokushastighet.

Dyrt behöver inte alltid vara bäst. Ta tex Canons EF 50/1.8 II. -Ett av de mest platsiga objektiv man kan köpa och går sönder stup i kvarten världen över men det är rejält skarpt.

fredrikolsson skrev:
Foto skulle kunna säga att kitobjektiven är bättre än L-objektiven och forumtrollen skulle fortfarande backa upp tidningen. Varför vet jag inte, men forumet innebär ytterligare skada för köpare som redan handlat fel pga dåliga tester i tidningen.

Känner att jag vill försvara mitt tidigare inlägg.
Fakta är att jag INTE har sett FOTO´s test, läser inte den längre av olika skäl. Därför kan jag inte kommentera testet som sådant.

Jag bygger mina synpunkter på att tidigare ha ägt Canongluggen under ett par år och har nu sedan ca 2 år Sigma 150/2.8.

Jag håller med dig Fredrik på den punkten att EF 100/2.8 macro är en skitbra glugg som ger ett mycket bra resultat och en mycket fin bakgrundsoskärpa. Det är utan tvekan ett riktigt bra och prisvärt objektiv. Jag uppfattade mitt ex som lite slött i AF emellanåt, annars helnöjd.

För att få lite större arbetsavstånd skaffade jag i stället Sigma 150/2.8. Jag upplever även detta som tidvis lite slött i AF, ungefär som 100/2.8.
När det gäller bildkvalitén kan jag inte finna några skillnader. Däremot kan jag ibland tycka att Sigmat är mer tungjobbat vid handhållet (pga sin storlek och tyngd), där tycker jag Canon är bättre. Har inte snorkoll på priserna, men min subjektiva uppfattning är att det handlar om ungefär samma pengar, kan vara fel. Men då skall man tänka på att Sigma skickar med motljusskydd och stativfäste vilket kostar ca 2000:- extra till Canon...

Den gluggen du diskuterar kring, Sigma 105, har jag som sagt inte provat och kan inte diskutera den. Däremot har jag vid ett tillfälle provat Canons 180/3.5L. Dyr men fasen så fin!!

Personligen är jag generellt, vis av erfarenhet, ingen fan av olika tidningars och I-net siters tester. Och det gäller inte bara kameror...

Fredrik, du har valt att inte forsätta här och du behöver inte försvara dig. Jag har respekt för dina synpunkter även om jag inte delar dem fullt ut. Däremot tycker jag att du redan i ditt första inlägg intar en väldigt aggresiv attityd. Det främjar inte diskussionen. Jag vill ge dig rådet att inta en ödmjukare attityd, jag tror att andra då skulle ta till sig ditt budskap på ett bättre sätt och du skulle nå längre med ditt budskap. Om du vill ta emot mitt råd eller förkasta det är självklart upp till dig.

MVH

/Arne

Senast ändrad:
Passar på att slänga in en fråga då Sigma 150/2,8 är på tapeten...

Någon som vet om Canons 1,4x converter går att använda på den?

Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att skaffa en sådan till mitt 70-200/4L och det vore ju trevligt om den även kunde användas på Sigmaobjektivet...

BoJohan skrev:
Passar på att slänga in en fråga då Sigma 150/2,8 är på tapeten...

Någon som vet om Canons 1,4x converter går att använda på den?

Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att skaffa en sådan till mitt 70-200/4L och det vore ju trevligt om den även kunde användas på Sigmaobjektivet...

Sigmas motsvarande converter går utmärkt att använda på båda objektiven med fin-fint resultat. Att det dessutom kostar hälften tycker jag gör det mer intressant.

Sigma EX Apo 1,4 Ext är ett bättre val. Jag vill minnas att Canon 1,4 Ext I & II har en lins som sticker ut en bit och tar i bakre elementet på 150/2,8. Det går visserligen att sätta en mellanring mellan 150/2,8 och ext, men varför krångla till det?

Tack, Per & Lennart för svaren. Nu hände det sig som så att jag "sprang på" ett begagnat exemplar av Canons 1,4x II till bra pris igår, så jag slog till. Den funkar mycket riktigt inte med 150/2,8. Jag vet dock inte om jag skulle kommit att använda extender så mycket till Sigmat ändå, men det hade förstås varit en kul "bonus" om det funkat. Jag resonerade som så att Canons egna förmodligen ger den allra bästa kvaliteten med mitt Canon 70-200 (och ett eventuellt framtida 300/4L IS som jag suktar efter...), vilket jag prioriterar.

BoJohan skrev:
Tack, Per & Lennart för svaren. Nu hände det sig som så att jag "sprang på" ett begagnat exemplar av Canons 1,4x II till bra pris igår, så jag slog till. Den funkar mycket riktigt inte med 150/2,8. Jag vet dock inte om jag skulle kommit att använda extender så mycket till Sigmat ändå, men det hade förstås varit en kul "bonus" om det funkat. Jag resonerade som så att Canons egna förmodligen ger den allra bästa kvaliteten med mitt Canon 70-200 (och ett eventuellt framtida 300/4L IS som jag suktar efter...), vilket jag prioriterar.

Det finns många tester och som vanligt skiftande omdömen även om konvertrar.
1,4xTC som ger en relativt liten förstoring ger en mycket marginell försämring av skärpan. Om det är en kvalitetskonverter. Märket spelar knappast ingen roll. T.ex så är Kenkos PRO konverter minst lika bra eller bättre än Canons.
Testerna visar bl.a annat att olika objektiv trivs bäst med en viss konverter, men att samma konverter får lite sämre värden på en annan glugg. Man får prova sig fram helt enkelt.
Skillnaden blir mer märkbar med 2xTC.

Canons 4/300mm L IS och Canons 1,4x TC är mycket bra parhästar. Jättefint val och användbart till väldigt mycket.

JanOlofHärnström skrev:
Det finns många tester och som vanligt skiftande omdömen även om konvertrar.
1,4xTC som ger en relativt liten förstoring ger en mycket marginell försämring av skärpan. Om det är en kvalitetskonverter. Märket spelar knappast ingen roll. T.ex så är Kenkos PRO konverter minst lika bra eller bättre än Canons.
Testerna visar bl.a annat att olika objektiv trivs bäst med en viss konverter, men att samma konverter får lite sämre värden på en annan glugg. Man får prova sig fram helt enkelt.
Skillnaden blir mer märkbar med 2xTC.

Canons 4/300mm L IS och Canons 1,4x TC är mycket bra parhästar. Jättefint val och användbart till väldigt mycket.
Det finns många piratobjektiv som slår originalobjektiven på fingrarna men jag har inte sett något test där Canons egna telekonvertrar fått stryk. Har du några länkar till dessa tester?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar