ANNONS
Annons

Sigma 150/2,8 Macro nu med bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har börjat använda sitt än? Jag hämtade ut mitt i går, men jag är inte så imponerad av skärpan. Förväntade mig lite bättre för ett 9000 sek objektiv. Någon annan som har liknande erfarenhet?
Använder objektivet på en D700 och jag har kontrollerat front/backfokus.
Ojämn produktion?
Skall ge det ett par dagar till bara för att se om det är sbs.

Är det någon som har börjat använda sitt än? Jag hämtade ut mitt i går, men jag är inte så imponerad av skärpan. Förväntade mig lite bättre för ett 9000 sek objektiv. Någon annan som har liknande erfarenhet?
Använder objektivet på en D700 och jag har kontrollerat front/backfokus.
Ojämn produktion?
Skall ge det ett par dagar till bara för att se om det är sbs.

Ge oss ett bildex, fullstorlek med all EXIF så underlättar det för oss om VI blir imponerade ;)

/Stefan

Har haft några dagar på mig att testa objektivet och det lutar mer åt sbs än produktfel. Det krävs dock en hel del träning att få till bra bilder med objektivet.
Har gjort några jämförelser med 85/1.8 och 150/2.8 och det sistnämnda är minst lika skarp. Avstår dock att lägga upp några 1:1 bilder med EXIF. Bjuder dock på en insektsbild.

Bilagor

• bi3_s.jpg
    bi3_s.jpg
    55.3 KB · Visningar: 475
Har haft några dagar på mig att testa objektivet och det lutar mer åt sbs än produktfel. Det krävs dock en hel del träning att få till bra bilder med objektivet.
Har gjort några jämförelser med 85/1.8 och 150/2.8 och det sistnämnda är minst lika skarp. Avstår dock att lägga upp några 1:1 bilder med EXIF. Bjuder dock på en insektsbild.

Jo, det är knepigt med 150/2.8, det krävs lite träning innan det sitter. Tycker getingen ser väldigt skarp och bra ut.

sbs?

sen måste jag lägga till minst 10 tecken till :)

Tjena Pierre,

Tror att det betyder "Skit Bakom Systemet"...

/Soms

Avsåg "skit bakom spakarna", men innerbörden är densamma.
Jag tycker inte objektivet är så pass flexibelt som jag hoppats. AF är ganska dålig på att pricka rätt även om den känns ganska rapp vid vardagsfotografering. Utmärkt kontrast, men hade förväntat mig lite häftigare skärpa. Kan tillägga att bilden är ganska mycket uppskärpt, dock utan att se överbearbetad. Finns det någon firma som kan finjustera objektivet med min kamera (D700)?

Tura i Kungsbacka justerar objektivet mot din kamera, normalt görs detta för att fokus inte sätts rätt. Får du bättre skärpa om du ställer in manuellt? För makro så är skärpedjupet såpass litet så det är känsligt för rörelse och då särskilt i längsled. Tror inte OS hjälper så mycket i närbildsläge så det är nog mest i tele som man har någon nytta av det. Ljus gör ganska mycket för skärpan, tycker att om jag använder ringblixten så ger det lite mer stuts i bilden. Jag har det äldre 150 och jag tycker att objektivets skärpa är OK men jag skulle gärna sett en säkrare AF.

Jag hade den äldre modellen och tyckte att den var snäppet skarpare än min Canon 100/2,8 utan IS som jag har nu... detta efter att jag tagit fram och jämfört bilderna... Enligt test verkar den nya vara bättre men man kan nog ha otur med exemplaren också.

Jag har köpt sigmas 150mm med bildstabilisering nu... Såg väldigt lovande ut - både skärpa och mekanik. Snabbaste autofokusen hittills av mina objektiv. Bildstabiliseringen verkade funka mycket bra...ett tag.. Dock slutade bildstabiliseringen att fungera. Gav i från sig ett surrande ljud bara. Varade nån timma då jag provade alla sätt att få igång den. Stängde av. kopplade loss mm... sen satte den igång utan att jag gjorde något alls.... fungerade ett tag för att återigen stanna. Samma procedurer - inget hjälpte för att sedan sätta igång igen efter ett par timmar. Skickar linsen i retur. Dock undrar jag om någon har haft liknande problem med bildstabilisatorn..? Tänkte att det kanske kan vara nån tröghet när den är ny.... När det funkar så funkar det jättebra...

Felfokuserade den första eller?

Nej då - funkade perfekt - bortsett från att bildstabilisatorn slutade att fungera... fast detta funkar bra peppar peppar. Det bästa objektiv jag har haft.

Pratade med Cyberphoto och de hade aldrig haft det problemet tidigare så det var nog ren otur.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.